◄ ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی ترین پل روی آب جهان در چین
پلی که هنگکنگ را از طریق ماکائو به سرزمین چین متصل میکند، در مجموع با تونل ها و راه های اتصالش ۵۵ کیلومتر طول دارد؛ طولانیترین پلی است که روی دریا ساخته شده است.
طولانی ترین گذرگاه دریایی پل و تونل جهان با بیش از ۱۶.۳ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۳، این شگفتی مهندسی به عنوان پیوندی حیاتی در توسعه هماهنگ منطقه خلیج بزرگ چین عمل می کند.
به گزارش تین نیوز، پروژه «بلند پروازانه» دریایی چین که ترکیبی از جاده و تونل زیر دریایی، و جزیره های مصنوعی که سرزمین اصلی چین را به هنگ کنگ و ماکائو وصل می کند.
پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو (به اختصار: اچ .زد .ام.بی) یکی از طولانی ترین جاده های ماشین روی دریایی جهان و شاید حتی طولانی ترین جاده ماشین روی دریایی به شمار می آید.
خبرگزاری فرانسه زمانی ساخت این جاده را با برج مشهور ایفل مقایسه کرده و گفته بود با فلزات به کار گرفته شده برای ساخت این جاده می شود حداقل ۶۰ ایفل دیگر ساخت.
البته استفاده از کلمه «جاده» یا «پل» برای این مسیر شاید کامل و درست نباشد. این پروژه در واقع مجموعه ای است از تونل زیر دریایی، دو جزیره مصنوعی و پل های کابلی.
ایده ساخت این پروژه به دهه ۱۹۸۰ باز می گردد. در آن زمان گوردون وو، مدیر شرکت هنگ کنگی هوپ ول، ایده ساخت پلی بین این سه منطقه را از وسط دلتای رود مروارید (پرل) در دریای جنوبی چین مطرح کرد: جوهای، در استان گوانگ دونگ واقع در خشکی اصلی چین، منطقه خودمختار هنگ کنگ و منطقه خودمختار ماکائو. با این حال گروه کاری برای ساخت این پل در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و در دسامبر ۲۰۰۹ نیز بنای نخستین بخش این پروژه در چین آغاز شد.
این پل طوری طراحی شده که در مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و برای ساخت آن حدود ۴۰۰ هزار تن فولاد به کار رفته است؛ با این میزان فولاد می توان ۶۰ برج ایفل ساخت.
حدود ۳۰ کیلومتر مسیر این پل از روی آب در دریای جنوب در دلتای رودخانه پرل (مروارید) می گذرد که ۷ کیلومتر آن مسیر تونلی است که در زیر آب ساخته شده و بوسیله دو جزیره مصنوعی به پل متصل شده است.
بقیه آن جاده ها و تونل هایی است که پل اصلی را به شبکه راه های جوهای و هنگ کنگ متصل می کند.
چرا این پل ساخته شده است؟
ساخت این پل بخشی از نقشه چین برای ایجاد "منطقه خلیج بزرگ" است که شامل هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر دیگر در جنوب چین می شود.
در حال حاضر حدود ۶۸ میلیون نفر در این منطقه زندگی می کنند.
قبلا برای طی کردن مسیر میان جوهای و هنگ کنگ حدود ۴ ساعت زمان لازم بود اما به وسیله این پل جدید در حدود نیم ساعت می توان این مسیر را طی کرد.
آیا هر کسی می تواند از این پل عبور کند؟
خیر، افرادی که بخواهند از این پل عبور کنند باید مجوز مخصوص بگیرند و این مجوز به طور محدود صادر میشود. همه خودروها برای دریافت این مجوز باید پول بپردازند.
قرار نیست که وسایل حمل و نقل عمومی از این پل عبور کنند بلکه اتوبوس هایی که به وسیله یک شرکت خصوصی اداره می شود، حمل مسافران از روی پل را برعهده گرفته است. امکان عبور قطار از این پل وجود ندارد.
سازمان راه ترابری در ارومیه حدود بیست سال دور بر نصب یک پل دو کیلومتری بود زمانی که دریاچه ارومیه آب داشت عملیات عمرانی را آنقدر طول دادن که دریاچه ارومیه خشک شد اکنون پل بر روی یک برکه زده شده به جای رودخانه ودریاچه وعوارض عبور از روی پلی که زیر آن هیچ آبی وجود ندارد فقط یک نماد پل است.این کجا و پل دریایی چین کجا.
چینی ها هم عقل ندارن این پروژه را میدادید به وزارت راه ایران براتون تا قرن بعدی میساخت!