بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

آشنایی با آزادراه زنجان تبریز و پرداخت عوارض آزادراهی

آزادراه زنجان تبریز با هدف کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مسیر و زمان رانندگان در سال ۱۳۹۲ احداث شد. از آن سال ها زمان زیادی می گذرد اما با این حال بزرگترین مشکل یعنی وضعیت بد جاده ها همچنان هست. حالا بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان احداث، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده. انتظار می رود با دریافت عوارضی مشکلات آزادراه تا حد زیاد برطرف شود.

آشنایی با آزادراه زنجان تبریز و پرداخت عوارض آزادراهی
تین نیوز

آزادراه زنجان تبریز با هدف کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مسیر و زمان رانندگان در سال ۱۳۹۲ احداث شد. از آن سال ها زمان زیادی می گذرد اما با این حال بزرگترین مشکل یعنی وضعیت بد جاده ها همچنان هست. حالا بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان احداث، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده. انتظار می رود با دریافت عوارضی مشکلات آزادراه تا حد زیاد برطرف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پیشخوان 24، سال ۱۳۷۴ احداث آزادراه تبریز زنجان برای تکمیل مسیر تهران، قزوین، زنجان، تبریز، بازرگان و جاده ابریشم در دستور کار قرار گرفت. این آزادراه بعد از سال ها هزینه توسط شرکت های سرمایه گذار در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری کامل رسید و در اختیار رانندگان قرار گرفت تا بتوانند به جای تردد از جاده قدیم، از مسیر جدید استفاده کنند و سفری ایمن و بی خطر را تجربه کنند. اگر به تازگی از مسیر آزاد راه زنجان تبریز عبور کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان احداث، به تازگی پرداخت عوارضی به صورت الکترونیکی شده و نیاز نیست برای پرداخت بدهی وسیله نقلیه خود در باجه های بین راهی توقف داشته باشید.

آشنایی با مسیر آزادراه زنجان تبریز

آزادراه زنجان تبریز با طول ۲۸۵ کیلومتر اولین آزادراه کوهستانی است و به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین راه های دسترسی به شمار می رود. این آزادراه با همکاری بانک های ملی، صادرات و رفاه در سال ۱۳۷۴ احداث شد و بعد از گذشت ۱۸ سال در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری کامل رسید. در حال حاضر این آزادراه بخش چهارم آزادراه ۲ است که از تهران به سمت تبریز کشیده شده است.

این آزادراه با نام پیامبر اعظم نیز شناخته می شود که از شهر زنجان آغاز و با گذر از بزرگراه شهید کسایی، شهرک صنعتی غرب تبریز به جاده ۱۴ ایران وصل می شود و در نهایت به شهر تبریز می رسد. در امتداد آزادراه و در ۲۵ کیلومتری تبریز، تونل های دوقلوی شبلی احداث شده اند که عنوان طولانی ترین تونل را به خود اختصاص داده اند. طول این دو تونل ۲ هزار و ۵۲۲ متر، عرض ۱۱ متر و ارتفاع ۸ متر است.

 

طول آزادراه تبریز زنجان از روی نقشه آزادراه زنجان تبریز چقدر است؟

مسافت آزاد راه زنجان تبریز (پیامبر اعظم) ۲۸۵ کیلومتر است. با احداث این آزادراه، فاصله زنجان تا تبریز کاهش پیدا کرده است. در واقع افراد برای سفر به تبریز، بعد از ورود به آزادراه تبریز زنجان، از بزرگراه شهید کسایی، پاسداران و مسیر بستان آباد عبور می کنند تا به تبریز برسند. یعنی از نظر زمانی حدود ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسید.

چرا باید از آزادراه زنجان تبریز برای تردد استفاده کنیم؟

مهم ترین دلیل ساخت آزادراه زنجان تبریز، کاهش مسیر تردد و فاصله زمانی است. با توجه به شلوغی مسیر در تردد های مربوط به مسیر زنجان-تبریز، ساخت چنین آزادراهی تاثیر به سزایی در کوتاه شدن این فاصله دارد. با استفاده از آزادراه زنجان تبریز برای تردد، دیگر مجبور نیستید رنج تردد از مسیرهایی طولانی خسته کننده را تحمل کنید.

