قطب نمای هواپیما چگونه کار می کند؟
قطب نمای هواپیما وسیله ای برای تعیین جهت مؤلفۀ افقی میدان مغناطیسی زمین است که متشکل از عقربه ای مغناطیسی است که قطب شمال یاب آن مشخص شده است و آن را چنان روی محور نصب می کنند که در صفحه ای موازی با سطح زمین، روی دایره ای افقی، آزادانه به چرخش در آید.

قطب نمای هواپیما وسیله ای برای تعیین جهت مؤلفۀ افقی میدان مغناطیسی زمین است که متشکل از عقربه ای مغناطیسی است که قطب شمال یاب آن مشخص شده است و آن را چنان روی محور نصب می کنند که در صفحه ای موازی با سطح زمین، روی دایره ای افقی، آزادانه به چرخش در آید.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری aviationarticles، این عقربه در راستای خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین قرار می گیرد و جهت گیری آن به گونه ای است که قطب شمال یاب آن قطب شمال مغناطیسی زمین را نشان می دهد.
(← قطب نما). گردشگران، دریانوردان و کسانی که به سیر و سفر می پردازند، برای تعیین مسیر و جهت حرکتشان از قطب نمای مغناطیسی استفاده می کنند، اما قطب شمال حقیقی یا قطب شمال جغرافیایی اندکی با قطب شمال مغناطیسی تفاوت دارد و بنابراین، اطلاعاتی را که از این قطب نما به دست می آید باید با جدول تصحیحات مغناطیسی یا اطلاعاتی که در نقشه های محلی علامت گذاری شده اند، اصلاح کرد.
همچنین، برای بررسی جهت میدان مغناطیسی در اطراف سیمی که حامل جریان است، از قطب نمای مغناطیسی استفاده می کنند. این نشان دهنده جهت هواپیما را نسبت به شمال مغناطیسی نشان می دهد و آزاد از سیستم های برقی – جایروئی و مکانیکی و فشار هوا است. این نشاندهنده همچنین یکی از آلات دقیق های مورد نیاز برای یک پرواز vfr است.
جهات مغناطیسی:زمین دارای یک حوزه مغناطیسی است که در نزدیکی شمال حقیقی قرار دارد و هر عقربه مغناطیسی آزاد آن را نشان می دهد. کلیه جهاتی که از این شمال اندازه گیری می شوند به جهات مغناطیسی موسومند .
جهات قطب نمایی: قطب نما در حالت عادی شمال را نشان می دهد ولی وقتی داخل هواپیما نصب میشود تحت تاثیر حوزه مغناطیسی حاصل از جریان الکتریکی و فلزات مختلف منحرف شده و شمال قطبی را نشان می دهد. کلیه جهاتی را که از شمال قطب نمائی اندازه گیری شوند را جهات قطب نمایی می گویند. به طور کلی جهت بر روی زمین سه نوع حقیقی، مغناطیسی و قطب نمایی تفسیر خواهد شد.
اختلاف مغناطیسی: زاویه بین شمال مغناطیسی و شمال حقیقی و یا اختلاف زاویه هر جهت یا سمت حقیقی با مغناطیسی است. علامت Ev منفی و wv مثبت است. مقدار var روی چارت ها به صورت var e یا var w می توان یافت.
انحراف قطب نمائی:زاویه بین شمال مغناطیسی و شمال قطب نمائی و یا اختلاف زاویه هر جهت یا سمت مغناطیسی و قطب نمایی به Deviation موسوم است و مقدار آن را می توان بر روی compass card می توان یافت.
نشان دهنده جهت یا Heading Indicator چیست؟
نشان دهنده جهت یا Heading Indicator که Directional Gyro نیز نامیده می شود، جهت هواپیما را به خلبان نشان می دهد. اگر به درستی تنظیم شده باشد، معیاری از جهت هواپیما است و در عین حال میزان Bank را نیز به طور غیرمستقیم نشان می دهد (به علت خاصیت Precession). هرچند قطب نمای هواپیما قابل اطمینان است، اما ذاتا خطاهایی دارد (مثل میل مغناطیسی) و به همین دلیل Heading Indicator، ابزاری تکمیلی است که جهت هواپیما را به خلبان نشان می دهد.
صفحه این نشانگر در جهت عقربه های ساعت و با مقیاس 5 درجه تقسیم بندی شده است. به ازای هر 30 درجه روی آن علامت گذاری به چشم می خورد که در نهایت 360 درجه را پوشش می دهند. اعداد، مقدار یک دهم درجه را نشان می دهند، بنابراین وقتی عدد 6 در بالای صفحه این ابزار قرار بگیرد، به معنی 60 درجه است، یا 21 یعنی 210