|
کد خبر:
122424
|
سخت گذشت
تیننیوز| عضو هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه کشتیرانیها سال سختی را پشت سر گذاشتند، اعلام کرد: اگر وضعیت روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها روشن نشود به تبع آن روابط بانکی هم عادی نخواهد شد و مشکلات تجار به قوت خود باقی میماند بنابراین احتمال دارد سال آینده نیز شرایط سخت کشتیرانیها ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی لتکا اقیانوس در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز از سختیهایی که در سال 95 بر شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل دریایی گذشت سخن گفت و افزود: در این سال در بازار کشتیرانی جهانی، شرایط خوب و مناسبی حاکم نبود زیرا نه تنها کرایه حمل کاهش یافت بلکه شرکتهای کشتیرانی معتبر جهانی نیز با کاهش حجم کالا مواجه شدند.روزبه مختاری تاکید کرد: نمایندگان شرکتهای بزرگ کشتیرانی در همه کشورها از جمله ایران از این شرایط به دور نبودند و تاثیر پذیرفتند به گونهای که نمایندگی شرکتهای مختلف کشتیرانی در ایران در سالی که روزهای پایانی آن را پشت سر میگذاریم با کاهش کرایه حمل، کاهش بار و در نهایت کاهش درآمد مواجه شدند.
وی افزود: با توجه به شرایط مذکور، شرکتهای کشتیرانی سال سختی را پشت سر گذاشتند که آینده آن نیز چندان خوب به نظر نمیرسد.
کاری از لاینرهای خارجی هم بر نیامد
مختاری درباره حضور و تردد خطوط لاینر بزرگ جهانی به بنادر ایران در سال جاری و تاثیر آنها بر بازار کشتیرانی ایران گفت: از آنجایی این لاینرها هنوز آنطور که باید و شاید تردد واقعی و حقیقی خود را به ایران آغاز نکردهاند و حجم باری که بایسته و شایسته است را به ایران نیاوردند، تردد این لاینرها نتوانست تاثیر چشمگیری در بازار ایران داشته باشد.
وی بیان کرد:مشکل دیگری که از سالهای قبل وجود داشته و در امسال نیز تداوم داشت مشکلات تجار با بانکها بود، به صورتی که علیرغم لغو تحریمها، بانکهای خارجی به دلیل عدم اطمینان به شرایط ایران و پس از آن نیز به واسطه انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا از همکاری با بازار ایران استقبال نکردند، به همین دلیل مشکلات بانکی تجار ما همچنان بر جای خود باقی است.
عضو هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره شرایط سال آینده تصریح کرد: باید کار تجار رونق گیرد تا به حمل و نقل دریایی نیاز داشته باشد و وضعیت شرکت ها و نمایندگیهای کشتیرانیها بهبود یابد. این در حالی است که رونق کار تجار به رفع موانع بانکی و حل مشکلات بانکی هم به روابط سیاسی وابسته است درواقع هر زمان روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها به صورت کاملا روشن و عادی باشد، بر روابط بانکی و روابط تجاری و در نهایت بر حوزه کشتیرانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: به همین دلیل سال آینده نیز به همین روال امسال پیشبینی میشود مگر این که روابط سیاسی، روابط بانکی و روابط تجاری ایران با دیگر کشورها کاملا عادی شود.
خروج از نگاه سازمانی و پیوستن به نگاه ملی در اتاق فکر سازمان بنادر
این عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه درباره کار این اتاق اظهار کرد: خوشبختانه اتاق فکر سازمان بنادر مسیر درست را در پیش گرفته است اما همین مسیر درست، برای آن بسیار سخت و دشوار است و برای رسیدن به اهداف خود راه طولانی را در پیش دارد زیرا باید بتواند همه سازمانها و نهادهای مرتبط را با حوزه دریا با هم هماهنگ کند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی انجام داد برگزاری جلسات مشترک با نهادهای دیگر از جمله شرکت راهآهن و سازمان راهداری بود، افزود: خوشبختانه این اتاق در جلسات مشترک با راهآهن وارد مذاکره شد و طرح مشترکی را مبنی بر افزایش سهم ریل از کالاهای کانتینری تدوین کرد که در صورت اجرایی شدن میتواند اتفاق بسیار مثبتی در این حوزه باشد.
مختاری با اشاره به آخرین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی و حضور مسوولان سازمان راهداری در این جلسه گفت: خوشبختانه همفکری خوبی بین این نهادها صورت گرفته است تا جایی که هیچ کدام از آنها به دنبال منافع سازمان خود نیستند و منافع ملی و کشوری را در نظر دارند.
وی تاکید کرد: از این لحاظ میتوانیم ادعا کنیم که نهادها از درون نگری و پیگیری منافع درون سازمانی ، رها شده و به ملی نگری و توجه به منافع ملی و کشوری روی آوردهاند که این اتفاقی نیکو و خجسته برای سازمان بنادر در راستای تسهیل امور است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.