راهنمای جعبه فیوز پژو 405
در تمامی مدارهای الکتریکی برای حفاظت از اجزای آن قطعه ای به نام فیوز در نظر گرفته می شود که می تواند نقش بسیار مهمی در تامین امنیت و عملکرد صحیح آن ایفا کند.
جعبه فیوز پژو 405 مانند جعبه فیوز هر خودرو دیگری یکی از مهم ترین اجزای آن به شمار می رود. اهمیت انرژی الکتریکی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ چراکه بدون آن عملا زندگی بشر فلج شده و جهان غرق در تاریکی خواهد بود. در تمامی مدارهای الکتریکی برای حفاظت از اجزای آن قطعه ای به نام فیوز در نظر گرفته می شود که می تواند نقش بسیار مهمی در تامین امنیت و عملکرد صحیح آن ایفا کند.
راهنمای جعبه فیوز خودروی پراید
جعبه فیوز 206 و راهنمای تعویض فیوزهای 206
جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز
به گزارش تین نیوز به نقل از همراه مکانیک، فیوزها در خودروها نیز کاربرد داشته که داخل جعبه ای تحت عنوان جعبه فیوز قرار می گیرند. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی جعبه فیوز خودروی پژو 405 پرداخته و وظایف هر یک از فیوزهای به کار رفته در این خودرو را برایتان شرح می دهیم.
فیوز چیست؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعه ای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده می شود؛ درواقع زمانی که مدار تحت جریان اضافه بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می شود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستم های الکتریکی متعددی (هر چند شاید در مورد خودروهای داخلی، صفت متعدد چندان پسندیده نباشد!) وجود دارد که باید در مقابل جریان های بیشتر از مقادیر معین شده محافظت شوند که این حفاظت برعهده فیوزها است.
نحوه عملکرد فیوز
فیوز پژو انواع مختلفی داشته و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی است؛ همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوب شونده هستند. این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه گیر قرار داده می شوند.
زمانی که جریان بیش از حد مجاز افزایش می یابد، این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان بسته خواهد شد. در حال حاضر فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختار ساده و مقاومت بالا در برابر ارتعاشات بیش از سایر فیوزها در خودروها استفاده می شود.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می شوند.
نانچه خطایی در هر یک از مدارات الکتریکی خودرو ایجاد شود، تنها باید فیوز مربوط به همان مدار را مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم آن را تعویض کرد.
جدول راهنمای جعبه فیوز پژو 405
جعبه فیوز پژو 405، زیر فرمان و در قسمت چپ راننده قرار دارد و برای باز کردن آن کافی است در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز پژو 405 دارای سه ردیف است که دو ردیف اول فیوزهای اصلی و ردیف سوم فیوز یدکی هستند.
جعبه فیوز پژو 405
ردیف اول دارای 16 فیوز است که وظایف هر کدام از این فیوزها به شرح ذیل است.
شماره |
نام تجهیز حفاظت شده |
جریان نامی فیوز (آمپر) |
F1 |
تغذیه بعد از سوئیچ رادیو |
10A |
F2 |
رله قطع کمپرسور، برق بعد از سوئیچ تایمر سقف و کلید سه کاره |
5A |
F3 |
تعذیه بعد از سوئیچ مدولاتور ABS، رله های فن دور تند |
15A |
F4 |
چراغ کوچک عقب راست، سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغ ها |
10A |
F5 |
رله فن تهویه، تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند |
15A |
F6 |
تغذیه ایربگ |
10A |
F7 |
رله بوق، مه شکن جلو، بوق |
20A |
F8 |
شانت ورودی فیوزهای 15 و 25 |
30A |
F9 |
چراغ های کوچک جلو، چراغ نمره عقب |
5A |
F10 |
شیشه بالابر عقب، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب |
30A |
F11 |
فیوز اصلی چراغ های جلو، نور پایین و بالا، رله مه شکن جلو و عقب |
30A |
F12 |
