بازدید سایت : ۶۱۱۷۶

موارد عجیبی که گارانتی خودرو را باطل می‌ کنند

امروزه ارائه گارانتی برای خودرو تولیدی از سوی خودروسازان به امری بدیهی تبدیل شده و می توان گفت تقریباً تمامی شرکت های خودروساز جهانی از این امر پیروی می کنند.

موارد عجیبی که گارانتی خودرو را باطل می‌ کنند
تین نیوز |

امروزه ارائه گارانتی برای خودرو تولیدی از سوی خودروسازان به امری بدیهی تبدیل شده و می توان گفت تقریباً تمامی شرکت های خودروساز جهانی از این امر پیروی می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزیاتو، گارانتی خودرو در جهان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و برای اولین بار شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ به منظور ادای احترام به حقوق مشتری و نشان دادن کیفیت خودروهای تولیدی، محصول فورد T را ۹ ماه گارانتی کرد. پس از آن به تدریج دیگر خودروسازان هم به بحث گارانتی خودرو ورود کردند و امروزه اغلب خودروسازان مطرح جهانی برای محصولات تولیدی خود خدمات پس از فروش گسترده ای ارائه می دهند.

در سال ۱۳۹۵ نمایندگان مجلس با هدف ساماندهی به وضعیت خدمات پس از فروش و ارتقای سطح کیفی خودروها در ایران، «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو» را به تصویب رساندند. این قانون پس از انتشار دستورالعمل جامعی با عنوان «شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو» از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به عنوان نهاد نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهایی شد.

پس از آن در سال ۱۴۰۲ دوره تضمین خودروسازها به دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر (هر کدام که زودتر فرا برسد) رسید و بخشنامه مربوط به «ابطال گارانتی در صورت مراجعه نکردن خودرو پس از پنج ماه به نمایندگی و کارکرد پایین» لغو شد.

 

دلایل عجیب وغریب ابطال گارانتی خودرو

برخی افراد گمان می کنند خودرویی که گارانتی داشته باشد به این معنی است که تمام هزینه ها و ایرادات فنی آن بر عهده شرکت سازنده خواهد بود، در حالی که چنین نیست و گارانتی خودرو در ایران قوانین و ضوابطی دارد. اما در ادامه به برخی از عجیب ترین دلایل ابطال گارانتی خودرو اشاره می شود که خریداران خودرو صفرکیلومتر باید از آن آگاه باشند.

  • تغییر اندازه رینگ و لاستیک

برخی از مشتریان پس از تحویل خودرو اقدام به افزایش اندازه رینگ یا لاستیک می کنند. این موضوع از نظر خودروساز می تواند جلوبندی خودرو را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه خدمات گارانتی برای بخش جلوبندی خودرو باطل می شود.

  • نصب روکش صندلی

روکش صندلی برای آن دسته از خودروهایی که از ایربگ های جانبی بهره می برند یا تنظیم شان به صورت برقی است، می تواند گارانتی صندلی های خودرو را از کار بیندازد. چراکه اکثر روکش صندلی های موجود در بازار فاقد استاندارد ایربگ هستند و امکان دارد از تنظیم راحت تر صندلی خودرو جلوگیری کنند.

  • کف پوش سه بعدی

نصب کف پوش یا زیرپایی سه بعدی یکی از عجیب ترین مواردی است که می تواند گارانتی سیستم گیربکس خودروهای دنده دستی را باطل کند. شرکت تولیدکننده بر این باور است، کف پوش های سه بعدی به دلیل ضخامت بالایی که دارند، مانع از گرفتن کامل پدال کلاچ می شوند و همین موضوع می تواند باعث خرابی گیربکس شود.

  • نصب برچسب شیشه دودی

علاوه بر اینکه استفاده از برچسب های شیشه دودی با درصد بالاتر روی خودرو غیرقانونی است، حتی منجر به ابطال گارانتی نیز می شود. شرکت خودروساز اعتقاد دارد تا زمانی که خودرو مشمول گارانتی است، استفاده از این برچسب ها می تواند گارانتی شیشه بالابرها و کلیدهای مربوط به آن را باطل کند.

  • هرگونه دستکاری در بخش فنی خودرو

انجام هرگونه دستکاری اعم از نصب قطعات برقی غیراستاندارد، تقویت موتور، دستکاری بدنه خودرو و… می تواند منجربه ابطال گارانتی شود. اما یکی از عجیب ترین اقداماتی که باعث از کار افتادن گارانتی خودرو می شود، نصب استرس بار است.

استرس بار به نوعی یک میله فلزی محسوب می شود که به کمک آن ثبات و پایداری یک خودرو هنگام حرکت های ناگهانی و سریع در پیچ های تند یا هنگام مانورهای خطرناک از سوی راننده، تا حد زیادی حفظ می شود. این قطعه در بسیاری از خودروهای روز دنیا نیز استفاده می شود، اما خودروساز داخلی معتقد است نصب آن باعث آسیب دیدن سیستم تعلیق خودرو خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.