◄ تهویه تونل چیست؟
تیننیوز| در سالیان اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، نگاه ویژهای به زیر ساختهای حملونقل شده است. یکی از محورهای اصلی حملونقل، حملونقل جادهای و ریلی است. ویژگی بارز این روشها حملونقل، عمومیت آنهاست که نیازمند توجه ویژهای به جزئیات احداث مسیر خواهد بود. با توسعه زیرساختها و اجرای پروژههای عمرانی در کشور ما مباحث مربوط به تونلسازی از اهمیت ویژهای برخوردار شده و با احداث تونل رسالت در تهران اولین پروژه طراحی تهویه تونل با جت فن و سیستم کنترل آن صورت پذیرفت.
در حقیقت تهویه تونل عبارت است از انتخاب و طراحی روشی مناسب برای خارج کردن گازهای آلاینده تولید شده توسط خودروها، لکوموتیو و تجهیزات از تونل و تامین میزان هوای بهداشتی مورد نیاز جهت تهویه.
باید توجه داشت که تهویه تونل با تهویه صنعتی از لحاظ روشهای اجرایی و نیز محاسبات تفاوتهای عمدهای دارد.
با توجه به توضیحات ارائه شده به جرات میتوان گفت که بخش طراحی و شبیهسازی تهویه تونل، اولین و مهمترین گام برای اجرای چنین پروژههایی است. متاسفانه در کشور ما مشکلات فراوانی در انجام پروژههای تهویه تونل وجود دارد که در ادامه و به اختصار به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1- اولویت ندادن و یا اولویت بسیار پایین بخش طراحی تهویه تونل در اجرای کل پروژه - دلیل این امر هزینه نسبتا بالا خرید و نصب تجهیزات تهویه تونل از دید صاحبان پروژه است. اما باید توجه داشت که هزینه طراحی و خرید تجهیزات تهویه تونل در مقایسه با خطرات ناشی از بالا رفتن غلظت آلایندهها در تونل که میتواند منجر به تصادفات خطرناک و حتی در مواردی تلفات جانی شد بسیار ناچیز است. همچنین در صورت بروز حریق در داخل تونل و عدم بهرهگیری از تهویه مناسب و اصولی، احتمال بروز خطرات جبرانناپذیری وجود خواهد داشت.
2- عدم بهرهگیری از مشاورین مستقل و متخصص و واسپاری طراحی تهویه تونل به برخی تامینکنندگان.این معضل موجب میشود که برخی از تامینکنندگان خاص طراحی تهویه تونل را بدون هیچگونه نظارت مستقل و صرفا بر مبنای محصولات خود انجام دهند که علاوه بر ایجاد مشکلات حقوقی، اجرای هرگونه بهینهسازی، طراحی مجدد و رفع ایرادات احتمالی را بسیار مشکل نموده و از بومی شدن این دانش در کشور جلوگیری میکند.
3 - آشنایی نداشتن برخی مشاوران با حوزههای مختلف تهویه تونل. به عنوان مثال طراحی تهویه تونلهای راه آهن یا مترو تفاوت عمدهای با طراحی تهویه تونلهای جاده ای دارد و برای انجام محاسبات و طراحی هر یک از این موارد، شرکت مذکور باید حتما تجربه طراحی در حوزه مورد نظر را داشته باشد.
4- عدم وجود استاندارد ملی در حوزه تهویه تونلهای راه و راهآهن - وجود این کاستی، موجب میشود در هنگام انتخاب استاندارد مناسب و موردتائید کارفرما و مراجع نظارت مشکلات فراوانی ایجاد شد.
نویسنده:محمد قربانعلی بیک-مدیر عامل شرکت آراکو (آذرخش ریل آریا)
مراجع :
www.araco.ir
tunnel-ventilation.persianblog.ir