بازدید سایت : ۹۶۳۲۵

◄ آزادراه امیرکبیر چه ویژگی هایی دارد؟

آزادراه امیرکبیر به طول ۱۰۴ کیلومتر از قم شروع شده و تا جاده شرکت فولاد مبارکه ادامه دارد. این آزادراه ۶ لاین بوده و دارای سه لاین رفت و سه لاین برگشت و یک لاین توقف در هر کناره است.در حال حاظر شش مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی درطول آزادراه وجود داشته که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و درحال بهره برداری است.

 آزادراه امیرکبیر چه ویژگی هایی دارد؟
تین نیوز |

آزادراه ۷ ، آزادراهی در مرکز ایران است. این آزادراه از بزرگراه آزادگان تهران آغاز می شود و در انتهای مسیر با آزادراه ذوب آهن اصفهان ادغام می گردد. ادامه این آزادراه از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و از ایزدخواست تا شیراز در حال بهره برداری می باشد. همچنین امتداد آن از شیراز تا بوشهر نیز در دست مطالعه و بررسی است. توسعه این آزادراه حد فاصل نطنز تا بندرعباس نیز در دست مطالعه و حد فاصل بندرعباس تا بندر شهید رجایی در حال بهره برداری است.

به گزارش تین نیوز، این آزادراه، تهران را به شهرهای قم، کاشان، نطنز، اصفهان، نجف آباد و زرین شهر و در نهایت به شیراز متصل می کند. این آزادراه در استان های تهران، قم، اصفهان و هرمزگان از مناطق دشتی و کویری و در استان فارس از مناطق تپه های ماهور، کوهستانی و دشتی عبور می کند.

قسمت ابتدایی این آزادراه یعنی فاصله بین استان تهران تا استان قم، آزادراه خلیج فارس نامگذاری شده است. قسمت قم-کاشان این آزادراه، آزادراه امیرکبیر نام دارد، قسمت بعدی، آزادراه اصفهان-کاشان نام دارد و در تقاطع با جاده ۶۵، با آزادراه کنارگذر غربی اصفهان یکی می گردد. ادامه آزادراه در مسیر ایزدخواست تا شیراز نیز آزادراه شاهچراغ نام دارد.

آزادراه امیرکبیر- آزادراه شماره 7

توسعه آزادراه

طبق طرح های ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، قرار است توسعه این آزادراه از نطنز آغاز شده و با عبور از شهرهای اردکان، یزد، سیرجان و تونل میرزایی به بندرعباس و نهایتاً به بندر شهید رجایی برسد. قطعه بندرعباس-بندر شهید رجایی هم اکنون با ۳۲ کیلومتر طول در دست بهره برداری است و قطعات دیگر در دست مطالعه هستند.

تجهیزات و امکانات

این آزادراه در سال ۱۳۹۱ به دوربین های ثبت تخلف هوشمند پلیس راهور ناجا مجهز شد. همچنین با آغاز سال ۱۳۹۸، پرداخت عوارض جاده ای این آزادراه در سرتاسر مسیر به جز در کنارگذر غرب اصفهان فقط به صورت هوشمند و الکترونیکی صورت می گیرد.

در حال حاظر چندین مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی درطول آزادراه وجود داشته که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و درحال بهره برداری است.

مجتمع خدمات  رفاهی فانوس (تهران – قم )

مجتمع خدمات رفاهی مهتاب سلطان (تهران – قم )

مجتمع خدمات رفاهی امیرکبیر (قم – کاشان )

جاذبه های گردشگری آزادراه امیرکبیر

از جاذبه های گردشکری این محور میتوان به موارد بسیاری اشاره نمود . قم اولین شهری است در این مسیر که دارای جاذبه های مذهبی بوده و گردشگران می‌توانند از این اماکن بازدید کنند. بعد از گذشتن از شهر قم در مسیر تهران به اصفهان، شهر کاشان و اطراف آن یکی دیگر از شهرهایی است که اماکن دیدنی فراوان دارد. شاید به‌طور یقین بتوان گفت که زیباترین جاذبه‌های دیدنی در مسیر تهران به اصفهان در این شهر و اطراف آن قرار دارد. باغ فین کاشان ، حمام های کاشان ، مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان ، طبیعت بسیار زیبا (همچون غار نیاسر) ، آتشکده نیاسر و … اشاره نمود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.