بهترین روغن موتور برای ماشین
روغن موتورها دارای انواع مختلفی هستند که با وجود شباهت های زیادی که به هم دارند، اما تفاوت های ساختاری آنها باعث می شود تا مجبور باشیم در انتخاب روغن موتور برای خودرو دقت زیادی کنیم.
روغن موتورها دارای انواع مختلفی هستند که با وجود شباهت های زیادی که به هم دارند، اما تفاوت های ساختاری آنها باعث می شود تا مجبور باشیم در انتخاب روغن موتور برای خودرو دقت زیادی کنیم. بهترین روغن موتور برای ماشین، همان روغنی است که خودروساز در دفترچه راهنمای خودرو توصیه کرده است. امروزه با توجه به وجود روغن های متنوع و از طرفی روغن موتور بی کیفیت و تقلبی در سطح بازار، نیاز است تا اطلاعات کاملی از یک روغن موتور خوب و مناسب برای خودرو داشته باشیم.
روغن موتور چیست؟
تمام سیستم های مکانیکی از ساده ترین ها تا پیچیده ترین ها، نیاز به روانکاری دارند تا اجزای فلزی که در ارتباط باهم در حال کار هستند، دچار سایش نشده و از تنظیم خارج نشوند. موتور خودرو به عنوان قسمتی که قطعات مکانیکی زیادی در فاصله بسیار اندک باهم در حال کار هستند، نیاز اساسی به یک روند روغن کاری دقیق و منظم دارد. روغن موتور وظیفه دارد تمام قطعات را دائم روانکاری و روغن کاری کند تا از سایش آنها جلوگیری شود. روغن موتور در تمام خودروهای درون سوز، از موتورهای دیزلی تا بنزینی و دو زمانه و چهارزمانه، وجود دارد و باید گفت که هیچ موتور درون سوزی بدون روغن نمی تواند کار کند. روغن موتور همچنین در انتقال گرمای موتور به هوای آزاد بیرون نیز دخالت دارد و از زنگ زدن و جذب رطوبت توسط قطعات داخلی موتور نیز جلوگیری می کند. همچنین این روغن، جداره های سیلندر را از دوده ها پاک می کند تا از تشکیل رسوب جلوگیری شود.
اهمیت روغن موتور
بسیاری از موتورهای درون سوز به صورت هوا خنک ساخته می شوند. این کار در قدیم برای موتور خودروها نیز رایج بود؛ اما با توجه به رویه بالابردن بازدهی موتورها و به دنبال آن افزایش دمای تولیدی، مهندسان مجبور به استفاده از آب و سیستم خنک کاری برای پیشرانه ها شدند. اما هنوز هم موتورهای هواخنک برای موتورسیکلت ها به وفور ساخته می شود و حتی می توان گفت که به نوعی محبوب تر از پیشرانه های آب خنک هستند.
اما هیچ موتوری بدون روغن، عمر بالاتر از یک ساعت نخواهد داشت. یعنی می توان گفت اصلی ترین سیال در خودرو، روغن موتور است. چرا که روغن تمام قطعات متحرک پیشرانه را درگیر خود دارد و در صورتی که برای مدتی این روانکاری توسط روغن به درستی انجام نشود، موتور دچار مشکلات اساسی می کند و به سرعت قفل می کند.
به همین نسبت هم می توان دید که هزینه و مشکلات تعمیر یک موتور داغ کرده و جوش آورده، بسیار کمتر از موتوری است که بدون روغن کار کرده است. چرا که نبود روغن یا روانکاری نادرست موتور، تمام قسمت های پیشرانه را تحت تاثیر قرار می دهد. از میل لنگ و یاتاقان و پیستون ها تا قطعات متحرک موجود در سرسیلندر. به همین خاطر سرویس دوره ای و انتخاب بهترین روغن موتور برای ماشین، اهمیت بسیار زیادی دارد.
