با توجه به وضعیت ژئوپلتیکی ایران و ظرفیت فوق العاده زیاد صنایع و معادن کشور، توسعه زیرساختهای حمل و نقل یکی از رئوس اصلی برنامه ریزی عمرانی در کشور محسوب میگردد. بدون شک راه آهن به عنوان صنعت حمل و نقل موثر جایگاه ویژهای در جهان و کشور ما دارد. ویژگیهائی چون صرفه جوئی اقتصادی، کاهش استهلاک و آلودگیهای زیست، اشتغالزائی و ایمنی بالا باعث شده تا کشورهای صنعتی به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری داشته باشند. در ایران نیز در لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اهمیت خاصی به این بخش داده شده است. در واقع این بخش نیازمند سرمایه گذاری در مقیاس بالاست که منافع آن در بلند مدت عاید جامعه میشود.
تقاضای روز افزون در حمل محصولات صنایع فلزی، معدنی و ترانزیت، علیرغم تمامی تلاشهائی که در زمینه افزایش تحرک و بازارمحور شدن راه آهن صورت میگیرد، اما این صنعت در طبیعت خود گرایش به فعالیت در بازار حمل مواد و یا فرآورده های انبوه و در مسافتهای طولانی را دارد. برنامه های توسعه اقتصادی کشور جایگاه ویژهای را برای توسعه بهره برداری از معادن و فولاد قائل شده است. این امر نیاز به راه آهن در کشور را افزایش میدهد چرا که ایران از ذخائر فراوان سنگ آهن برخوردار است و در صورتی که این مواد در داخل مصرف شده و یا به فرآورده های فولادی تبدیل شوند، بازار خوبی را برای راه آهن فراهم خواهند آورد. این در شرایطی است که راهآهن فرصت ورود موثر به بازارهای ترانزیت، کالاهای ساخته شده و محصولاتی را که به زمان حساس هستند را داراست. پراکندگی بنادر دریایی و قطبهای صنعتی و اقتصادی کشور، جایگاه ترانزیتی در منطقه وسعت و پهناوری ایران، رقابت پذیری راه آهن با بخش حمل و نقل جاده ای را افزایش میدهد.
شرکت ناوگان ریل الوند نیرو کار خود را با خرید 10 دستگاه لکوموتیو سنگین GT26 در سال 1390بصورت رسمی آغاز نمود و در حال حاضر با خرید 16 دستگاه دیگر از این نوع لکوموتیو درقالب لکوموتیوهای نیازمند به بازسازی از کشور کره جنوبی در سال 1391و اقدام به انجام بازسازی کامل در داخل کشور، توسط کارخانجات واگن پارس، ایریکو، احیاء صنعت، احیاء دیزل و دیگر دست اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی و متخصصین داخلی در قالب برنامه زمانبندی شده به ترتیب از اسفند ماه 1392 بهره برداری از این لکوموتیوها را نیز شروع نموده و به این ترتیب تا پایان نیمه اول سال 93 تمامی 16 دستگاه لکوموتیو در حال بازسازی نیز به چرخه حمل شرکت ناوگان ریل الوند نیرو وارد شده و این شرکت را قادر خواهد ساخت تا روزانه بطور متوسط بالغ بر 6.250.000 تن کیلومتر از بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران را حمل نماید.
سمت | نام و نام خانوادگی |
مدیر عامل | خشایار حسینی |
تامین نیروی کشش راه آهن و اجاره لکوموتیو