آخرین وضعیت آزادراه زنجان تبریز

از آخرین وضعیت اتوبان زنجان تبریز باید گفت که قطعات آزادراه زنجان تبریز به صورت کامل احداث شده است؛ اما با توجه به اینکه هنوز مشکلاتی مثل ناهموار بودن جاده و استفاده از آسفالت بی کیفیت به چشم می خورد، دولت تصمیم گرفته از سرمایه گذار بخش دولتی استفاده کند تا بتواند ایرادات موجود را برطرف کند.

در جدول زیر شما می توانید آخرین وضعیت قطعات آزادراه به همراه فاصله زمانی و مکانی از اتوبان را مشاهده کنید و ببینید که چرا توصیه می شود تردد از آزادراه بهتر از سایر مسیرهای فرعی است.

آخرین وضعیت آزادراه زنجان تبریز
نام مسیر طول مسیر فاصله زمانی
زنجان – سرچم ۹۱ کیلومتر از آزادراه تبریز / زنجان ۱ ساعت و ۷ دقیقه
سرچم – هشترود
 
۱۲۵ کیلومتر از آزادراه زنجان / تبریز ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه
۱۲۶ کیلومتر از مسیر آزادراه ۳۲، میانه – هشترود ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
هشترود – بستان آباد
 
۷۳.۱ از آزادراه تبریز – زنجان ۵۷ دقیقه
۶۴.۳ از مسیر ۳۲ ۱ ساعت و ۲ دقیقه
زنجان – هشترود
 
۲۱۶ کیلومتر از آزادراه تبریز – زنجان ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه
۲۲۳ کیلومتر از آزادراه ۲ و مسیر میانه هشترود ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه
سرچم – بستان آباد

 
۱۷۲ کلیومتر از آزادراه زنجان – تبریز ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه
۱۶۶ کیلومتر از آزادراه تبریز زنجان، ال یولی ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
۱۶۱ کیلومتر از مسیر ۳۲ ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
زنجان – بستان آباد
 
۲۵۱ کیلومتر از آزادراه تبریز زنجان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه
۲۴۴ کیلومتر از مسیر آزادراه زنجان تبریز و مسیر ۳۲ ۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
بستان آباد – تبریز
 
۶۲.۷ از مسیر ۲ ۱ ساعت و ۴ دقیقه
۶۱.۹ از مسیر ۱۶، آزادراه تبریز زنجان ۱ ساعت و ۸ دقیقه

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، فاصله آزادراه زنجان تبریز – سرچم حدود ۸۹ کیلومتر است. یعنی اگر از آزادراه زنجان تبریز استفاده کنید، ۱ ساعت ۳ دقیقه طول می کشد تا به سرچم برسید.

مبلغ عوارضی آزادراه زنجان تبریز ۱۴۰۳

مبلغ عوارضی زنجان تبریز برای پرداخت عوارض آزادراه زنجان تبریز بر اساس نوع وسیله نقلیه و طول مسیر تعیین شده و پرداخت آن برای تمام خودروهایی که از این مسیر تردد می کنند، الزامی است. توجه داشته باشید که نرخ عوارضی آزاد راه زنجان تبریز برای خودروهای سبک و نیمه سنگین کم تر از خودروهای سنگین است. برای اینکه با نرخ عوارضی تمام خودروها آشنا شوید، بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید. لازم به ذکر است که هزینه های اعلام شده در جدول زیر به ریال هستند.

نرخ ۱۴۰۳ عوارضی زنجان تبریز (ریال)
قطعه سواری وانت مینی بوس کامیونت اتوبوس کامیون دو محور کامیون سه محور تریلی
زنجان به سرچم و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
سرچم به هشترود و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
هشترود به بستان آباد و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
زنجان به هشترود و بالعکس ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۲۸۰,۰۰۰ ۲۹۵,۰۰۰
سرچم به بستان آباد و بالعکس ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۲۸۰,۰۰۰ ۲۹۵,۰۰۰
زنجان به بستان آباد و بالعکس ۱۳۰,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۳۰,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰ ۲۹۵,۰۰۰ ۴۱۰,۰۰۰ ۴۹۰,۰۰۰
بستان آباد به تبریز و بالعکس ۶۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۱۸۵,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰
سرچم به میانه میاندوآب و بالعکس ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰
هشترود به میانه میاندوآب و بالعکس ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰
زنجان به میاندوآب و بالعکس ۸۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۱۵,۰۰۰

مهلت پرداخت عوارضی آزادراه زنجان تبریز

شما برای پرداخت عوارض آزادراهی می توانید از روش پرداخت نقدی در باجه های عوارضی استفاده کنید یا همانند سایر آزادراه ها مبلغ عوارضی خودروی خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.