اما روغن موتور فقط برای روانکاری پیشرانه نیست و وظایف ثانویه دیگری نیز بر عهده دارد. روغن موتور، گرمای پیشرانه را به کارتر منتقل می کند تا در جایی که آزادانه با هوای بیرون در ارتباط است، انتقال گرما رخ دهد و گرمای موتور را دفع کند. همچنین روغن موتور از زنگ زدن و اکسیدشدن مجاری روانکاری و قطعات داخل موتور نیز جلوگیری می کند. ضمن اینکه روغن موتور، دوده های محفظه احتراق را جمع و به پایین کارتر منتقل می کند تا جداره های سیلندر، همیشه تمیز باقی بمانند.
انتخاب یک روغن موتور مناسب حتی می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد. چرا که این روغن هم باید به خوبی به جداره ها و قطعات متحرک موتور بچسبد و هم چسبندگی در حدی نباشد که باعث افزایش اصطکاک بین قطعات شود. موتوری که به خوبی روغن کاری شده و سالم است، در زمان فروش ماشین نیز به عنوان یک برگ برنده محسوب می شود.
ویژگی های بهترین روغن موتور
بهترین روغن موتور، مناسب ترین و سازگارترین روغن با پیشرانه است. به این معنی که هم کیفیت خوبی داشته باشد و هم نوع آن از نظر مینرال یا سنتتیک بودن با موتور خودرو همخوانی داشته و وضعیت آن از نظر مقاومت در برابر حرارت و پایداری در اکسیداسیون نیز خوب باشد. روغن موتور حتی در مصرف سوخت نیز موثر است و امتیاز استفاده از روغن موتور خوب در پیشرانه خودرو، در زمان تعمیر اساسی و فروش خودرو، خود را نشان می دهد.
پایداری حرارتی
روغن موتور گرمای بسیار زیادی جذب می کند و همین قضیه باعث می شود تا به شدت استعداد بخارشدن داشته باشد. در واقع، بخارشدن مقداری از روغن طبیعی است؛ اما اگر میزان بخارشدن بیش از حد باشد، می توان گفت یا روغن با موتور سازگار نیست یا کیفیت خوبی ندارد. همچنین روغن موتور باید به دمای زیاد موتور، مقاومت داشته باشد تا خواص فیزیکی و شیمیایی آن در اثر دریافت گرمای موتور، تغییر نکند و روانکاری را به خوبی انجام دهد.
ویسکوزیته
ویسکوزیته یکی از خصوصیات فیزیکی روغن موتور است. ویسکوزیته یا همان گرانروی به شدت جاری شدن و روان بودن روغن موتور اشاره دارد. این ویژگی باید با نوع طراحی موتور کاملا سازگار باشد تا بتواند به خوبی وظیفه روانکاری را در تمام قطعات موتور به خوبی انجام دهد.
پایداری اکسیداسیونی
روغن موتور در حین کار، گرمای زیادی جذب می کند که با وجود اکسیژن موجود در هوا، احتمال و امکان اکسیداسیون آن را بالا می برد. اکسیداسیون به ترکیب شیمیایی بین روغن و اکسیژن گفته می شود که باعث تغییر در ماهیت و خواص شیمیایی و فیزیکی روغن می شود. این اتفاق تا حد کمی در روغن موتور رخ می دهد که قابل قبول است. اما اگر اکسیداسیون از حد مشخصی بیشتر شود، باعث بروز مشکلاتی در روند روانکاری موتور خواهد شد.
عوامل موثر بر انتخاب بهترین روغن موتور
همان طور که می دانیم، روغن موتور در انواع مختلفی از نظر گرید و ویسکوزیته، نوع روغن، استاندارد کیفی و… تولید می شود. انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو در سرویس های دوره ای، اهمیت زیادی در سلامت موتور در سال های استفاده از خودرو دارد. بهترین روغن برای پیشرانه را می توان با مراجعه به دفترچه سرویس های دوره ای و تعمیر و نگهداری خودرو پیدا کرد. ضمن اینکه با دانستن یک سری ویژگی روغن ها و مشاوره با یک کارشناس، انتخاب بهترین روغن موتور کار سختی نیست.
بررسی استانداردهای روغن موتور
دو روش برای استانداردسازی و درجه بندی روغن ها بر اساس استاندار کیفی وجود دارد که یکی از آنها، روغن را بر اساس استاندارد API دسته بندی می کند و در روش دوم، روغن بر اساس استاندارد ACEA دسته بندی می شود. با فهمیدن این دسته بندی می توان استاندارد روغن ها را باهم مقایسه کرد و معادل این استانداردها را به دست آورد.
