◄ علت وقوع سوانح ریلی از دیدگاه کاربران تین نیوز
تین نیوز | به دنبال انتشار یادداشت یکی از کاربران تین نیوز که تحلیلی بر علت وقوع سوانح ریلی در بخش مسافری و باری از نظر وی بود، تعدادی دیگر از مخاطبان نیز دیدگاههای خود را دراین زمینه ارسال کردند که در زیر میآید:
1- با توجه به مزایای بیشمار حمل و نقل ریلی روشن است که همه ما به عنوان عضو کوچکی از جامعه ریلی کشور دوست داریم راه آهنی پیشرفته؛ سریع و با ضریب ایمنی بالا را داشته باشیم. اما دغدغه این مهم نباید باعث وانهادگی ظرفیت موجود و تمرکز تک بعدی بر توسعه زیر ساخت و سرمایه گذاری بلند مدت شود؛ اینکه قطار کندرو و گاهآ متوقف توسعه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته و مهم تر اینکه توجه نهادهای بالا دستی (وزارت راه و مجلس)، به این بخش بیشتر شده جای بسی خوشحالی است اما بهره گرفتن از بضاعت موجود امری ایست که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد،چیزی که در یک سال گذشته روز به
روز بیشترشاهد بی مهری قرار گرفته است، خصوصا دربخش مسافری.
با توجه به نگاه ویژه به حمل بار به جهت اینکه عموما بخش مسافری سوددهی چندانی ندارد، بخش مسافری که نیاز مبرم آحاد جامعه است با مشتری ۲۶ملیون مسافر درسال دچار عارضه تبعات ناشی از انحصار خصوصی سازی شتاب زده گردیده است. چرا که با توجه به محدودیت شبکه ریلی برای افزایش ظریب اشغال خطوط توسط قطارهای مسافری و در کنار آن عدم توجه و علاقه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به لحاظ نیاز به سرمایه گذاری کلان با سودآوری کم، در عمل امکان افزایش تعداد قطارهای مسافری برای ایجاد رقابت نیست که این مهم باعث تحمیل خدمات نامطلوب و امنیت خاطر شرکتهای محدود فعال در این بخش شده است.
چرا که با توجه به مزیت بارز ایمنی سفر با قطار، ضریب اشغال قطارها علیرغم کیفیت پایین خدمات و تاخیرهای زیاد همیشه بالاست.(عرضه کم و تقاضا زیاد)
مجموعه ی این عوامل باعث ایجاد شرایط "عدم تسهیل رقابت و منع انحصار " (برخلاف فصل نهم اصل ۴۴قانون اساسی ) شده است.
همچنین عدم تدوین قوانین و مقررات نظارت بر کیفیت خدمات و ابزار نظارتی لازم برای ملزم نمودن شرکتهای فعال در بخش مسافری به رعایت تعهداتشان(به علت فرافکنی وشتابزدگی در خصوصی سازی بخش مسافری راه آهن) نیز از دلایلی است که آشفتگی و نابسامانی وضعیت قطارهای مسافری را در پی داشته است.
2- بیان شعار انقلاب ریلی در زبان و تخریب نیروی انسانی چه از لحاظ مادی و معنوی در درون تناقض آشکار با چشم انداز بیست ساله ریلی داشته و به نظر میرسد[....] بیشتر به فکر انعقاد قراردادهای سنگین با شرکتهای [....] خود است تا قبل از برکناری با ایجاد تعهدات سنگین برای دولت و راه آهن توشه ای پر و پیمان برای 15 سال آینده بردارند. فشار مضاعف بر نیروی انسانی شاغل در راه آهن که از نظر حقوقی دریافتیشان به نسبت پارسال با این مشکلات افزایش قیمتها و تورم سنگین سیر بسیار کاهشی داشته ولی در کمال تعجب جذب بی حد و حصر نیرو و رقم قراردادهای سنگین و بی توجهی نیروی متخصص در راه
آهن تعجب تمام منتقدین را در این حوزه به خود جلب نموده است. [....]از جمله عوامل مهم در سانحه، نارضایتی نیروی انسانی و بی توجهی به شرایط کاریشان می باشد و همانطور که همه می دانند در شرایط بروز سانحه همیشه چندین عامل دخیل هستند که با توجه به رویکرد این مدیریت توقع برطرف شدن که نیست احتمال بروز سوانح سنگین ریلی نیز بسیار محتمل و دور از ذهن نخواهد بود.
3- متاسفانه مسئولین راه آهن در خواب به سر میبرند و معلوم نیست که چند نفر مسافر و مامور باید قربانی بی تدبیری شان بشوند.
شما کسی که خوابیده را میتوانید بیدار کنید ولی کسی که خودش را به خواب زده نه. متاسفانه مسئولین راه آهن خودشان را به خواب زدن و تو رویاشان خواب راه آهن سویس را میبینند و نسخه میپیچند.
یکی ازدلایل دیگر رامی توان به تبعیض بین کارمندان و مسئولین زیرمجموعه دانست بطوریکه که قانون گذار بافرض وجود تعهد انصاف و عدالت نزد مدیران اهرمهایی ازقبیل اضافه کار و پاداش و … جهت اعمال مدیریت تفویض نموده است ولی از انجائی که تعداد کثیری ازمدیران فاقد صفات فوق می باشند با اعمال اغراض شخصی یا نفسانی یا قومی یا خویشاوندی به ناحق موجب تبعیض بین کارمندان شده بطوریکه افراد خاص یا متملق که فاقد شایستگی می باشند مقرب دستگاه می گردند به عنوان مثال می توان از اعمال پاداش اخیردرراه آهن یاد نمود
سلام منشا همه این حوادثاتفاق افتاده و در اینده خواهد افتاد عدم اموزش افراد مشغول در راه آهن بخصوص بیشترین نیرو ها که در راه آهن کار میکنن شرکتی و پیمانکاری خصوصی هستند که واگن تعمیر می کنن و راهدار و سوزنبان و ترافیک و … که مهم هستند هیچ آموزشی ندیده اند باید بالا دستی ها خصوصا مدیر کل باید برای اینکه یک کار مهم که در اینده اثرات مثبت داشته باشه و براش افتخار بیاوره و به راه آهن خدمت کرده باشه باید بحثآموزش و تعلیم حرفه ایی افراد شاغل در راه آهن در همه مشاغل راه آهن رو دنبال و عملیاتی کنند تا ایندگان از انان به خوبی یاد کنند تا بگن که راه آهن رو نجات داد می تونن این کار رو با هماهنگی سازمان فنی حرفه ایی که اساس تاسیس ان ورود جهادی وار به عرصه آموزش حرفه ایی در مشاغل می باشد که دولت این سازمان رو داره تامین و ساپورت می کننه تا آموزش حرفه ایی در کل مشاغل بده