اگر شیوه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را انتخاب کرده باشید، مهلت پرداخت عوارضی آزادراه تبریز زنجان ۱۵ روز است؛ یعنی از زمانی که از دوربین های آزادراهی عبور می کنید، ۱۵ روز فرصت دارید تا نسبت به پرداخت عوارض آزادراه زنجان تبریز اقدام کنید. در غیر این صورت به جز ثبت جریمه، نرخ عوارض آزادراه با افزایش پلکانی همراه خواهد بود.

افزایش پلکانی نرخ عوارض آزادراه تبریز زنجان به این صورت است که به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت، ۳.۵٪ به نرخ پایه عوارض آزادراه زنجان تبریز اضافه می شود.

 

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

مبلغ جریمه عوارض آزادراهی برای تمام وسایل نقلیه یکسان نیست و نرخ با توجه به نوع وسیله نقلیه تعیین می شود. خودروهای سواری، وانت و مینی بوس کمترین مبلغ جریمه یعنی ۴۰ هزار تومان را پرداخت می کنند. به همان نسبت مبلغ جریمه عوارض آزادراهی خودروهای سنگین مانند تریلی بیشتر است. در لیست زیر می توانید مبلغ جریمه عوارض آزادراهی را بر اساس نوع خودرو مشاهده کنید.

  • مبلغ جریمه عوارض آزادراهی خودروهای سواری، وانت و مینی بوس ۴۰ هزار تومان است؛
  • مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی اتوبوس و کامیون ۲محور ۵۰ هزار تومان است؛
  • مبلغ جریمه عوارضی کامیون ۳محور و تریلی ۹۰ هزار تومان است.

 

چه مشکلاتی در آزادراه تبریز زنجان وجود دارد؟

بعد از گذشت چندین سال از زمان احداث، هنوز هم رانندگان زیادی هستند که از وضعیت آزادراه تبریز زنجان رضایت کافی را ندارند. چند وقت پیش با انتشار خبر جدید در خصوص الکترونیکی شدن آزادراه، دولت اعلام کرد که بانک ملی و سایر شرکت های سرمایه گذار با وجود هزینه لازم، از پس احداث کامل آزادراه برنیامدند و نیاز است مشکلات این آزادراه هر چه سریع تر برطرف شود. از جمله مشکلات عوارضی زنجان تبریز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود روشنایی کافی در طول مسیر و خطر افزایش تصادفات رانندگی
  • نداشتن خط کشی مناسب در مسیر تردد
  • وجود مشکل آنتن دهی و اینترنت نامناسب
  • بی کیفیت بودن آسفالت و آسیب دیدن قطعات خودرو همانند شاسی ماشین
  • عدم نصب گاردریل، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و افزایش خطر مرگ و میر رانندگان

چطور از تبریز به تهران سفر کنیم؟

وقتی از شهر تبریز خارج می شوید، دو مسیر بستان آباد تبریز و تبریز زنجان پیش رویتان است.

  • اگر مسیر اول یعنی بستان آباد تبریز را انتخاب کرده باشید، در نیمه ی راه یعنی پلیس راه تبریز میانه می توانید تغییر مسیر دهید و وارد مسیر آزادراه تبریز زنجان شوید. در غیر این صورت می توانید همچنان به مسیر خود ادامه دهید و از جاده قدیم تبریز زنجان استفاده کنید.
  • اگر از مسیر دوم یعنی آزادراه زنجان تبریز استفاده کنید که مسیر کوتاه تر و ایمن تر است. بعد از گذشت ۲۵ کیلومتر از تبریز می توانید دو تونل شبلی متصل به هم را مشاهده کنید، سپس باید مسیر آزادراه را طی کنید تا به زنجان برسید. اگر نیاز به استراحت داشتید، بهتر است توقف کوتاهی داشته باشید. در غیر این صورت باید به مسیر خود ادامه دهید. بعد از عبور از آزادراه هایی نظیر زنجان- قزوین، قزوین – کرج و … به تهران می رسید. در حقیقت شما به جای تردد از جاده های قدیم بین شهری از کل آزادراه ۲ که تهران را به تبریز متصل می کند، رد شده اید.