استاندارد API
یکی از رایج ترین استانداردهای روغن با نشان API شناخته می شود که توسط موسسه انجمن نفت آمریکا (American Petroleum Institute) تنظیم شده است. نماد API مخفف نام همین موسسه است که روغن ها را با دو حرف از نظر کیفی دسته بندی می کند. حرف اول S است و این دسته بندی از حرف A تا P در حال حاضر انجام شده است و هرچه روغن باکیفیت تری تولید شود، از حرف های بعدی نیز استفاده خواهد شد. برای مثال یک روغن با استاندارد کیفی SG از یک روغن با استاندارد SN، کیفیت پایین تری خواهد داشت و برای خودروهای جدید، مناسب نخواهد بود.
باید در نظر داشت که برای هر خودرو حتما از روغن با استاندارد کیفی متناسب با آن استفاده کرد. البته استفاده از روغن موتور با کیفیت بالاتر برای یک خودرو قدیمی که با استانداردهای پایین تری سازگار است، ضرری ندارد و حتی می تواند به خاطر داشتن کیفیت بالاتر، مفید نیز باشد. اما باید در نظر گرفت که روغن های باکیفیت، قیمت بیشتری نیز دارند.
این موسسه همچنین روغن موتور مناسب برای خودروهای دیزلی را نیز با حرف C دسته بندی کرده است که از A برای خودروهای قدیمی شروع شده و امروزه به J رسیده است. با توجه به اینکه امکان استفاده از روغن موتور دیزلی برای خودروهای بنزینی نیز وجود دارد، با مراجعه به جدول این استاندارد می توان معادل روغن موتورهای بنزینی و دیزلی را پیدا کرد.
استاندارد ACEA
این استاندارد توسط انجمن خودروسازان اروپا (European Automobile Manufacturers Association) تنظیم شده است. این استاندارد، خودروها را با حروف A تا E و اعداد یک تا ۸ درجه بندی می کند که به تازگی از عدد ۹ هم برای خودروهایی که پیشرانه های با عملکرد بالا دارند، استفاده شده است. در این میان، حرف A بیانگر خودروهای بنزینی است و از حرف B برای خودروهای دیزلی سبک استفاده می شود. حرف C برای خودروهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست و حرف E برای خودروهای دیزلی سنگین است. از اعداد گفته شده نیز در کنار این حروف استفاده می شود تا کیفیت آنها را بیان کند.
توجه به ویسکوزیته روغن موتور
یکی دیگر از موارد بسیار مهم در دسته بندی روغن ها، ویسکوزیته آن است که با نماد SAE نشان داده می شود. ویسکوزیته یا گرانروی، عامل تعیین کننده روانی روغن در زمان جاری شدن است که در اصطلاح عمومی و باور مردمی به آن غلظت نیز می گوییم.
در واقع، روغنی که گرانروی بالاتری دارد و با عدد بالاتری نشان داده می شود، مقاومت بیشتری به جاری شدن دارد و اصطلاحا غلیظ تر یا سفت تر است. هرچه عدد گرانروی کمتر باشد، روغن راحت تر جاری می شود. گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن را با عدد صفر برای روان ترین روغن ها و عدد ۶۰ برای سفت ترین روغن ها نشان می دهیم.
فراموش نکنیم که ویسکوزیته بالاتر از حد استاندارد، به معنی فشار آمدن به تمام قطعات موتور، خصوصا اویل پمپ است و می تواند مانعی برای کاهش مصرف سوخت نیز باشد. همچنین ویسکوزیته پایین تر از حد استاندارد نیز ممکن است منجر به عدم روانکاری دقیق قطعات و ایجاد خط و خش و خرابی در آنها شود.
