بازدید سایت : ۸۰۵۹۱

شرکت های هواپیمایی جهانی چطور از هوش مصنوعی استفاده می کنند

به استثنای تعداد معدودی، مدیران شرکت های هواپیمایی در جهان معمولا مدیرانی با بینش دقیق و پیشرو هستند؛ بنابراین وقتی می شنوید مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی بزرگ پیش بینی می کند که «هوش مصنوعی همه چیز را تغییر می دهد»، تلنگر خوبی است که این فناوری را جدی بگیرید.

شرکت های هواپیمایی جهانی چطور از هوش مصنوعی استفاده می کنند
تین نیوز

به استثنای تعداد معدودی، مدیران شرکت های هواپیمایی در جهان معمولا مدیرانی با بینش دقیق و پیشرو هستند؛ بنابراین وقتی می شنوید مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی بزرگ پیش بینی می کند که «هوش مصنوعی همه چیز را تغییر می دهد»، تلنگر خوبی است که این فناوری را جدی بگیرید.

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، شرکت های هواپیمایی یکی از مهم ترین زیرمجموعه های صنعت سفرند که در اشکال و اندازه های مختلف مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که حالا نظر صنعت هواپیمایی را به خوبی جلب کرده است و شرکت های هواپیمایی در حال برداشتن گام های آزمایشی به سمت آینده هوش مصنوعی هستند. به همین سبب، رسانه تخصصی گردشگری «اسکیفت» (Skift) در مصاحبه ای با ۵ مدیرعامل شرکت های هواپیمایی جهانی، به این سوال پرداخته است که این مدیران واقعا درباره هوش مصنوعی چه فکری می کنند و هوش مصنوعی چطور بر کسب وکار آن ها تاثیر گذاشته است.

بیایید ببینیم این مدیران عامل درباره هوش مصنوعی چه می گویند و چطور از این فناوری برای بهبود بهره وری کسب وکار خود استفاده کرده اند.

۱. کاهش ضایعات و حجم بار در هنگام پرواز با هوش مصنوعی

  • مرجان رینتل؛ مدیرعامل شرکت هواپیمایی کی ال ام

یکی از مسائلی که امروزه خطوط هوایی با آن دست به گریبان است، مسئله زباله تولیدی در پرواز است. شاید در نگاه اول حمل بار کمتر در هواپیما بی اهمیت یا کم اولویت به نظر برسد، اما وقتی پای هزاران پرواز در میان باشد، کاهش میزان حمل بار و در نهایت زباله تولیدی، در بلندمدت باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها و همچنین میزان آسیب به محیط زیست می شود. این دیدگاهی است که «مرجان رینتل» (Marjan Rintel)، مدیرعامل شرکت هواپیمایی «کی ال ام» (KLM) به اشتراک گذاشته است.

رینتل می گوید: «ما تیمی داریم که با هوش مصنوعی روی کاهش ضایعات و وزن مواد غذایی مورد استفاده در پذیرایی هنگام پرواز کار می کند. آنچه هیجان انگیز است این است که ما اکنون وارد فاز ۲ این پروژه شده ایم. اکنون در حال یادگیری این مسئله هستیم که در هر پرواز باید چقدر مواد غذایی به همراه داشته باشیم. ما از هوش مصنوعی برای کشف وعده های غذایی مورد علاقه مسافران استفاده می کنیم تا حجم وعده های پیشنهادی در هنگام پرواز را براساس آن تنظیم کنیم. این کار سبب کاهش چشمگیر ضایعات می شود.»

اگر حذف ماکارونی های مازاد پروازهای کی ال ام شما را هیجان زده نمی کند باید به صحبت های «گلیز اوزتورک» (Güliz Öztürk)، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ترکیه ای «پگاسوس» (Pegasus) گوش کنید که معتقد است کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای واقعی در حال تحقق است: «هوش مصنوعی مولد همه چیز را ظرف ۵ تا ۶ سال آینده تغییر خواهد داد. من مطمئن هستم این موضوع حتی یک دهه نیز طول نخواهد کشید. فکر می کنم آن موقع این روزها را را به خاطر می آوریم و با خودمان می گوییم، چرا از اول به این راه حل فکر نکردیم.» اوزتورک معتقد است که برخی از مشاغل موجود با رشد هوش مصنوعی از بین خواهند رفت اما این فناوری همچنین فرصت های شغلی جدیدی را برای رشد ارائه خواهد کرد.

