◄ میزگرد مجازی بررسی مزایا و معایب هواپیمای سوخو ۱۰۰
تیننیوز| چند هفتهی گذشته هواپیمای سوخو 100 یک پرواز نمایشی به دعوت شرکت هواپیمایی آسمان در ایران انجام داد و به دنبال آن خبر عقد قرارداد جهت خریداری این هواپیما در رسانهها منتشر شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، جامعه ایرانی ذهنیت منفی نسبت به هواپیماهای ساخته روسیه و بلوک شرق دارند و عموما با توجه به سوانح هواپیماهای توپولوف و ایران 140 که در کشور داشتند، رغبت و علاقهی نسبت به این نوع هواپیما ندارند به خصوص آن که عموما طراحی داخلی هواپیماهای ساخت آن منطقه جغرافیایی به مذاق مسافران ایرانی خوش نیامده است بنابراین نگرش منفی به هواپیمای سوخو 100 نیز تسری یافته است.
در همین راستا روز (10 دی ماه) میزگرد مجازی تخصصی صنعت هوانوردی با موضوع (بررسی مزایا و معایب هواپیمای سوخو 100) با حضور جمعی از صاحبنظران، کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی برگزار شد.
در ابتدای میزگرد کارشناسان صنعت هوایی بیان کردند؛ این هواپیما با همکاری عمده بوئینگ و سایر کشورهای پیشرو فرانسه، آلمان و... درحوزهی ساخت هواپیما و تجهیزات آن ساخته شده است؛ بنابراین تصور میشود که تکنولوژی به کار گرفته شده در این هواپیما مناسب باشد؛ به خصوص اینکه گواهی EASA اروپا این هواپیما نیز اخذ شده است و تاکنون نیز مشتریانی از شرکتهای هوایی تاجیکستان، قرقیزستان، ایرفلوت روسیه، کوبا و ... هواپیمای سوخو سوپر جت را در ناوگان خود به خدمت گرفتهاند.
تحلیلگران با اظهار به اینکه این هواپیما نسبتا دارای نقاط قوت برجستهی است عنوان کردند؛ قدرت بالای طراحی آئرودینامیکی و مانورپذیری که ذات هواپیماهای شرکت سوخو است و در رقابت با شرکتهای غربی، داشتن ایمنی پروازی بالا، مصرف سوخت پایینتر و آلودگی کم موتور در کنار هزینه کم تعمیرات و راحتی آن قابل توجه است.
یکی از کارشناسان با اشاره به اینکه قیمت این هواپیما نسبت به سایر رقبایش ارزانتر است ابراز کرد: این هواپیما در قیاس با مدلهای مشابه در شرکت بومباردیر کانادا و امبرائر برزیل قیمت مناسبتری را به مشتری ارایه میدهد و تاکنون ۳۴۳ فروند سوخو ۱۰۰ تولید یا سفارشگذاری شده است که اکثرا توسط کشورهای روسیه، کوبا و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق پیش خرید شدهاند.
اغلب کارشناسان و صاحبنظران معتقد بودند؛ با وجود معرفی ذهنیت جامعه و مزایای این هواپیما، سقوط این هواپیما به شایعات پیرامون این هواپیما دامنزده است و در سال ۲۰۱۲ یک فروند سوخو سوپر جت-۱۰۰ در نمایشگاه جاکارتای اندونزی سقوط کرد. سقوط سوخو سوپر جت-۱۰۰ به عنوان نخستین هواپیمای مسافربری ساخته شده در دوره پس از فروپاشی شوروی برای صنعت هوا - فضای روسیه ضربه بزرگی بود.
در این میزگرد آنلاین که در گروه (خلبان عیسی خان اشتوداخ) برگزار شد برخی از کارشناسان به این موضوع اشاره کردند که سوخو ۱۰۰ براساس کاتالوگ مشخصات فنی خوبی دارد اما باید توجه داشت که این هواپیما، اولین تجربهی غیرنظامی و تجاری کمپانی سوخو است.
در همین رابطه عنوان شد: به علت اینکه کشورهای غربی نقش مهمی در طراحی، ساخت و تولید این هواپیما دارند لذا تحریم غرب بر علیه روسیه و ایران میتواند موانع و مشکلاتی را برای شرکتهای ایرانی خریدار سوخو ۱۰۰ پدید آورد.
متخصصان و کارشناسان معتقدند که ناتوانی و ضعف روسیه در پشتیبانی، تامین قطعات و آموزش بر اساس تجربیات اثبات شدهی قبلی یقیناً موجب ضرر و زیان و خسارت خواهد شد.
یک نکته مهمی که در این میزگرد به آن اشاره شد کاهش ارزش اولیه هواپیمای سوخو ۱۰۰ بود، چرا که این هواپیما در بازار دست دوم خریداری ندارد که باعث زیان و کاهش ارزش اموال سرمایهای ایرلاینهای خریدار این هواپیما خواهد شد.
طبق گفته برخی دیگر از صاحبنظران و کارشناسان؛ سابقهی منفی مسافران ایرانی از هواپیماهای روسی در ایران مشکلاتی را در امر بازاریابی و فروش بلیط و خدمات مسافرتی برای شرکتهای ایرانی بهرهبردار از سوخو ایجاد خواهد کرد بهخصوص در بازارهای رقابتی و در شرایطی که مسافر در مسیرهای مورد نظر خود از میان چند ایرلاین با هواپیماهای مختلف دارای حق انتخاب باشد.
در انتهای میزگرد کارشناسان اظهار کردند، براساس شناخت و تجربیات قبلی از هواپیماهای روسی، عدم تناسب و ناسازگار بودن با شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و اقلیمی ایران یکی از نکات مهمی است که باید بدان توجه داشت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.