سینگل گرید
روغن موتورهای تک درجه یا سینگل گرید فقط یک گرانروی دارند و در هر حالتی، همان ویسکوزیته را دارند. این روغن ها از گرید ۱۰ تا ۶۰ در بازار حضور دارند و معمولا برای پیشرانه های قدیمی یا موتورهای دوزمانه از آنها استفاده می شود. همان طور که گفته شد، این روغن ها چه در حالت سرد و چه گرم و در حین کار، همان ویسکوزیته اولیه خود را حفظ می کنند و تغییرات بسیار کمی دارند. هرچه گرید روغن بالاتر باشد، روغن سفت تر است و هرچه گرید روغن پایین تر باشد، روغن راحت تر جاری می شود. برای مثال، روغن ۱۰ از روغن ۵۰، روان تر است.
مولتی گرید
روغن های مالتی گرید یا چهارفصل، امروزه به عنوان اصلی ترین روغن مورد استفاده در خودروهای امروزی شناخته می شود. این روغن ها در حالت سرد و حالت گرم، ویسکوزیته مشخصی دارند که باعث می شود همیشه روانکاری خوب و دقیقی در موتور صورت بگیرد. برای معرفی این روغن ها از دو عدد که بین آنها حرف W قرار دارد، استفاده می شود. حرف W ابتدای کلمه Winter به معنای زمستان است و به این نکته اشاره دارد که درجه بندی روغن های مالتی گرید در هوای سرد زمستان انجام شده است.
معمولا روغن های چهارفصل، از گرید صفر تا ۶۰ برای خودروها درجه بندی می شوند. وقتی گفته می شود که روغنی، ویسکوزیته 10w30 دارد، یعنی که گرانروی روغن در حالت استارت اولیه موتور، برابر صفر است و بعد از مدتی از کارکرد موتور و رسیدن به دمای نرمال کاری پیشرانه، گرانروی به ۳۰ می رسد. هرچه عدد اول، کمتر باشد به معنی روان تر بودن روغن است و برای استفاده در مکان های سرد مناسب است تا از ابتدا بتواند به راحتی در همه جای موتور جاری شود.
البته که طراحی پیشرانه ها بیانگر استفاده از نوع روغن است. برای مثال ممکن است برای خودرویی که حتی در هوای بسیار گرم هم استفاده می شود، سازنده توصیه به استفاده از روغن با گرید پایین داشته باشد. معمولا می توان بسته به منطقه آب وهوایی که در آن هستیم و با مشورت کارشناس، تا یک پله از روغن با گرانروی بالاتر یا پایین تر نسبت به توصیه خودروساز، استفاده کرد.
انتخاب نوع روغن موتور
روغن موتورها را بر اساس نوع آنها به سه دسته مینرال، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک دسته بندی می کنند که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از پیشرانه ها سفارش و توصیه می شود. ارزان ترین نوع روغن ها که ساده ترین آنهاست، مینرال است که قیمت کمتری دارد و برای خودروهای قدیمی تر مناسب است. گران ترین نوع روغن، تمام سنتتیک است که برای خودروهایی که پیشرانه های مدرن با بازده بالا دارند، مناسب است و روغن های نیمه سنتتیک هم در بین روغن مینرال و تمام سنتتیک است که برای اکثر خودروهای امروزی مناسب خواهد بود.
روغن موتور معمولی
روغن معمولی یا مینرال یا معدنی، ساده ترین نوع روغن است که از پالایش نفت خام به دست می آید. روغن موتور مینرال می تواند به صورت تک درجه مثل روغن های ۱۰ و ۵۰ یا چند درجه مثل روغن 10w40 یا 20w50 نیز باشد. این روغن، افزودنی های خاصی ندارد و برای طیف زیادی از پیشرانه ها قابل استفاده است.
روغن موتور نیمه سنتتیک
روغن موتورهای نیمه سنتتیک از روغن های مینرال به دست می آید که با یک سری افزودنی های دیگر ترکیب می شود. این افزودنی ها برای افزایش پایداری روغن در تمام شرایط و روانکاری بهتر هستند تا عملکرد روغن را بهبود دهند. از این روغن موتور معمولا برای موتورهای جدیدتر مثل بسیاری از موتورهای ۴ سوپاپ (منظور تعداد سوپاپ ها در هر سیلندر است) استفاده می شود.
