هدآپ دیسپلی چیست؟ طرز کار، مزایا و هر آنچه باید بدانید
خودروسازان معتبر جهانی در تلاش برای توسعه تکنولوژی های روز جهت آسایش و رفاه سرنشینان هستند. از جمله این ویژگی ها که البته از چندین سال پیش در خودروها بکار می رود هدآپ دیسپلی یا نمایشگر سربالاست.
یکی از تکنولوژی های مدرن خودروها هدآپ دیسپلی یا نمایشگر سربالا است که می خواهیم آن را معرفی کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، خودروسازان معتبر جهانی در تلاش برای توسعه تکنولوژی های روز جهت آسایش و رفاه سرنشینان هستند. از جمله این ویژگی ها که البته از چندین سال پیش در خودروها بکار می رود هدآپ دیسپلی یا نمایشگر سربالاست. در ادامه می خواهیم شما را با این ویژگی کاربردی خودروها آشنا کنیم.
هدآپ دیسپلی چیست؟
هدآپ دیسپلی head-up display که به صورت مخفف با سه حرف HUD نیز نشان داده می شود به نمایشگر شفافی گفته می شود که بدون نیاز به چشم برداشتن راننده از روی جاده می تواند داده ها و اطلاعات مختلف خودرو را به نمایش بگذارد. ریشه نام این تکنولوژی از خلبان هواپیماها گرفته شده که می توانند اطلاعات مدنظر خود را با نگاه کردن به جلو و قرار گرفتن سر در موقعیت رو به بالا بجای نگاه به پایین و نشانگرها دریافت کنند. در حال حاضر سه نوع هدآپ دیسپلی در خودروها بکار می رود که اولین نوع آن ها اطلاعات را در شیشه جلوی خودرو می تاباند و راننده آن ها را می بیند. دومین نوع نمایشگرهای سربالا دارای ترکیب کننده کوچکی هستند که از شیشه جلو جدا می شود. این ترکیب کننده ها از نوع تاشو نیز هستند. سومین نوع نمایشگرهای سربالا نیز به صورت نمایشگری شفاف بین لایه های شیشه جلو قرار می گیرند.
تاریخچه
نیسان در سال ۱۹۸۸ اولین خودروسازی بود که این تکنولوژی را با خودروی سیلویا S13 وارد بازار خودروی ژاپن کرد. جنرال موتورز نیز در همان زمان نمایشگرهای سربالا را در محصولات خود ارائه نمود. اولین هدآپ دیسپلی های جنرال موتورز روی خودروهای الدزموبیل کاتلاس سوپریم ایندی نصب شدند. اولین نمایشگر قابل پیکربندی باکیفیتی که برای خودروها تولید شده بود اولین بار در سال ۱۹۹۸ روی شورولت کوروت نسل پنجم ارائه گردید. یک سال بعد نیز کادیلاک DTS با نمایشگر سربالای دارای دید در شب عرضه شد.
بی ام و نیز در سال ۲۰۰۳ نسخه های بهتر و بزرگ تر هدآپ دیسپلی را روی سری ۵ نسل E60 ارائه کرد. شرکت پایونیر در سال ۲۰۱۲ سیستمی ناوبری را معرفی کرد که اطلاعات را به سبک نمایشگر سربالا و البته بجای آفتاب گیر راننده منعکس می کرد. این تکنولوژی دارای انیمیشین هایی برای نمایش وضعیت جاده و شرایط پیش روی راننده بود و در واقع نسخه ای اولیه از تکنولوژی واقعیت افزوده امروزی به شمار می رفت.
نمایشگرهای سربالا کاملاً همه گیر شده اند و معمولاً اطلاعاتی همچون سرعت خودرو، دور موتور و اطلاعات ناوبری را در معرض دید راننده قرار می دهند. حتی کلاه ایمنی برخی موتورسواران نیز دارای هدآپ دیسپلی های مخصوص است. در بازار نیز امکان استفاده از نمایشگرهای سربالای متفرقه وجود دارد به نحوی که این سیستم ها از یک ترکیب کننده شیشه ای قابل نصب در شیشه جلو استفاده می کنند.
