بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

آنچه درباره ایربگ نمی‌ دانید!

کیسه هوا یا ایربگ یک وسیله ایمنی مدرن در خودروها است که در زمان تصادف خودرو پر باد شده و به شکل بالش میان سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می گیرد.

آنچه درباره ایربگ نمی‌ دانید!
تین نیوز

کیسه هوا یا ایربگ یک وسیله ایمنی مدرن در خودروها است که در زمان تصادف خودرو پر باد شده و به شکل بالش میان سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می گیرد. آمارها نشان می دهد ایربگ سالانه بین 2500 تا 3000 سرنشین را در سوانح رانندگی نجات می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از جوان خودرو، 50 سال از معرفی ایربگ می گذرد و کیسه هوا تبدیل به یک استاندارد رانندگی ضروری در خودروهای جدید شده و حتی در کشور ما هم حداقل دو ایربگ و در نمونه های پیشرفته تا 10 ایربگ هم تعبیه می شود.

بر اساس داده های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها در آمریکا، تاکنون کیسه های هوای جلو تنها در ایالات متحده جان بیش از 50000 نفر را نجات داده اند. آنها مرگ و میر راننده را تا 29 درصد در تصادفات جلو و مرگ و میر سرنشینان 13 ساله و بالاتر را تا 32 درصد کاهش می دهند.

کیسه های هوا در خودروها با استفاده از حسگرهایی برای تشخیص برخورد یا کاهش سرعت سریع کار می کنند. هنگامی که تصادف تشخیص داده می شود، کیسه های هوا در عرض چند میلی ثانیه باد می شوند تا از سرنشینان خودرو محافظت کنند اما گاهی به دلایل ایمنی، شرکت ها اجازه باز شدن ایربگ توسط خودرو را نمی دهند!

چه زمانی ایربگ ها کار نمی کنند؟

وظیفه کیسه های هوا، کاهش مصدومیت و صدمات برخورد در خودروها است اما این کیسه های هوا در مواقعی خاص فعال نمی شوند.

کیسه های هوا ممکن است در موقعیت های خاصی مانند تصادفات با سرعت کم، برخوردهای جانبی یا واژگونی باز نشوند. همچنین اگر سنسورها به درستی کار نکنند یا مشکل مکانیکی در سیستم کیسه هوا وجود داشته باشد، ممکن است فعال نشوند.

1. زاویه ضربه: کیسه های هوا برای باز شدن نیازمند انتقال برخورد از طریق سنسور به کیسه هوای هر بخش خاص است. اگر برخوردی از جلوی خودرو وجود داشته باشد، کیسه های هوای جانبی یا پرده ای فعال نمی شوند چرا که نیازی به گشودن ایربگ از نواحی جانبی وجود نداشته و باز شدن بی مورد منجر به کوفتگی در نقاط خاصی از بدن سرنشینان شود.

2. سرعت برخورد: کیسه های هوا به گونه ای طراحی شده اند که با سرعت خاصی از برخورد باز شوند. اگر برخورد با سرعت کمتر از آستانه رخ دهد، کیسه هوا ممکن است باز نشود. به طور مثال ممکن است خودرویی واژگون شود اما به علت فشار اندک به ستون ها، ایربگ های پرده ای باز نشوند.

3.کمربند ایمنی: در خودرو های مجهز به کیسه هوا، استفاده از کمربند ایمنی الزامی تر از دیگر خودرو ها است . در واقع تا وقتی کمربند ایمنی بسته نشده باشد، هیچ ایربگی فعال نمی شود. اگر کمربند ایمنی بسته نشده باشد، ممکن است در اثر جا به جایی سریع، برخورد سختی بین سرنشین و ایربگ شکل بگیرد و صدمات سنگینی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل همواره تاکید می شود سرنشین 25 سانتی متر با محل باز شدن کیسه هوا فاصله داشته باشد چون ممکن است آسیب های وارده به گردن و سر سرنشین در اثر ضربه کیسه ی هوا بسیار شدید باشد.

به همین دلیل توصیه می شود سرنشین های عقب خودروها هم از کمربند ایمنی استفاده کنند چرا که در غیر این صورت خودروهای هوشمند از باز شدن کمربند ایمنی خودداری می کنند تا از لطمه بیشتر به سرنشین ها در سوانح جلوگیری کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.