روغن موتور تمام سنتتیک
روغن موتور تمام سنتتیک، بهترین نوع روغن است که قیمت بیشتری از دو نوع دیگر دارد. روغن های تمام سنتتیک به صورت کاملا ساختنی هستند و از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند. این روغن ها افزودنی های خاصی دارند تا خواص و ویژگی های آنها مثل جاری شدن در مجاری موتور، ضدخورندگی، چسبندگی بهتر در حین روانکاری، کاهش میزان تبخیر روغن، افزایش عمر روغن در آنها بیشتر باشد.
تعیین رتبه بندی دیزلی یا بنزینی روغن موتور
روغن موتور به دو دسته روغن موتور مناسب برای خودروهای بنزینی و دیزلی دسته بندی می شود. در واقع تفاوت چندانی بین این دو نوع روغن نیست. اما روغن موتورهای دیزلی به دلیل شرایط خاص کاری موتورهای دیزلی، دارای قدرت تحمل حرارت بالاتری هستند و یک سری افزودنی های خاص دارند که مناسب کار در موتورهای گازوییل سوز هستند. بعضی از روغن موتورها نیز قابلیت استفاده در هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی را دارند که از روی نوشته های ظرف آنها می توان فهمید. روی ظرف این روغن ها هم استاندارد API برای موتورهای بنزینی نوشته شده است و هم برای موتورهای دیزلی.
چک کردن تاییدیه ها
شرکت های سازنده روغن موتور به دنبال دریافت تاییدیه از شرکت های خودروسازی هستند تا نشان دهند روغن آنها با محصولات آن خودروساز سازگاری دارد و تایید شده است. وجود این تاییدیه ها روی بسته بندی روغن موتور، نشانه ای از کیفیت تاییدشده روغن است.
نظر خریدار برای انتخاب بهترین روغن موتور
خودروسازان به خاطر همکاری های تجاری و اقتصادی که با روغن سازان مختلف دارند، توصیه به استفاده از یک برند و نام مخصوص برای خودروهایشان می کنند. این در صورتی است که این توصیه و سفارش فقط به دلیل روابط تجاری و تبلیغاتی است. بنابراین می توان از برند و نامی که به آن اعتماد داریم و کیفیت آن به ما ثابت شده است، استفاده کرد. ضمن اینکه باید همیشه روغن را از منابع و فروشنده های معتبر آن خریداری کنیم تا در دام روغن های تقلبی و بی کیفیت نیفتیم.
بررسی قیمت روغن موتور
مواردی باعث افزایش قیمت روغن موتور می شوند که یکی از مهم ترین آنها، نام و برند روغن است. این در حالی است که بسیاری از روغن های خارجی موجود در بازار ایران به صورت تحت امتیاز و در پالایشگاه های داخلی تولید می شوند. کیفیت، گرید، نوع، برند و… از عوامل تاثیرگذار در قیمت روغن موتور است که در هنگام خرید باید با توجه به این موارد و انتخاب بهترین روغن موتور برای ماشین ، مناسب ترین نوع را با قیمت مناسب خریداری کرد.
نحوه تشخیص روغن موتور باکیفیت
در زمان تعویض روغن موتور یا سرویس دوره ای خودرو، باید دقت کرد که با وجود روغن های تقلبی در بازار، روغن اصلی و باکیفیت را خریداری کنیم. با توجه به برخی از نشانه های موجود می توان تا حدود زیادی مطمئن شد که روغن موتور خریداری شده، اصلی و باکیفیت است. روغن موتور باکیفیت می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز کمک کننده باشد. همچنین تمام نتایج استفاده از روغن موتور باکیفیت را در سلامت موتور و در مواقعی مثل تعمیرات اساسی یا فروش خودرو می توان دید.
بررسی بسته بندی و توجه به برچسب مشخصات
هرچند امروزه روغن های تقلبی هم در بسته بندی های بسیار شبیه به نوع اصلی عرضه می شوند؛ اما بازهم می توان تا حدودی با نگاه دقیق به نوع بسته بندی و مشخصات نوشته شده روی قوطی روغن، هم به اصالت آن پی برد و بررسی کرد که روغن مدنظر آیا مناسب برای موتور خودرو است یا خیر. روغن های غیراصلی در ظرف های بی کیفیت تولید می شوند و نوع بسته بندی و حتی وجود غلط های املایی در برچسب روی ظرف، نبود شماره سریال، تاریخ تولید و… نشانه هایی از اصل نبودن روغن موتور است.