چراغ دنده عقب، تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ، تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS |
10A |
F13 |
مصرف ندارد |
30A |
F14 |
مصرف ندارد |
30A |
F15 |
تغذیه چراغ سقف جلو و عقب، تغذیه یونیت قفل مرکزی، رله صندوقپران، تایمر چراغ سقف |
15A |
F16 |
تغذیه دائم فندک و بعد از سوئیچ فندک |
20A |
ردیف دوم دارای 14 فیوز است که وظایف هرکدام از این فیوزها بر اساس شماره گذاری موجود به صورت ذیل است:
شماره |
نام تجهیز حفاظت شده |
جریان نامی فیوز (آمپر) |
F17 |
برق دائم یونیت تهویه، حافظه رادیو پخش |
10A |
F18 |
مه شکن عقب |
10A |
F19 |
چراغ های روشنایی پنل، روشنایی جلوآمپر، روشنایی کلیدهای رادیوپخش، روشنایی فندک، روشنایی کلید آیینه برق |
10A |
F20 |
صندلی برقی راننده |
30A |
F21 |
فن سیستم تهویه هوشمند |
30A |
F22 |
صندلی برقی شاگرد |
20A |
F23 |
مصرف ندارد |
15A |
F24 |
موتور برف پاک کن، پمپ شیشه شور |
30A |
F25 |
برق دائم جلوآمپر، برق دائم دیاگ |
5A |
F26 |
یونیت فلاشر |
15A |
F27 |
شیشه گرم کن عقب، گرم کن آینه های جانبی |
30A |
F28 |
چراغ های ترمز، شیشه بالابر |
15A |
F29 |
شیشه بالابر جلو، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو |
30A |
F30 |
چراغ نقشه خوان، تغذیه مدار فرمان راهنما، رله قفل کودک |
15A |
لازم به ذکر است جداول فوق برای پژو 405 جی ال ایکس (GLX) و اس ال ایکس (SLX) هستند، اما فیوزها برای کلیه مدل های 405 در نظر گرفته شده است و شاید در کاربرد با هم فرق داشته باشند.
تعویض فیوز پژو
همان طور که پیش تر نیز گفته شد فیوز پژو نیز همچون سایر خودروها در اثر اضافه جریان عمل کرده و ممکن است دچار سوختگی شود. در صورت سوختگی، فیوز این قطعه باید تعویض شود. درصورتی که فیوز شیشه ای و مستطیلی شفاف باشد، سوختن یا سالم بودن فیوز با چشم قابل روئت است؛ در غیر این صورت برای تشخیص سالم بودن فیوز از آوومتر یا مالتی متر استفاده می شود. برای این کار می توانید از تست بوق مالتی متر یا چراغ تست استفاده کنید.
جهت تست کردن فیوز پژو 405، دو سر مالتی متر را به دو سر فیوز وصل کنید، چنانچه صدای بوق شنیده شد یا چراغ تست روشن شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض شود.
آیا می توان به جای فیوز از سیم استفاده کرد؟
یک نکته مهم که در مورد فیوز پژو 405 باید در نظر بگیرید این است که هرگز از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چون با این کار عملا قسمت حفاظتی مدار که همان فیوز باشد از بین می رود و با بروز هرگونه اشکال در مدار مربوطه، احتمال آسیب دیدگی تجهیزات اصلی به مراتب بیشتر و پرهزینه تر خواهد شد.
توصیه می شود از انجام هرگونه تغییر غیر استاندارد در سیستم برق خودرو جدا خودداری کرده و در صورت هرگونه مشکل در سیستم برق خودرو تنها به نمایندگی های مجاز شرکت سازنده مراجعه کنید.
نکات مهم در تعویض فیوز پژو 405
به هنگام تعویض فیوز پژو 405 معیوب حتما به نکات زیر توجه کنید:
- خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
- جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده کنید.
- فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در درازمدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
- جریان فیوزها بر روی آن نوشته شده است؛ لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
- همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
- پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف کنید؛ چراکه در غیر این صورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
- از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.
سلام خسته نباشید ممنونم ازاطلاعاتی به این اندازه ساده وقابل فهم که انتشار ودردسترس هموطنهای خودقراداده ایدباارزوی سلامتی وبهروزیتان .سپاسگزارم برای من خیلی مفیدبود
سلام فیوز ایربک پژو 405 دوگانه شرکتی در اوردم و طرف شاگرد سویچ داره داشتم رو خاموش ولی ایربک اولی هنوز چشمک میزنه دومی خاموش شد