|
کد خبر:
111363
|
احداثفرودگاه چابهار در انتظار معرفی متولی
تیننیوز| «طرح توسعه سواحل مکران» از جمله طرحهای توسعهیی در جنوب شرق کشور است که توسعه این سواحل را از بندر جاسک تا بندر گواتر شامل میشود. یکی از ارکان این توسعه وجود فرودگاه است. در حقیقت احداث فرودگاه چابهار در این طرح قرار دارد که البته عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی آغاز فعالیت شرکت فرودگاهها در این زمینه را منوط به مشخص شدن متولی و صاحب این فرودگاه میداند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، چابهار تنها بندر ایران به شمار میآید که به آبهای آزاد متصل است. این بندر شرایط ویژهای از لحاظ بازرگانی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری دارد، اکنون کارخانههای پتروشیمی و فولاد در چابهار مشغول به کار هستند. بنابراین توسعه بندر چابهار اهمیت ویژهای برای منطقه، استان و ایران به همراه دارد. در واقع یکی از راههای توسعه این بندر، احداث فرودگاه در منطقه آزاد چابهار است.
اکنون در پایگاه دهم شکاری واقع در منطقه نظامی کنارک در ۴۰ کیلومتری چابهار، فرودگاهی نظامی وجود دارد که رسالت اصلی آن ارایه خدمات به نظامیان است اما با توجه به شرایط اقتصادی منطقه چابهار، احداث فرودگاه بزرگ و مسافری ضرورت بسیاری دارد.
غلامحسین باقریان، عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این راستا با بیان اینکه هنوز متولی و صاحب فرودگاه چابهار از سوی مجموعه توسعه سواحل مکران معرفی نشده است، عنوان کرد: باید این عنوان از طریق نهادهای ذیربط معرفی شود تا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از طریق فراخوان سرمایهگذاران را دعوت به همکاری کند.
باقریان ادامه داد: همچنین پس از این معرفی باید تملک اراضی آن انجام شود. بنابراین همه اقدامات برای احداث این فرودگاه به موضوع معرفی و مشخص شدن متولی آن بازمیگردد.
حسن اعرابی مقدم نیز در این باره گفت: اکنون استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آنها مشخص شده است. بخشی از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی به سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد، همچنین بخشی از این زمینها را مردم تصرف کردند که البته سندی بابت این تصرف ندارند.
وی افزود: فرماندار چابهار با جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. همچنین ادارهکل فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی در اختیار شرکتهای دولتی است. در تلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در آوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است.
مدیرکل فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مساحت این اراضی ۲۸۰۰ هکتار است، عنوان کرد: فرودگاه جدید چابهار در ۱۰ کیلومتری مرکز چابهار جانمایی شده است و با فرودگاه دهم شکاری کنارک نیز بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و این دو فرودگاه نسبت به یکدیگر منافاتی ندارد.
وی تصریح کرد: با ساخت فرودگاه جدید چابهار٬ حمل و نقل، گمرک و گذرنامه در این منطقه آزاد رونق میگیرد و امکان نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ دنیا در آن فراهم میشود.
گفتنی است؛ چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اوقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به شمار میآید. آبهای آزاد، منطقه چابهار را به کشورهای همجواری نظیر پاکستان، عمان و امارات متحده عربی متصل میکند.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در آن صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما (در خلیج چابهار) و ساخت راهآهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بینالمللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراههای کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.
اکنون در پایگاه دهم شکاری واقع در منطقه نظامی کنارک در ۴۰ کیلومتری چابهار، فرودگاهی نظامی وجود دارد که رسالت اصلی آن ارایه خدمات به نظامیان است اما با توجه به شرایط اقتصادی منطقه چابهار، احداث فرودگاه بزرگ و مسافری ضرورت بسیاری دارد.
غلامحسین باقریان، عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این راستا با بیان اینکه هنوز متولی و صاحب فرودگاه چابهار از سوی مجموعه توسعه سواحل مکران معرفی نشده است، عنوان کرد: باید این عنوان از طریق نهادهای ذیربط معرفی شود تا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از طریق فراخوان سرمایهگذاران را دعوت به همکاری کند.
باقریان ادامه داد: همچنین پس از این معرفی باید تملک اراضی آن انجام شود. بنابراین همه اقدامات برای احداث این فرودگاه به موضوع معرفی و مشخص شدن متولی آن بازمیگردد.
حسن اعرابی مقدم نیز در این باره گفت: اکنون استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آنها مشخص شده است. بخشی از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی به سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد، همچنین بخشی از این زمینها را مردم تصرف کردند که البته سندی بابت این تصرف ندارند.
وی افزود: فرماندار چابهار با جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. همچنین ادارهکل فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی در اختیار شرکتهای دولتی است. در تلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در آوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است.
مدیرکل فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مساحت این اراضی ۲۸۰۰ هکتار است، عنوان کرد: فرودگاه جدید چابهار در ۱۰ کیلومتری مرکز چابهار جانمایی شده است و با فرودگاه دهم شکاری کنارک نیز بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و این دو فرودگاه نسبت به یکدیگر منافاتی ندارد.
وی تصریح کرد: با ساخت فرودگاه جدید چابهار٬ حمل و نقل، گمرک و گذرنامه در این منطقه آزاد رونق میگیرد و امکان نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ دنیا در آن فراهم میشود.
گفتنی است؛ چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اوقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به شمار میآید. آبهای آزاد، منطقه چابهار را به کشورهای همجواری نظیر پاکستان، عمان و امارات متحده عربی متصل میکند.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در آن صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما (در خلیج چابهار) و ساخت راهآهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بینالمللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراههای کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.