سوالات متداول؛

آزادراه زنجان تبریز چند کیلومتر است؟

طول آزادراه زنجان تبریز حدود ۲۸۵ کیلومتر است؛ اما طول این اتوبان روی نقشه گوگل حدود ۲۸۶ کیلومتر محاسبه شده است.

از زنجان تا تبریز چند ساعت راه است؟

با توجه به فاصله زنجان تبریز به اندازه 294 کیلومتر، حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد تا به مقصد برسید.

فاصله قزوین زنجان تبریز چقدر است؟

اگر از مسیر آزادراه ۲ که آزادراه زنجان تبریز را به آزادراه قزوین زنجان وصل کرده، استفاده کنید و در ساعت ترددتان ترافیک نباشد، حدود ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسید. در غیر این صورت بازه زمانی بیشتری در راه هستید.

پمپ بنزین آزادراه زنجان تبریز کجاست؟

اگر از آزادراه زنجان تبریز استفاده کنید، حدود ۵ جایگاه پمپ بنزین در مسیر است که می توانید از آن استفاده کنید. فاصله زنجان  تا اولین پمپ بنزین آزادراه زنجان تبریز حدود ۳۹ دقیقه است و فاصله تبریز با اولین پمپ بنزین حدود ۲۷ دقیقه است.

وضعیت جاده آزادراه زنجان تبریز به چه شکل است؟

متاسفانه وضعیت جاده آزادراه زنجان تبریز خوب نیست. اگرچه با تدبیر شرکت های سرمایه گذاری وضعیت آزادراه نسبت به جاده قدیم بهتر شده اما هنوز جای بهبود دارد. به گزارش ایران اکونومیست، قوه قضائیه نامه ای به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده و در نامه ذکر کرده که ترمیم و بهبود وضعیت جاده آزادراه زنجان تبریز باید اولویت اصلی وزارت راه باشد. به همین دلیل قرار است به زودی شرکت های دولتی سرمایه گذار اصلی این آزادراه شوند تا بتوانند ایردات موجود را طی سال های آتی برطرف کنند.

وضعیت هوای آزادراه تبریز زنجان به چه شکل است؟

وضعیت آب و هوای آزادراه زنجان تبریز در فصول مختلف متفاوت است. در فصل زمستان یخ و یخبندان در سراسر جاده حاکم است و در فصل تابستان آب و هوا مثل سایر شهرستان ها گرم است. اگر قصد تردد در مسیر آزادراه تبریز زنجان را دارید، بهتر است پیش از سفر از وضعیت جوی آزادراه تبریز زنجان و شهرهای بین راهی مطلع شوید تا با جاده مسدود شده یا شرایط بد آب و هوایی روبه رو نشوید.

آدرس و شماره تلفن عوارضی زنجان تبریز چند است؟

شماره تلفن آزادراه زنجان تبریز ۸۸۰۵۲۷۳۴ یا ۸۸۰۴۹۶۹۵ است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این آزادراه به دست آورید، می توانید با یکی از شماره تلفن های قبل تماس بگیرید یا برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس شرکت آزادراه زنجان تبریز به نشانی میدان ونک، خیابان ملاصدرا، جنب بزرگراه کردستان، خیابان پردیس، خیابان شهریار مراجعه کنید.

کدام وسایل نقلیه مجاز به تردد در آزادراه زنجان به تبریز نیستند؟

اگر نگاهی به نرخ عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۲ انداخته باشید، متوجه می شوید که کامیون های ۴محور، نفت کش و موتورسیکلت ها اجازه تردد در آزادراه تبریز زنجان را ندارند. توجه داشته باشید که تردد موتورسیکلت به خصوص موتورسیکلت سنگین در تمام آزادراه های کشور ممنوع است و در صورت مشاهده توسط پلیس جریمه یا حتی توقیف را در پی دارد.

وضعیت قطعات آزادراه در طی این سال ها به چه شکل بوده است؟

در سال ۱۳۷۵ محور ۸۵ کیلومتری زنجان سرچم آغاز و در سال ۸۳ به صورت کامل احداث شد. سپس در سال ۱۳۸۵، محور ۱۵۰ کیلومتری سرچم بستان آباد احداث شد و در نهایت با احداث بخش بستان آباد تبریز، این آزادراه در سال ۹۲ به بهره برداری کامل رسید و اکنون رانندگان برای تردد از آن استفاده می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.