| کد خبر: 272001 |

انجام بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در راه آهن

انجام بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در حوزه ارتقای ایمنی ریلی از طریق نخبگان، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان

تین نیوز

به مناسبت هفته ایمنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن با تشریح اقدامات پژوهشی راه آهن در ارتباط با ارتقای ایمنی در حوزه حمل و نقل ریلی، ارتقای ایمنی را با توجه به نگاه ویژه و تاکیدات مدیرعامل راه آهن در اولویت محورهای پژوهشی راه آهن عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با توجه به نامگذاری روز پنجم هفته ایمنی سال ۱۴۰۳ با عنوان آموزش و پژوهش، پیش نیاز ایمنی راه آهن، به تشریح اقدامات پژوهشی راه آهن در ارتباط با ارتقای ایمنی در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت و گفت: با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم راه آهن که ایمنی را پیش نیاز تمام فعالیت ها می دانند، موضوعات مرتبط با ارتقای ایمنی در راه آهن در اولویت محورهای پژوهشی قرار دارد و بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در حوزه ارتقای ایمنی در دولت سیزدهم از طریق نخبگان، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان انجام شده است.

ابراهیمی با اشاره به تعداد قابل توجه پروژه های نخبگی جایگزین خدمت و پروژه های تعریف شده از طریق سامانه ساتع در راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از پروژه های مهم اتمام یافته شامل ارتقا سطح ایمنی و مهارتی کارکنان شرکت راه آهن با بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی (VR)، مقاوم سازی و رفع آسیب پذیری زیرساخت و ابنیه فنی راه آهن (پل، ترانشه، تونل، ایستگاه، سوزن، زیرسازی خطوط شبکه و …)، طراحی سامانه ها و روش های پایش و مدیریت ریسک عوامل طبیعی و غیرطبیعی موثر در وقوع سوانح و شبه سوانح، روش های مقابله با پدیده های طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان شن در مناطق ماسه گیر و …، بررسی و رفع مسائل مرتبط با عیوب ناوگان از جمله خرابی یا شکست چرخ و محور و بوژی، ارتقای سیستم های کنترل، تعلیق و ترمز و جلوگیری از خروج از خط ناوگان، شناسایی و هشدار برخورد ناوگان با موانع، روش های پیشگیری و مقابله با حریق ناوگان، روش های مقابله با سرقت قطعات و تجهیزات و … می باشد. همچنین ۸ پروژه نخبگی و ۱ پایان نامه دکترا و ۳ پروژه فراخوان شده توسط سامانه ساتع در حوزه ایمنی در حال اجرا می باشد.

وی ادامه داد: ۴ پروژه نیز در سال جاری در سامانه ساتع فراخوان شده است که در ارتقای ایمنی زیرساخت، ناوگان، و بهره برداری و پیشگیری از سوانح و شبه سوانح اثر مستقیمی خواهند داشت که شامل استفاده از فناوری پهپاد برای پایش وضعیت سلامت ابنیه فنی راه آهن، طراحی و ساخت سیستم خودکار تشخیص موانع ریلی، اصلاح فرآیندهای نظارتی به منظور ارتقای ایمنی چرخ و محور با استفاده از روش ها و فناوری های پیشرفته، و امکانسنجی استفاده از فناوری های نوین به منظور ارتقای فناوری پیشرانه لکوموتیوها می باشند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راه آهن با اشاره به سابقه سه دهه ای فعالیت های پژوهشی در راه آهن در قالب پروژه های پژوهشی پیمانی، پروژه های پژوهشی امانی، طرح های نخبگی و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی ادامه داد: طرح های پژوهشی و تخصیص منابع در دولت سیزدهم با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم راه آهن، با رویکردی کاملا کاربردی و بر اساس نیازها و مسائل اولویت دار صنعت حمل و نقل ریلی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از جمله ارتقای ایمنی، ارتقای فناوری و ارتقای بهره وری و با هدف توسعه و نفوذ فناوری، داخلی سازی قطعات و تجهیزات و اصلاح فرآیندها تعریف و انجام می شود.

وی در پایان با اشاره به تجربیات برجسته علمی و فناورانه مدیرعامل راه آهن در جایگاه های مسئولیتی متعدد علمی، صنعتی و مدیریتی کشور گفت: امید است با نگاه ویژه ایشان، و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته جهت انجام اقدامات تحول آفرین در این حوزه راهبردی، شاهد ارتقای صنعت حمل و نقل ریلی از وضعیت فعلی، که ناشی از رویکردهای غیرراهبردی و تصمیمات بعضا غیرعلمی گذشته بوده است، به جایگاه شایسته این صنعت از نظر ایمنی، فناوری و بهره وری باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.