بازدید سایت : ۳۷۸۲۷

◄ فرودگاه بین‌ المللی داکسینگ پکن؛ بزرگ‌ ترین ترمینال فرودگاهی جهان

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، با طراحی منحصربه فرد و امکانات مدرن، به بزرگ ترین ترمینال یک پارچه جهان تبدیل شده و تجربه ای متفاوت از سفرهای هوایی را ارائه می دهد.

فرودگاه بین‌ المللی داکسینگ پکن؛ بزرگ‌ ترین ترمینال فرودگاهی جهان
تین نیوز |

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، با طراحی منحصربه فرد و امکانات مدرن، به بزرگ ترین ترمینال یک پارچه جهان تبدیل شده و تجربه ای متفاوت از سفرهای هوایی را ارائه می دهد.

به گزارش تین نیوز، ترمینال عظیم فرودگاه بین المللی «داکسینگ پکن» (PKX)، که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد، به خاطر طراحی بی نظیرش شهرت زیادی پیدا کرده است؛ اما اگر دقت کنید، شباهت هایی بین این ترمینال مدرن و ترمینال تاریخی TWA در فرودگاه جان اف کندی نیویورک خواهید دید. ترمینال نیویورک که در سال ۱۹۶۲ تکمیل شد، با طرح نوآورانه خود، ساختار مرکزی با دالان هایی که به دروازه های هواپیما منتهی می شد، در زمان خود انقلابی بود. این طراحی بیش از ۶۰ سال پیش بسیار پیشرو بود؛ اما امروز در مقایسه با ترمینال پیشرفته داکسینگ پکن، حس قدیمی تری به خود گرفته است.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن (PKX) که با نام فرودگاه جدید پکن نیز شناخته می شود، بزرگ ترین فرودگاه جهان است. این دومین فرودگاه بین المللی پکن به همراه فرودگاه بین المللی پایتخت پکن است. طراحی این فرودگاه درحالی که موقعیت آن در منطقه داکسینگ، حومه جنوبی پکن، برای خدمات رسانی به پایتخت چین و مناطق مجاور هبی و تیانجین ایده آل است، به روز و پیش گام است.

 

فرودگاه داکسینگ پکن، که به خاطر شباهت ظاهری به یک ستاره دریایی مشهور است (گرچه در واقع ۶ دالان دارد، نه پنج)، بزرگ ترین ترمینال فرودگاهی یک پارچه جهان است و مساحت آن به ۷٫۵ میلیون فوت مربع می رسد. این شاهکار مهندسی توسط دفتر معماری زاها حدید و همکاری شرکت «ADP Ingénierie» طراحی شده و هدف از آن، تلفیق معماری سنتی چینی با نیازهای مدرن بوده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فرودگاه این است که مسافران هیچ گاه بیش از هشت دقیقه پیاده روی تا دروازه های پرواز خود ندارند؛ هرچند وجود امکانات مختلف مانند رستوران ها و فروشگاه ها ممکن است این زمان را طولانی تر کند.

 

چرا فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن ساخته شد؟

 

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن برای کاهش ازدحام در فرودگاه فعلی پایتخت، فرودگاه بین المللی پایتخت پکن، با هدایت مسافران به یک مرکز حمل ونقل جدید توسعه داده شد. فرودگاه ۱۱.۵ میلیارددلاری جایگزین فرودگاه ۱۰۹ساله نانیوان شد که اولین فرودگاه تاریخ پکن بود. آخرین پرواز آن در ۲۵ سپتامبر انجام شد و اکنون به عنوان موزه هوانوردی مورد بازدید توسط گردشگران واقع شده است.

 

رستوران ها و خرید در فرودگاهی با طراحی آینده نگر

 

ساخت فرودگاه داکسینگ پکن در سال ۲۰۱۴ آغاز و پنج سال بعد با هزینه ۱۷ میلیارد دلار به پایان رسید. این فرودگاه علاوه بر طراحی زیبای شیشه ای و فلزی، با نور طبیعی که از طریق نورگیرهای محدب سقف وارد می شود، تجربه ای شگفت انگیز برای مسافران فراهم می کند. این فرودگاه جایگزین فرودگاه قدیمی نانیوان شده و به کاهش ترافیک فرودگاه بین المللی پکن کمک می کند.

 

مسافران در داکسینگ می توانند از امکاناتی مانند ربات های خدماتی که اطلاعات پرواز و کمک های دیگری ارائه می دهند، استفاده کنند. همچنین فرودگاه دارای اتاق یوگا و باغ های سنتی چینی است که در انتهای هر دالان واقع شده اند. با وجود اینکه در این فرودگاه هنوز رستوران های معروف به سرآشپزهای مشهور وجود ندارد، بیش از ۷۰ رستوران و کافی شاپ از جمله برندهای معروفی مانند استارباکس، کی اف سی و پیتزا هات در دسترس است.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

راه های سرگرمی بین پروازها

از زمان افتتاح فرودگاه داکسینگ در سال ۲۰۱۹، پیش بینی شده بود که تا سال ۲۰۲۵ سالانه به ۷۲ میلیون مسافر خدمات ارائه دهد. در سال ۲۰۲۴، ترافیک سالانه فرودگاه به بیش از ۳۰ میلیون مسافر رسید که نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشت. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این فرودگاه تا سال ۲۰۴۰ توانایی جابه جایی ۱۰۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت. علاوه بر چهار باند فرودگاه فعلی، برنامه ای برای ساخت سه باند دیگر به منظور افزایش ظرفیت وجود دارد.

این فرودگاه همچنین با اتصال به شبکه حمل ونقل محلی و راه آهن سریع السیر چین، امکان جابه جایی سریع مسافران به مرکز پکن را در ۲۰ دقیقه فراهم می کند. این مزیت برای کسانی که بین پروازها وقت اضافی دارند، فرصت مناسبی برای بازدید از جاهای دیدنی چین مانند پارک حیات وحش پکن یا حتی معابد معروف  است.

وسعت بی نظیر و طراحی نوآورانه فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن با اهداف بلندپروازانه ای دررابطه با سهم آن در فعالیت حمل و نقل جهان همراه است. طرح ساخت این فرودگاه در جوایز A+2020 Architizer’s Project of the سال نام گرفت و همچنین در همان سال جایزه برنده هیئت داوران و انتخاب محبوب را در زیرساخت حمل و نقل دریافت کرد. می توان گفت بزرگ ترین فرودگاه بین المللی جهان، از نظر تجهیزات و خدمات مسافرتی ارائه شده به مسافران، در بالاترین سطح خود قرار دارد.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

اگر به دنبال مکانی برای استراحت بین پروازها هستید، می توانید به هتل داخلی فرودگا، یعنی «Aerotel Beijing» مراجعه کنید و با پرداخت هزینه، از امکانات آن مانند اتاق های خصوصی با دوش و سالن کتابخانه استفاده کنید. همچنین برای خانواده ها، یک زمین بازی اختصاصی در فرودگاه وجود دارد. این فرودگاه، علاوه بر تجربه های لوکس و مدرن، نمادی از آینده سفرهای هوایی و ترکیبی از نوآوری و فرهنگ چینی است.

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.