بازدید سایت : ۱۳۰۶۹۵

◄ معرفی محور تهران – قائم شهر (جاده فیروزکوه)

محور تهران- قائمشهر که به جاده فیروزکوه معروف است، بهترین مسیر برای رسیدن به شمال کشور از پایتخت بشمار می‌رود. این جاده به طول 142 کیلومتر از تهران شروع و به قائمشهر در استان مازندران ختم می‌شود.

معرفی محور تهران – قائم شهر (جاده فیروزکوه)
تین نیوز |

محور تهران- قائمشهر که به جاده فیروزکوه معروف است، بهترین مسیر برای رسیدن به شمال کشور از پایتخت بشمار می رود. این جاده به طول 142 کیلومتر از تهران شروع و به قائمشهر در استان مازندران ختم می شود.

جاده فیروزکوه یا همان سوادکوه یکی از قدیمی ترین جاده های استان مازندران است که نقطه به نقطه اش شما را شگفت زده خواهد کرد. برای سفر در این جاده باید از تهران به سمت بومهن و سپس قائمشهر برانید.

راهنمای سفر به تبریز با معرفی جاده تهران تبریز

معرفی جاذبه های گردشگری محور کرمان – بندرعباس

فیروزکوه یکی از جذاب ترین مناطق شمالی کشور و البته نزدیک به تهران است که آب‎ وهوایی کوهستانی و طبیعتی بی نظیر دارد. تهران از طریق سه محور مختلف به شمال کشور وصل می شود که محور تهران- قائمشهر بهترین گزینه بشمار می رود.

این جاده به طول 140 کیلومتر از تهران پرهیاهو شروع و به قائمشهر زیبا ختم می شود. اگر می خواهید از تهران به شمال کشور سفر کنید ابتدا باید به سمت پردیس برانید. این بخش از محور، آزادراه تهران- پردیس نام دارد. آزادراه تهران- پردیس به طول 23 کیلومتر از انتهای بزرگراه بابایی شروع و تا پردیس و کمربندی بومهن ادامه دارد. این شاهراه ارتباطی شرق تهران به شمال دارای 18 پل بزرگ، 66 پل کوچک و 4 تونل است. طول بزرگترین تونل آن به 1650 متر می رسد. بعد از پردیس باید به سمت بومهن حرکت کنید که این بخش از محور نیز آزادراه کنارگذر جنوبی بومهن نامیده می شود. در مجموع برای رسیدن از تهران به بومهن باید حدود 54 کیلومتر رانندگی کنید.

در ادامه باید از شهرهای دماوند، فیروزکوه، گدوک، ورسک، پل سفید، زیرآب و شیرگاه عبور کنید تا در نهایت به قائمشهر برسید. حد فاصل بین بومهن تا دماوند 17 کیلومتر و از دماوند تا فیروزکوه 98 کیلومتر است. بخشی از جاده که از قائمشهر می گذرد با اسم کنارگذر غربی قائمشهر شناخته می شود. در طول این مسیر چندین مرکز درمانی، جایگاه سوخت، تعمیرگاه و امدادخودرو، مجتمع های خدمات رفاهی، رستوران، اغذیه فروشی و نمازخانه وجود دارد.

تاریخچه محور تهران- قائمشهر

جاده فیروزکوه یکی از قدیمی ترین جاده های استان مازندران است. در واقع بعد از جاده های هراز و چالوس به عنوان قدیمی ترین جاده این استان شناخته می شود. البته بعضی از فازهای این محور عمر چندانی ندارند. به عنوان مثال، ساخت آزادراه تهران- پردیس در سال 1380 شروع شد و در سال 1389 به بهره برداری رسید. آزادراه کنارگذر بومهن نیز که در مجموع 11 کیلومتر طول دارد در سال 1391 افتتاح شده است. با افتتاح این فاز، خودروها دیگر وارد محدوده شهرهای رودهن و آبعلی نمی شوند، بلکه وارد آزادراه تهران- پردیس شده و از آنجا به سمت تهران یا بالعکس حرکت می کنند.

علاوه بر قدمت زیاد، پروسه ساخت این محور نیز طولانی بوده است. در حقیقت ساخت این محور اساسی حدود 16 سال طول کشیده و امروزه یکی از سه محور ارتباطی پایتخت با شمال کشور است. آمار نشان می دهد که حدود یک چهارم مهمانان نوروزی این مسیر را برای رفتن به مازندران یا برگشت از آن انتخاب می کنند. بنابراین نسبت به دو جاده چالوس و هراز معمولاً ترافیک کمتری دارد.

ایمنی محور تهران- قائمشهر

جاده تهران به قائمشهر یا همان فیروزکوه به مراتب از جاده پرپیچ وخم چالوس و هراز ایمن تر است. این محور ایمنی خود را مرهون سطح صاف و فرازونشیب کم است. البته چهار لاینی بودن محور نیز در افزایش ایمنی اهمیت بالایی دارد. این مسیر در بیشتر بخش های خود (به جز در مرکز شهر پل سفید) به صورت چهار لاینی طراحی شده است. در نقاط با پوشش کم گیاهی نیز سه لاین رفت و سه لاین برگشت دارد. عرض جاده نیز فقط در ورودی شهرهای شیرگاه و زیرآب کاهش می یابد. به همین دلیل کمتر شاهد ترافیک سنگین و نیمه سنگین در جاده فیروزکوه هستیم.

از این رو درصد تلفات و تصادفات جاده ای نیز در آن کمتر است. تنها نقطه حادثه خیز مسیر، حوالی شهر گدوک به طول 20 کیلومتر است. دلیل این موضوع هم مه غلیظ این منطقه و بارش سنگین برف در فصول سرد سال می باشد. پس هنگام رانندگی در این بخش از جاده باید تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کنید. اگر هم در فصل سرد در این جاده رانندگی می کنید حتماً تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

مناطق دیدنی

از نقاط دیدنی این جاده می‌توان به پل ورسک، آبشار ورسک، سه خط طلا، پل کلانتری دوآب، قلعه کنگلو، آبشار گزو، دریاچه شور مست، جنگل‌های آوریم سد لفور، پارک جنگلی آزادمهر شهر پل سفید، پارک جنگلی جوارم شهر زیراب که همگی در شهرستان سوادکوه قرار دارند اشاره نمود.

بهترین زمان سفر در جاده فیروزکوه

اگرچه این جاده یکی از زیباترین جاده های کشور است و در هر فصلی شگفتی های خاص خود را دارد، اما بهتر است بهار یا تابستان را برای سفر در این مسیر انتخاب کنید. بدین ترتیب گرفتار یخ و یخبندان زمستان نمی شوید و می توانید بیشترین بهره را از طبیعت این محور ببرید.

طبق آنچه گفته شد، محور تهران- قائمشهر که به جاده فیروزکوه یا سوادکوه نیز معروف است، یکی از قدیمی ترین جاده های استان مازندران و اصلی ترین محورهای مواصلاتی تهران- شمال است. ضمن اینکه نسبت به دو محور ارتباطی دیگر یعنی هراز و چالوس ایمن تر و خلوت تر نیز هست. در طول این مسیر 142 کیلومتری و عبور از شهرهای تهران، پردیس، بومهن، دماوند، فیروزکوه، گدوک، ورسک، زیرآب، شیرگاه و قائمشهر، منظره ای بی نظیر از زیبایی های طبیعی کشورمان را تماشا خواهید کرد. فقط در فصل زمستان مواظب بارش برف یا مه سنگین باشید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.