فیلم | تبیین نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان در پنجمین نشست روسای راه آهن کشور های عضو سازمان شانگهای، ضمن ارائه سه پیشنهاد عملیاتی، نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان در پنجمین نشست روسای راه آهن کشور های عضو سازمان شانگهای، ضمن ارائه سه پیشنهاد عملیاتی، نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، پنجمین نشست روسای راه آهن کشورهای عضو سازمان شانگهای به میزبانی مسکو امسال در حالی برگزار شد که جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان، ضمن ارائه سه پیشنهاد عملیاتی، نقش راهبردی ایران در اتصال دو قاره آسیا و اروپا را تبیین کرد.
ذاکری در روز پایانی این نشست، پیشنهاد های سه گانه ایران در راستای تقویت همکاری های ریلی، ترانزیتی و لجستیکی ارائه کرد.
برگزاری نشست سه جانبه ایران روسیه جمهوری آذربایجان برای همسان سازی تعرفه ها و افزایش بار، تشکیل کارگروه کارشناسی به منظور آسیب شناسی، رفع موانع و چالش های موجود در مناطق مرزی، بررسی مسیر های غیر متصل به شبکه های ریلی بین کشورها و تعریف مدل مالی جهت تامین سرمایه گذاری لازم جهت ساخت این مسیرها، از جمله پیشنهادات مدیرعامل راه آهن کشورمان به اعضای شانگهای بود.
جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست عمومی پنجمین اجلاس روروسای راه آهن های سازمان همکاری شانگهای، برگزاری این رویداد را زمینه ساز تقویت مستمر ارتباطات و همکاری ها در زمینه حمل و نقل بین المللی ریلی، لجستیک و توسعه تجارت بین اعضای سازمان شانگهای عنوان کرد.
وی با اشاره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: الحاق جمهوری اسلامی ایران به این سازمان موجبات توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و اعضای این سازمان را بیش از بیش تسریع کرده است.
ذاکری افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود که بعنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین، بعنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا به شمار می رود، به دنبال استفاده از این فرصت برای تقویت و توسعه شراکت و همکاری در حوزه ترانزیت و لجستیک با کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای است.
مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان با بیان اینکه توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به ویژه تلاش برای رونق ترانزیت مسیر های شرقی- غربی و شمالی- جنوبی عبوری از ایران با سایر کشور های واقع در این مسیر ها کمک زیادی خواهد کرد افزود: شبکه ریلی راه آهن ایران به راه آهن های کشور های آسیای میانه، ترکیه و پاکستان متصل است.
وی افزود: شبکه ریلی ایران از مرز شمتیغ خواف به طول ۶۲ کیلومتر تا ایستگاه روزنک در داخل افغانستان کشیده شده و خط ریلی راه آهن ایران تا مرز عراق در شلمچه احداث شده است.
مدیرعامل راه آهن سراسری کشورمان با اشاره به اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به سه بندر مهم در جنوب کشور، از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی و بندر خرمشهر متصل بوده گفت: این شبکه ریلی در شمال کشور نیز در دریای خزر به بندر امیر آباد و بندر کاسپین متصل است و در حال حاضر اتصال بندر مهم چابهار در کرانه دریای عمان و نیز بندر انزلی در کرانه دریای خزر نیز در دست احداث است.
جبارعلی ذاکری گفت: به منظور استفاده از این موقعیت بی نظیر و با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاه ترین مسیر اتصال کشور های آسیای میانه با آب های بین المللی و اروپا و نیز مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، گذرگاه های بین المللی مختلفی در مسیر های شرقی- غربی و شمالی-جنوبی از مسیر ایران عبور می کنند.
وی راهگذر بین قاره ای شمال-جنوب در سه شاخه، گذرگاه جنوبی کمربند راه برای اتصال چین به اروپا، گذرگاه آلماتی-بندر عباس، گذرگاه ریای آلماتی-تهران-استانبول و همچنین گذرگاه اسلام آباد- تهران-استانبول را از مهمترین کذرگاه های ریلی برشمرد و گفت: راه آهن ایران در حال تلاش برای عملیاتی کردن گذرگاه های عبوری بین المللی از ایران با ایجاد شرایط بهتر و تسهیل امکانات و بالابردن ظرفیت لازم برای حمل و نقل کالا ها از چین، روسیه و کشور های آسیای میانه به سمت ایران، هند، پاکستان و اروپاست.
جبار علی ذاکری، راهگذر شمال جنوب را یکی از مهمترین طرح های حمل و نقل ریلی عنوان کرد و افزود: هم اکنون مذاکرات خوبی در بالاترین سطح بین دو دولت ایران و روسیه برای ساخت حلقه مفقوده رشت-آستارا در داخل ایران در حال انجام است.