مزایا
یکی از مهم ترین مزایای این تکنولوژی با عبارت “مزیت چشمان راننده روی جاده ERB” شناخته می شود. در واقع این عبارت می تواند به طراحی هدآپ دیسپلی در مقایسه با طراحی سنتی داشبورد خودروها نیز اشاره کند چراکه داشبورد خودروها از طراحی سر به پایین HDD استفاده می کند. همان طور که گفته شد نمایشگرهای سربالا می توانند اطلاعات مهم خودرو همچون سرعت را در معرض دید راننده قرار دهند و بنابراین آن ها چشمان خود را از جاده بر نخواهند داشت که این امر به معنی افزایش هوشیاری راننده و عدم حواس پرتی اوست. در این حالت راننده زمان واکنش بیشتری در برابر خطرات بیرونی همچون عبور عابران پیاده خواهد داشت. برخی مطالعات نشان می دهند هدآپ دیسپلی ها در جاده هایی با ترافیک کم بهترین عملکرد را دارند چراکه در این مواقع رانندگی فرایند پیچیده ای نیست.
زمان واکنش و به طور ویژه واکنش با تأخیر به عنوان یکی از اصلی ترین فاکتورهای تصادفات خودرویی شناخته شده است. زمان واکنش مرتبط با ERB به عنوان زمانی که راننده به یک خطر خارجی واکنش نشان می دهد تعریف شده است. بازخوردی که توسط هدآپ دیسپلی و در شیشه جلو ارائه می شود باعث کاهش زمان واکنش خواهد شد چراکه میدان دید راننده را تغییر نداده و باعث می شود او همواره به جاده نگاه کند. مطالعات نشان داده اند زمان واکنش رانندگان در سیستم های HUD و HDD متفاوت است و نمایشگرهای سربالا HUD از این نظر ایمن تر هستند.
یکی دیگر از مزایای نمایشگرهای سربالا به توانایی بهتر راننده در حفظ سرعت خودرو و تنظیم آن با ترافیک و قوانین جاده ای مربوط می شود. علت این امر به خاطر قرار داشتن اطلاعات سرعت خودرو در پیش چشمان راننده است که باعث می شود او به صورت مداوم سرعت خودرو را ببیند. همچنین این تکنولوژی باعث بهبود کلی کیفیت رانندگی از جمله عبور از بین خطوط و توانایی های مسیریابی راننده می شود.
محدودیت ها
تأثیر این تکنولوژی روی رانندگان همه گیر نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در برخی موارد پیچیدگی عوامل رانندگی با استفاده از نمایشگر سربالا افزایش می یابد و مزیت های آن کمتر می شود. تحقیقات نشان داده اند زمانی که راننده در ترافیک سنگین قرار داشته باشد تمرکز خود را روی دیگر وظایف رانندگی همچون تعویض دنده ها یا صحبت با دیگران معطوف می کند.
از دیگر محدودیت های این تکنولوژی می توان به محل نصب یا تابش اطلاعات آن روی شیشه اشاره کرد. هدآپ دیسپلی ها می توانند به گونه ای تولید شوند که اطلاعات خود را همانند تابش روی شیشه به نمایش بگذارند نه نمایش مستقیم داده ها در شیشه جلو و تست ها نشان داده اند نمایشگرهای سربالای تابشی باعث زمان پاسخ سریع تر و هوشیاری بهتر راننده می شوند که نتیجه کلی آن بهبود کیفیت رانندگی خواهد بود. در مورد سیستم های موجود در بین لایه های شیشه جلو، اجزای هدآپ دیسپلی در بدنه پنهان شده اند و اطلاعات مستقیماً در شیشه جلو به نمایش درمی آیند.
خرید هدآپ دیسپلی
هم اکنون برخی فروشگاه ها نسخه های متفرقه و غیر فابریک هدآپ دیسپلی ها را برای خودروهایی همچون پژو ۲۰۷، رنو مگان و مزدا ۳ عرضه می کنند. بر اساس بررسی های صورت گرفته این سیستم ها حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان قیمت دارند هرچند قبل از خرید باید از صحت عملکرد و کیفیت آن ها اطمینان حاصل کنید.