توجه به قیمت روغن موتور
گاهی مواقع، روغن های تقلبی برای ترغیب بیشتر خریداران، با قیمت هایی کمتر از نمونه های اصلی فروخته می شوند. همین نشانه یکی از راه های بسیار خوب برای شناخت روغن موتور اصلی و تقلبی است.
بررسی رنگ، بو و شفافیت
روغن موتور در زمان تعویض، کمی بوی دود می دهد. استشمام بوی دیگری به غیر از بوی دود به معنی وجود روغن نامرغوب درون موتور خودرو است. همچنین روغن جدیدی که تهیه شده است، نه باید بسیار شفاف باشد و نه بسیار تیره و پررنگ. در زمان تعویض روغن نیز به نحوه خروج روغن توجه کنیم. وجود لجن زیاد در کارتر خودرو نیز نشان می دهد که روغن مورداستفاده چندان مرغوب و سازگار با موتور خودرو نبوده است.
فروشگاه محل خرید
روغن موتور یکی از موارد بسیار حساس در سلامت خودرو است. به همین دلیل در زمان تعویض روغن موتور، روغن را از یک فروشگاه معتبر و نمایندگی های فروش خریداری کنید تا از کیفیت و اصل بودن آن، مطمئن باشید.
ترکیبات روغن موتور مناسب
روغن موتور مناسب از مواد پایه باکیفیت به همراه افزودنی های مفید که کارکرد روغن را افزایش می دهند، ساخته می شود. این افزودنی ها بر اساس نوع روغن و قیمت و تکنولوژی ساخت، در روغن های مختلف، متفاوت است.
-
افزودنی کاهش دهنده نقطه ریزش: منظور از نقطه ریزش، دمایی است که روغن از حالت سیال به سمت جامد شدن در اثر کاهش دما، حرکت می کند. این افزودنی ها باعث می شوند تا روغن همچنان در دماهای پایین، سیال باقی بماند و به راحتی در مسیرهای مختلف موتور و در بین اجزا، جاری شود و روانکاری را انجام دهد.
-
بهبوددهنده ویسکوزیته: این افزودنی مانع می شود که روغن در دماهای بالا، ویسکوزیته خود را از دست بدهد.
-
مواد شوینده : از وظایف روغن موتور، تمیزکردن جداره های سیلندر از آلودگی های حاصل از احتراق و دوده نیز هست. مواد شوینده، جداره های سیلندر را از دوده ها پاک می کنند تا از تشکیل رسوب جلوگیری شود.
-
افزودنی ضدسایش: افزودنی های ضدسایش باعث می شوند تا یک لایه مقاوم در بین قطعاتی که در تماس با هم هستند، ایجاد شود. این لایه چسبندگی خوبی به سطوح فلزی دارد و از خورده شدن یک سطح در اثر تماس با سطح دیگر جلوگیری می کند.
-
افزودنی ضدخورندگی: همان طور که گفته شد، یکی از وظایف روغن موتور خوب، خاصیت ضدخورندگی و ضدزنگ زدن آن است.
-
اصلاح کننده اصطکاک: کاهش اصطکاک باعث کاهش مصرف سوخت می شود. البته این کاهش اصطکاک نباید در حدی باشد که از چسبیدن روغن روی سطح فلزی قطعات، کم شود. اصلاح کننده های اصطکاک وظیفه تنظیم این میزان چسبندگی را دارند.
-
افزودنی ضد اکسیداسیون: روغن در دمای بالا، علاقه بیشتری به ترکیب با اکسیژن دارد. در صورت ترکیب روغن با اکسیژن، خواص کاری روغن دچار تحول می شود و نمی تواند عمل روانکاری را در مسیرهای باریک مثل محل یاتاقان ها به خوبی انجام دهد. ضمن اینکه اکسیدشدن روغن باعث ایجاد مواد اسیدی و لجن نیز می شود.
-
افزودنی های کف زدا: کف کردن یا فوم شدن روغن باعث می شود تا پمپاژ آن نیز به مشکل بخورد. در نتیجه در روانکاری، خلل ایراد می شود. مواد کف زدا از ایجاد کف یا فوم شدن روغن جلوگیری می کنند و در صورت تولید کف در اثر حرکت میل لنگ و ورود هوا به داخل روغن، به سرعت کف را از بین می برد.
