بازدید سایت : ۳۷۸۲۷

◄ ​طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران

با توجه به وسعتی که کشور ایران دارد، وجود مسیرهای ریلی طولانی به منظور تسهیل در جابجایی، امری بسیار ضروری می باشد. به همین دلیل از ابتدای تأسیس راه آهن در ایران تاکنون، مسیرهای ریلی متعددی میان شهرهای مهم کشور کشیده شده است.

​طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران
تین نیوز |

مسافرت با قطار همواره یکی از بهترین گزینه های حمل و نقل است که طرفداران بسیاری نیز دارد. ایمنی، آسایش و امکانات رفاهی اصلی ترین دلایل انتخاب قطار توسط مسافران می باشد. علاوه بر این امروزه مسیرهای ریلی و ایستگاه های قطار به نقاط مختلفی از کشور رسیده که حتی اتوبوس های جاده ای نیز به طور مستقیم به آنجا نمی روند. در ایران بیش از ۱۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد که قطارها مسافران و بارهای زیادی را در این مسیرها جابجا می کند. این مسیرهای ریلی ممکن است طولانی یا کوتاه باشند؛ به طوریکه برخی از این مسیرها تنها ۲ ساعت طول کشیده و بعضی دیگر نیز بیش از ۲۰ ساعت. در ادامه این مطلب با ما باشید تا طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران را به شما معرفی کنیم.

طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران

با توجه به وسعتی که کشور ایران دارد، وجود مسیرهای ریلی طولانی به منظور تسهیل در جابجایی، امری بسیار ضروری می باشد. به همین دلیل از ابتدای تأسیس راه آهن در ایران تاکنون، مسیرهای ریلی متعددی میان شهرهای مهم کشور کشیده شده است. از جمله طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر ریلی مشهد – تبریز
  • مسیر ریلی اصفهان – مشهد
  • مسیر ریلی مشهد- بندرعباس
  • مسیر ریل تهران- بندرعباس
  • مسیر ریلی تهران- مشهد

مسیر ریلی مشهد – تبریز

مسیر ریلی مشهد – تبریز با ۱۵۴۲ کیلومتر طولانی ترین مسیر ریلی در کشور است که قطار مستقیم از مبدأ به مقصد در آن تردد دارد. این قطار ابتدا به سمت تهران آمده و سپس به سمت تبریز می رود. از جمله ایستگاه هایی که قطار مشهد – تبریز در آن توقف دارد می توان به نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران، قزوین، ورامین، میانه، مراغه و زنجان اشاره کرد. این سفر ریلی بیش از ۲۰ ساعت طول خواهد کشید.

مسیر ریلی اصفهان – مشهد

مسیر ریلی اصفهان – مشهد ۱۴۸۴  کیلومتر است که طی کردن آن بیش از ۱۸ ساعت طول می کشد. ایستگاه های متعددی در این مسیر وجود دارد که مسافران زیادی از آن ها برای تردد خود استفاده می کنند. از جمله می توان به ایستگاه های فریمان، تربت، کاشمر، تربت حیدریه، طبس، چادرملو، ارژنگ، عقدا، ساسان، ورزنه و هرند اشاره کرد.

مسیر ریلی مشهد – بندرعباس

فاصله ریلی بین مشهد تا بندرعباس حدوداً ۱۴۰۰ کیلومتر است که این سفر نیز بیش از ۱۷ کیلومتر طول می کشد. مسافران بسیاری در ایستگاه های این مسیر از قطار استفاده می کنند که از جمله می توان به تربت حیدریه، ملک آباد، فیض آباد، بجستان، فردوس، دیهوک، دیگ رستم، راور، چترود، کرمان، باغین، بردسیر، سیرجان و حاجی آباد اشاره کرد.

مسیر ریلی تهران – بندرعباس

مسیر ریلی تهران – بندرعباس ۱۳۳۳ کیلومتر است که پایتخت را به جنوبی ترین مرکز استان متصل می کند. قطارهایی که در این مسیر تردد می کنند این فاصله را بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت پیموده و در مسیر خود از استان های مختلفی عبور می کنند. قطار تهران – بندرعباس از ایستگاه های تهران، محمدیه، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج، فین عبور کرده و نهایتاً به بندرعباس می رسد.

مسیر ریلی تهران – مشهد

مسیر ریلی تهران – مشهد با ۹۲۶ کیلومتر طول یکی از طولانی ترین مسیرهای ریلی ایران است که از پایتخت به سمت شرق کشور می رود. این مسیر که پرترددترین خط ریلی ایران نیز می باشد، از ایستگاه های متعددی در ۳ استان عبور می کند. این قطارها در تهران، سمنان، شاهرود، نقاب، نیشابور و مشهد توقف می کنند. از تهران تا مشهد با قطار حدوداً ۱۱ ساعت طول می کشد که شرکت های مختلف ریلی در این مسیر خدمات متنوعی به مسافران ارائه می کنند.

مسیر ریلی قم - مشهد

به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) و خواهرش حضرت معصومه (س) در مشهد و قم، مسیر حرکت قطار قم مشهد را مسیر حرم تا حرم می گویند و این خط از فعال ترین مسیرهای ریلی کشور محسوب می شود. ایستگاه های قطار قم به مشهد که در این مسیر ریلی قرار دارند شامل تهران، ورامین، سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب و نیشابور هستند. در این ایستگاه ها، سوار یا پیاده شدن مسافرانی که در شهرهای موجود در مسیر قم مشهد سکونت دارند، امکان پذیر است.

قطار قم مشهد یکی از قطارهای پرطرفدار است که انواع متنوعی دارد. از انواع این قطار می توان به قطار فدک، سروش، نورالرضا، قطار رجا، جوپار، پارس لاریم، ریل ترابر سبا و غیره اشاره کرد. هرکدام از این قطارها بر اساس درجه خود، خدمات رفاهی خاصی را ارائه می دهند و قیمت متفاوتی هم دارند.

سخن آخر

در این مطلب به مسیرهای ریلی طولانی در کشور اشاره کردیم که علیرغم طولانی بودن اما همواره مسافران خود را دارند. افراد بسیاری به دلایل مختلفی از جمله صرفه جویی در وقت و هزینه قطار را برای سفر انتخاب می کنند. جابجایی بار و مسافر در مسیرهای طولانی به وسیله قطار راه حلی ایمن و مناسب است که شرکت های ریلی متعددی در این زمینه فعالیت می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.