در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:
◄ قراردادهای " سفید امضا " در برخی ایرلاین ها / سهم ۷۰ درصدی نیروهای قراردادی در صنعت هوانوردی
تین نیوز | عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار از قرادادهای یک طرفه و در اصطلاح "سفید امضا" در برخی از ایرلاین های داخلی خبر داد و گفت: 70 درصد نیروهای فعال در صنعت هوانوردی، قراردادی و شرکتی هستند.
حمید نجف در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با تاکید بر اینکه 70 درصد نیروهای فعال در صنعت هوانوردی، قراردادی و شرکتی هستند، اظهار کرد: این نیروها در بخش های مختلف از جمله مهمانداری، خدمات فرودگاهی، فنی و ... مشغول به خدمت و از نظر شکل و نوع کار همواره ثابت و بدون ارتقای شغلی هستند.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون هر قرارداد موقتی باید بعد از 3 الی 4 سال تعیین تکلیف و تبدیل به وضعیت، شود گفت: عدم توجه به قوانین باعث شده که کارکنان قراردادی شرکت ها حتی با 20 سال سابقه کار، در پایان هر سال تسویه و دوباره با قرارداد جدید مشغول به کار شوند.
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار افزود: این موضوع به منزله "صفر کیلومتر" بودن افراد باسابقه است و حقوق شان با افراد تازه وارد برابر می شود، این در حالی است که حقوق کارکنان رسمی در مشاغل مشابه 3 برابر حقوق کارکنان قراردادی است.
وی از قرادادهای یک طرفه و در اصطلاح "سفید امضا" در برخی از ایرلاین های داخلی خبر داد و تصریح کرد: این قراردادها تنها تامین کننده منافع کارفرمایان است و در قالب آن هیچ حق و حقوقی برای کارگران در نظر گرفته نمی شود. در این نوع قراردادها از کارگران تعهد محضری دریافت می شود تا هر زمان که شرکت ها تمایل داشتند کارگران را اخراج و هرگونه حق و حقوق نیروی کار را نیز منتفی نمایند.
نجف، این نوع از قراردادها را استثمار واقعی کارگران اعلام کرد و افزود: مدیران شرکت های هواپیمایی به خاطر مشکلات و گرفتاری های مالی مجبور هستند توپ را در زمین طبقات ضعیف بیندازند.
وجود صندوق های بازنشستگی ورشکسته در ایرلاین ها
وی اظهار کرد: در بعضی از ایرلاین ها صندوق های بازنشستگی وجود دارد که به علت سوء مدیریت به مرحله ورشکستگی رسیده و توانایی پرداخت ندارند از این رو شرکت ها مجبورند از حق و حقوق کارگران و پرسنل قراردادی بکاهند تا جبران خسارت کنند.
این فعال کارگری افزود: در گذشته و زمانی که شرکت های هواپیمایی سودآور بودند امتیازات ویژه ای کارکنان خود در نظر می گرفتند از جمله اعطای بلیت رایگان به کشورهای خارجی و وام های مختلف، اما مشکل اینجاست که اکنون و پس از بازنشستگی نیروها همچنان این مزایا ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه امتیازاتی که برای افزایش کارایی و بهره وری به نیروهای شاغل، تعلق می گیرد پس از بازنشستگی نباید پرداخت شود، گفت: نیروهای قراردادی و شرکتی علاوه بر اینکه از امتیازات و حتی ارتقای شغلی بی بهره هستند، اغلب به خاطر مشکلات اقتصادی مجبورند با حداقل حقوق به کار خود ادامه دهند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.