-
افزودنی پخش کننده: این افزودنی باعث می شود تا دوده های جذب شده توسط روغن موتور، از نزدیکی و چسبیدن به هم دور شوند و در نتیجه احتمال تشکیل رسوب کمتر شود.
-
افزودنی های ترمیم کننده: روغن های با خاصیت ترمیم کنندگی، قیمت بالایی دارند، اما می توانند خط و خش های ریز موجود در جداره سیلندرها را ترمیم کنند و روغن سوزی های خفیف را از بین ببرند.
بهترین روغن موتورهای بازار ایران
می توان گفت که بازار روغن موتور در کشورمان دارای برندها و نام های مختلفی است که از بین آنها، چندین نام شناخته شده و قدیمی، سهم بسیار بیشتری از دیگران دارند. در این بین، برخی از این نام ها از محصولات داخلی و بعضی دیگر نیز، مارک های شناخته شده و قدیمی خارجی در این بازار هستند.
بهترین برندهای روغن موتور خارجی
توتال
توتال یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین برندهای خارجی روغن در کشورمان است که در دهه ۸۰ شمسی و با حضور خودروهای ساخت پژو در کشورمان، به شهرت رسید. کیفیت محصولات این شرکت، ثابت شده است و محصولاتی از آن نیز در کشورمان ساخته می شود. توتال یک شرکت فرانسوی است.
کاسترول
کاسترول از برندهای قدیمی خارجی روغن موتور در بازار است که این روزها در کشورمان نیز تولید می شود. کیفیت این روغن موتور حتی در نوع تولیدی در کشورمان هم تاییدشده و بالاست. کاسترول یک برند انگلیسی است.
لیکومولی
روغن موتور لیکومولی آلمان نیز از روغن های شناخته شده در بازار ایران است. این روغن موتور نیز از دهه ۸۰ شمسی در بازار کشورمان حاضر شد و به سبب کیفیت خوب و قیمت مناسب نسبت به رقبا، به سرعت جای خود را در بازار ایران پیدا کرد.
اِلف
روغن موتور فرانسوی اِلف در کشورمان با ورود رنو لوگان شناخته شد. این روغن نیز، نمونه های تولیدشده در داخل دارد.
ادینول
ادینول از گران ترین روغن موتورهای خارجی بازار محسوب می شود که ساخت کشور آلمان است و کیفیت بسیار بالای آن، اثبات شده است. باید در نظر داشت که نسخه های تقلبی از این روغن موتور نیز در بازار وجود دارد.
بهترین برندهای روغن موتور داخلی
بهران
بهران از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شرکت های سازنده روانکار در کشورمان است که کیفیت محصولات آن، اثبات شده است. این روغن موتور، سازگاری بالایی با خودروهای تولید داخل دارد.
ایرانول
می توان گفت از اولین شرکت های سازنده روغن موتور و روانکار در ایران است که تنوع محصول بالایی دارد و کیفیت آن نیز در رده بهترین سازندگان داخلی روغن موتور است.
اسپیدی
اسپیدی از روغن موتورهای شناخته شده در بازار ایران است که تنوع بسیار زیادی دارد و برای اکثر نیازها می توان آن را انتخاب کرد. این روغن موتور، محصول شرکت نفت سپاهان است و قیمت مناسب آن از ویژگی های آن به حساب می آید.
پترونول
پترونول از روغن موتورهای نسبتا جدید بازار است که محصول شرکت آذرروان ساز است و امروزه طیف بسیار گسترده و کاملی از انواع روغن موتور، روانکارهای صنعتی و خودرویی و دیگر سیالات مورد نیاز ماشین را تولید می کند.
کاسپین
کاسپین نیز از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شرکت هایی است که سیالات مورد نیاز موتور ماشین را از ضدیخ و روغن تا واسکازین و گریس تولید می کند. محصولات این شرکت، سازگاری بالایی با خودروهای تولید داخل دارد.