۲. بهبود خدمات مشتری

  • گلیز اوزتورک؛ مدیرعامل شرکت هواپیمایی پگاسوس

مدیرعامل شرکت هواپیمایی پگاسوس معتقد است ابتکارات هوش مصنوعی به تدریج در سراسر این صنعت گسترش می یابد. اوزتورک می گوید: «ما برنامه ای به نام «فلای جی پی تی» (FlyGPT) را شروع کرده ایم که در آن موارد استفاده هوش مصنوعی مولد را شناسایی می کنیم. به عنوان مثال، من می توانم تغییر تجربه مشتری را با هوش مصنوعی مولد پیش بینی کنم؛ مسافران نیز می توانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند و حتی شاید مراکز تماس مجهز به هوش مصنوعی با آن ها صحبت کند.»

اوزتورک تعمیر و نگهداری، عملیات پرواز و پیش بینی آب وهوا را دیگر زمینه هایی می داند که محصولات هوش مصنوعی می توانند در آن ارزش افزوده واقعی ایجاد کنند. این مدیرعامل معتقد است در یک نگاه طولانی مدت هوش مصنوعی می تواند در طول پرواز نیز مفید باشد و بهره وری به حداکثر می رسد.

۳. هوش مصنوعی فقط چت بات نیست

  • آنت مان؛ مدیر عامل شرکت هواپیمایی اتریش ایرلاینز

«آنت مان» (Annette Mann)، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسترین ایرلاینز یا همان اتریش ایرلاینز بر این نکته تاکید دارد که «هوش مصنوعی فقط چت بات نیست».

او در این مصاحبه به چندین بخشی که هوش مصنوعی در حال حاضر در آسترین ایرلاینز به کار گرفته می شود اشاره می کند: «ما در حال کار بر روی تعمیر و نگهداری پیش بینی شده ناوگان خود و همچنین بهبود خدمات مشتری با هوش مصنوعی کار می کنیم؛ اما این فقط به استفاده از چت بات ها محدود نمی شود. هدف ما حمایت از کارکنان مان با تامین اطلاعات درست و تصمیم گیری بر مبنای این داده ها است که آن ها برای بهبود کارایی نیاز دارند.»

مان می افزاید: «ما همچنین در زمینه بازاریابی از هوش مصنوعی استفاده می کنیم. این بخش یک زمین بازی بزرگ است؛ به عنوان مثال، شما می توانید خبرنامه های خود را به شدت بهبود ببخشید. در گذشته یک نفر این خبرنامه ها را تهیه می کرد که خیلی هدفمند نبود اما حالا با کمک هوش مصنوعی ما می توانیم از داده های مشتری برای ارائه محتوایی هماهنگ تر استفاده کنیم.»

مان دامنه کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی را «بزرگ» توصیف می کند. با این حال او در پیش بینی آینده با هوش مصنوعی محتاط تر است: «هیچ جهش بزرگی با هوش مصنوعی وجود ندارد؛ بلکه باید خیلی سخت تلاش کنید؛ باید سعی کنید و بارها آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی جواب می دهد.»

۴. فراتر از یک دستیار معمولی

  • کان کورفیاتیس؛ مدیرعامل جدید عمان ایر 

مدیرعامل آسترین ایرلاینز، در پاسخ به این سوال که دوست دارد هوش مصنوعی در میان مدت چه کاری انجام دهد، می گوید: «در حال حاضر، ما می توانیم با چت جی پی تی چت کنیم و این موتور هوش مصنوعی مسائل بسیار عمومی ما را حل می کند. به طور مثال اگر یک مقاله سه صفحه ای درباره ناپلئون نیاز داشته باشم، چت جی پی تی فوق العاده است اما در پروژه های خاص تر چطور؟ مثلا اگر به یک بیانیه مطبوعاتی نیاز داشته باشم چه باید کرد؟ اینجا است که پای توانایی آموزش دقیق هوش مصنوعی با استفاده از داده ها و استایل شرکت به میان می آید که به نظر من قدم بعدی هوش مصنوعی است. من دوست دارم که هوش مصنوعی در میان مدت یک دستیار واقعی فراتر از یک پاسخگوی سوالات عمومی باشد و صادقانه بگویم که فکر نمی کنم این آرزو خیلی دور باشد.»

