بازدید سایت : ۳۳۴۶۵

«راه بخشنده» چیست؟

"راه بخشنده" یک مفهوم نوین در حوزه مهندسی ترافیک و طراحی جاده ها است که هدف آن کاهش تصادفات رانندگی و همچنین کاهش آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای است.

«راه بخشنده» چیست؟
تین نیوز |

"راه بخشنده" یک مفهوم نوین در حوزه مهندسی ترافیک و طراحی جاده ها است که هدف آن کاهش تصادفات رانندگی و همچنین کاهش آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، "راه بخشنده" بر اساس اصولی طراحی شده که خطاهای انسانی را به عنوان یک بخش اجتناب ناپذیر از رانندگی در نظر می گیرد و تلاش می کند با طراحی مناسب جاده ها و زیرساخت های حمل ونقل، میزان تأثیر این خطاها را کاهش دهد.

یکی از مهم ترین اهداف "راه بخشنده" این است که جاده ها و خیابان ها به گونه ای طراحی شوند که در صورت بروز خطای انسانی، احتمال وقوع تصادف کاهش یابد یا در صورت وقوع تصادف، شدت آن کمتر شود. به عبارت دیگر، به جای تمرکز صرف بر خطای انسانی، این راهکار به دنبال فراهم کردن محیطی امن تر برای رانندگان است که از خطاهای انسانی که رانندگی ناشی می شود، آسیب کمتری ببینند.

ویژگی های اصلی "راه بخشنده"

یکی از اصلی ترین ویژگی های "راه بخشنده" استفاده از تکنولوژی های نوین و طراحی های هوشمندانه در جاده ها است.

به عنوان مثال حاشیه های پهن تر جاده ها یکی از موارد مربوط به "راه بخشنده" است. به این صورت که طراحی حاشیه های جاده به گونه ای است که در صورت خروج خودرو از مسیر اصلی، فضای کافی برای توقف و بازگشت به مسیر بدون برخورد با موانع وجود داشته باشد.

استفاده از موانع ایمن و به کارگیری موانع محافظتی در کنار جاده ها که در صورت برخورد خودرو با آن ها، به جای توقف ناگهانی، نیروی برخورد را جذب کرده و از شدت تصادف بکاهد را می توان از دیگر ویژگی های "راه بخشنده" خواند.

به کارگیری تابلوهای هشداردهنده هوشمند و سیستم های ارتباطی که وضعیت ترافیک، شرایط جاده و حتی رفتار رانندگان را به آن ها اطلاع دهد و به راننده ها فرصت بیشتری برای واکنش صحیح بدهد، یکی دیگر از ویژگی های "راه بخشنده" است.

"راه بخشنده" نه تنها به بهبود ایمنی رانندگی کمک می کند بلکه تأثیرات مثبتی نیز بر اقتصاد و جامعه دارد. کاهش تصادفات و جراحات جدی به معنای کاهش هزینه های درمانی و کاهش خسارت های مالی ناشی از تصادفات است. همچنین، از دست رفتن جان انسان ها به دلیل تصادفات جاده ای می تواند بار روانی و اجتماعی زیادی بر خانواده ها و جامعه تحمیل کند که اجرای این رویکرد به کاهش این بار کمک خواهد کرد.

با توجه به آمار بالای تصادفات رانندگی در ایران، مفهوم "راه بخشنده" می تواند نقش مهمی در کاهش این آمار ایفا کند. بسیاری از جاده ها و خیابان های کشور نیاز به بهبود و ارتقاء در جهت افزایش ایمنی دارند و اجرای طرح های مبتنی بر "راه بخشنده" می تواند به کاهش تصادفات مرگبار و بهبود ایمنی عمومی کمک شایانی کند. از جمله مواردی که در کشور ما می توان به آن توجه کرد، بهبود شرایط جاده های روستایی و بین شهری است که سهم بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

در نهایت، بسترسازی برای ایجاد "راه های بخشنده" یک گام بزرگ به سمت ایجاد زیرساخت های هوشمند و ایمن در سیستم حمل ونقل است که با در نظر گرفتن عوامل انسانی و خطاهای احتمالی، می تواند به طور چشمگیری آسیب ها و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای را کاهش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.