◄ مترو تهران آمل؛ طرحی بلندپروازانه!
خودمان هم میدانیم لفظ بهکار بردن مترو یک عوامفریبی است و به آن چه در این مسیر قرار است راهاندازی شود قطار میگویند.
تیننیوز| چندی پیش سیدحسین میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: « حدود ١٥ سال پیش قرار بود متروتهران- آمل راهاندازی شود و حتی شهردار وقت در حال تجهیز کارگاه برای ایستگاه اول آن در حوالی اُزگل تهران بود. این پروژه کمی بعد به فراموشی سپرده و صرفا به شعارها و اقدامات کوچک بیتأثیر بسنده شد. تنها اقدام مهم دراینباره، فراهمکردن مقدمات مترو تهران، پردیس- رودهن است؛ پروژهای که اجرای آن جدای از مترو تهران- آمل، بسیار ضروری و فوری است.
نماینده مردم آمل نیز در سالهای گذشته پیگیری کرده و بودجه اندکی برای زنده نگهداشتن یاد پروژه دریافت کرده است. هزینه اجرای مترو آمل به تهران بین سه تا ٥ هزارمیلیارد تومان خواهد بود. چنانچه سالانه ٢ میلیون سفر رفتوبرگشتی از این مسیر انجام شود و کرایه هر سفر ٥ هزار تومان باشد، درآمد سالانه این خط سالانه هزار میلیارد تومان خواهد بود و با لحاظ حاشیه سود آن، هزینه انجامشده در مدت ١ تا ١٢ سال بازخواهد گشت و به هر میزان که تعداد سفرها افزایش یابد، مدت بازگشت سرمایه کوتاهتر خواهد شد. چنانچه محل اسکان تعداد زیادی از خانوادههای تهرانی سواحل زیبای شمال و محل کار آنها تهران شود، در آن صورت میتوان انتظار داشت روزانه حدود ٥ هزار نفر در این مسیر تردد کنند که در آن صورت سرمایهگذاری انجامشده بسیار پرسود خواهد بود و سرمایهگذاری در مدت کمتر از پنج سال بازخواهد گشت.
در این پروژه تونل و پلهای متعددی احداث خواهد شد. طول مسیر این مترو از تهران، رودهن، آبعلی و آمل حدود ١٥ کیلومتر است که بین ٢ تا ٣ کیلومتر آن تونلهایی در زیر کوهها و پلهای بزرگ است و برآورد هزینه اجرای این پروژه نیز بین یک تا ١,٥ میلیارد یورو است. این پروژه با شرایط زیر، اقتصادی و برای سرمایهگذاران بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی جذاب خواهد بود.
١- کل منابع مالی پروژه از طریق منابع ارزی ارزانقیمت تأمین شود.
٢- دولت بازپرداخت وام ارز را تضمین کند و اطمینان دهد چنانچه درآمد سالانه پروژه از حد تفاهمشده کمتر شود، مابهالتفاوت را به سرمایهگذار پرداخت کند.
٣- سالانه حداقل ١ میلیون سفر رفتوبرگشت در این مسیر ریلی انجام شود.
٤- کرایه بین ٥ تا ٧ هزار تومان برای هر سفر لحاظ شود.
٥- پروژه به صورت EPCF و با حداقل دو سال دوره تنفس برای شروع بازپرداخت اصل و فرع وام و مدت پنج سال دوران بازپرداخت اصل و فرع وام تعیین شود.
در چنین شرایطی این پروژه ملی برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی توجیهپذیر و سودآور خواهد بود و میتواند آنان را برای حضور فعال در این پروژه ترغیب کند. همچنین حین اجرای این پروژه عظیم، میتوان ایستگاههای واقع در شهرهای مسیر، از جمله رودهن، آبعلی و شهرهای دیگر را زودتر از موعد راهاندازی و از درآمد آن نیز در مسیر پیشبرد پروژه استفاده کرد...»
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود آورده است: خودمان هم میدانیم لفظ بهکار بردن مترو یک عوامفریبی است و به آن چه در این مسیر قرار است راهاندازی شود قطار میگویند، حال آقایان با چه توجیهی به آن مترو میگویند نمیدانم.
این کابر در ادامه آورده است: البته شهر آمل مورد توجه مسئولان نظام است که این مطلب قطعا مؤثر است هرچند این همه سرمایهگذاری برای آمل به صرفه نیست و مطمئنا شهرهای پرجمعیت شمال باید در اولویت باشند.
وی با بیان این که اولویت مهم باید راه آهن ساری - رشت باشد تا یک کریدور ترانزیتی به وجود آید، خاطرنشان کرده است:با این کریدور آسیای مرکزی به قفقاز و اروپا و ترکیه وصل میشود و این یعنی اتصال ریلی بین کشورهای دو طرف خزر که مطمئنا از طرح بلند پروازانه مترو به شهر کوچک آمل منطقیتر و دارای منفعت بیشتری است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.