کان کورفیاتیس (Con Korfiatis)، مدیرعامل جدید عمان ایر (Oman Air) نیز نظر مثبتی درباره نقش این  فناوری جدید در بهبود کسب وکارش دارد. کورفیاتیس می گوید: «ما پیشرفت های فناوری هوش مصنوعی را کاملا رصد می کنیم و می دانیم این فناوری کاربردهای بالقوه ای در زمینه های مختلف دارد. در پشت صحنه این فضا اتفاقات زیادی در جریان است و صادقانه بگویم که فکر نمی کنم هنوز از پتانسیل کامل این فناوری آگاه باشیم. ما هر روز در حال یادگیری امکانات جدید این فناوری هستیم و می آموزیم که چگونه هوش مصنوعی می تواند در هر جنبه ای از کار اعم از کارهای اجرایی، تدوین استراتژی یا برنامه ریزی به ما کمک کند.» 

۵. شرکت های هواپیمایی پیشگام در عرصه هوش مصنوعی

  • جرمی بوون؛ مدیرعامل شرکت تجزیه و تحلیل داده های پرواز سیریوم

جرمی بوون (Jeremy Bowen)، مدیرعامل شرکت تجزیه و تحلیل داده های پرواز «سیریوم» (Cirium)، مدیریت کسب وکاری را بر عهده دارد که از هوش مصنوعی در تمام روز استفاده می کند تا کیفیت و کارایی شرکت های هواپیمایی را برای مشتریانشان افزایش دهد. بوون می گوید: «کلیشه ای هست که ما در سیریوم از آن زیاد استفاده می کنیم. آن هم این است که شغل شما با هوش مصنوعی جایگزین نمی شود بلکه شغل شما قرار است با کسی که از هوش مصنوعی استفاده می کند، جایگزین شود. ما معتقدیم که می توانیم با هوش مصنوعی هر کسی با شغل پشت میزنشینی را در صنعت حمل ونقل هوایی کارآمدتر کنیم. منظورم از شغل پشت میزنشینی چیست؟ یعنی افرادی که مجموعه های داده متفاوتی را می گیرند و براساس آن داده ها، کاری که باید انجام دهند را مشخص می کنند. من فکر می کنم هوش مصنوعی قرار است ما را به اینجا برساند.»

چالش بوون و تیمش این است که یک الگوی هوش مصنوعی برای رسیدن به پاسخ کارساز نیست: «ما داده های زیادی داریم و استفاده از یک مدل هوش مصنوعی بسیار دشوار است. استراتژی ما این است که داده ها را به بخش های مختلفی تجزیه کنیم؛ سپس برای هر یک از این بخش ها یک متخصص هوش مصنوعی داشته باشیم که به طور خاص روی همان حوزه کار کند؛ در نهایت یک سرپرست همه این داده ها را جمع و هم راستا می کند.»

بوون می افزاید: «ما می خواهیم اگر سوالی دارید که ممکن است پاسخ به آن سه روز طول بکشد اما با پرسیدن چند سوال از شما بتوانیم در عرض دو ساعت به آن پاسخ دهیم، بتوانیم این کار را انجام دهیم. البته منظورم این نیست که قرار است با هوش مصنوعی سریع ترین باشیم بلکه مسئله اصلی در اینجا بهبود بهره وری است. »

بوون در پاسخ به اینکه خیلی ها هوش مصنوعی را صددرصد به ضرر کارمندان می دانند، خوش بینانه معتقد است که هوش مصنوعی ظرفیت فراوانی برای بهبود ایجاد می کند و این نگرانی ها نابه جا است: «همه ما می دانیم که صنعت هواپیمایی، حتی در بهترین وضعیت هم کسب وکار پرچالشی نیست. بنابراین هر کاری که هوش مصنوعی می تواند برای کمک به آزاد کردن وقت کارمندان انجام دهد، مثبت است. هوش مصنوعی می تواند فرصتی را فراهم کند تا فعالان این صنعت بتوانند روی سوخت های هوایی پایدار سرمایه گذاری کنند یا تجهیزات خود را به روز کنند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند. ما باید زندگی مردم را آسان تر کنیم و زمان درگیری را کاهش دهیم تا زمان آزاد بیشتری داشته باشند و به جای کارهایی که می توان با هوش مصنوعی انجام داد، بتوانند مشکلات واقعی یک شرکت هواپیمایی را حل کنند.»

همانطور که در این گزارش خواندیم، مدیران شرکت های هواپیمایی جهانی با دقت در حال رصد تغییرات هوش مصنوعی هستند و شروع به استفاده از آن در جنبه های مختلف کسب وکار خود کرده اند. شما چگونه از هوش مصنوعی استفاده می کنید؟ از نظر شما هوش مصنوعی تا چه اندازه توانسته است کسب وکارها را متحول کند و چه آینده ای در انتظار این فناوری است؟ 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.