پارس
از قدیمی ترین سازندگان روانکار و سیالات خودرو در کشورمان است که امروزه روغن موتور معروف این شرکت، روغن فلومکس است که در انواع گوناگونی از نظر کیفیت، ساخته و عرضه می شود تا خریدار بتواند بر اساس نیاز خود، محصول مدنظرش را خریداری کند.
بهترین روغن موتور برای دنا
بهترین روغن موتور برای دنا در تمام مدل هایش یعنی معمولی، دنا پلاس و پلاس توربو، روغن با گرید 10w40 و کیفیت حداقل SL است.
بهترین روغن موتور برای تیبا
بهترین روغن موتور برای تیبا با موتور ۱.۵ لیتری M15 از نوع مالتی گرید با ویسکوزیته 10w40 یا برای مناطق گرمسیر با ویسکوزیته 15w40 و حداقل کیفیت SL است.
بهترین روغن موتور برای ساینا
بهترین روغن موتور برای ساینا با موتور ۱.۵ لیتری M15 از نوع مالتی گرید با ویسکوزیته 10w40 یا برای مناطق گرمسیر با ویسکوزیته 15w40 و حداقل کیفیت SL است.
بهترین روغن موتور برای پراید
بهترین روغن موتور برای پراید با موتور ۱.۳ لیتری از نوع مالتی گرید با ویسکوزیته 10w40 با کیفیت SL برای مناطق سردسیر یا برای مناطق گرمسیر با ویسکوزیته 20w50 با حداقل کیفیت SL است.
بهترین روغن موتور برای کوییک
بهترین روغن موتور برای کوییک با موتور ۱.۵ لیتری M15 از نوع مالتی گرید با ویسکوزیته 10w40 یا برای مناطق گرمسیر با ویسکوزیته 15w40 و حداقل کیفیت SL است.
بهترین روغن موتور برای سمند
طبق سفارش کمپانی ایران خودرو، بهترین روغن موتور برای سمند معمولی و سمند LX با پیشرانه XU7 از نوع مالتی گرید 20w50 با کیفیت حداقل SJ و برای مناطق سردسیر، روغن با گرید 10w40 با حداقل کیفیت SL است. همچنین بهترین روغن موتور برای سمند با موتور EF7 از نوع مالتی گرید 10w40 با حداقل کیفیت SL سفارش شده است.
بهترین روغن موتور برای پژو ۲۰۶
طبق سفارش کمپانی ایران خودرو، بهترین روغن موتور برای پژو ۲۰۶ تیپ یک و ۲ و ۳ با پیشرانه ۱.۴ لیتری TU3 از نوع مالتی گرید 20w50 با کیفیت حداقل SM و برای مناطق سردسیر، روغن با گرید 10w40 با حداقل کیفیت SL است.
همچنین بهترین روغن موتور برای پژو ۲۰۶ تیپ ۴، ۵ و ۶ با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 از نوع مالتی گرید 20w50 با کیفیت حداقل SM و برای مناطق سردسیر، روغن با گرید 10w40 با حداقل کیفیت SL است.
بهترین روغن موتور برای پژو ۴۰۵
طبق سفارش کمپانی ایران خودرو، بهترین روغن موتور برای پژو ۴۰۵ و پژو پارس با پیشرانه XU7 از نوع مالتی گرید 20w50 با کیفیت حداقل SJ و برای مناطق سردسیر، روغن با گرید 10w40 با حداقل کیفیت SL است.
روغن موتور 10w40
امروزه یکی از رایج ترین و پراستفاده ترین روغن موتورهای بازار کشورمان، روغن موتور با گرید 10w40 است که در خودروهای ۴ سوپاپ استفاده می شود. در این روغن که به آن مالتی گرید یا چهارفصل گفته می شود، عدد ۱۰ به معنی گرانروی و ویسکوزیته روغن در حالت طبیعی و دمای هوا است. این روغن با توجه به گرانروی ۱۰، می تواند به خوبی در مجاری موتور جاری شود و روانکاری را در زمان استارت اولیه پیشرانه یا همان استارت سرد به خوبی انجام دهد. با گرم شدن موتور و بالا رفتن دمای آن، گرانروی روغن به ۴۰ می رسد.
با سلام. از راهنمایی خوبتان سپاسگزارم.