|
کد خبر:
115934
|
ترافیک بیپولی در شلوغترین فرودگاه جنوبی
تیننیوز| چمدانها و کولهها با سرعت از دستگاه ایکسری اصلی رد و روی هم تلنبار میشود و اگر در اتاق ویژه ورود بانوان هم کارَت طول بکشد، بعید نیست چمدانت آن بیرون، وقتی از دستگاه ایکسری بیرون آمده گم شود و همان ابتدا، ورودت به فرودگاه را با دردسر همراه کند.
اتاق ویژه بازرسی بانوان شلوغ است و کار به کندی پیش میرود. در همین اوضاع، مسئول بازرسی، دستگاه ایکسری اتاق را خاموش میکند و میگوید باید درون کیف را بگردد؛ به جعبه داخل کیف مشکوک شده است. توضیح میدهم مقداری خرمای خاصویی است که از بندر خریدهام اما اصرار میکند که محتوای کیف را ببیند. به دستگاه ایکسری اشاره میکنم و میگویم پس فایده این فناوری چیست؟ با خنده میگوید دستگاه کار خودش را میکند و ما کار خودمان را. امنیت شوخیبردار نیست... چانه زدن فایدهای ندارد. در کیف را باز میکنم تا بگردد و با خودم فکر میکنم باتوجه به موقعیت جغرافیایی بندرعباس بهعنوان دروازه اصلی ورود کالا به کشور که امکان قاچاق را افزایش میدهد و باتوجه به حجم بالای پروازهای این فرودگاه، شاید این همه سختگیری چندان هم بد نباشد!
فرودگاه بینالمللی بندرعباس پرترافیکترین فرودگاه در میان ۱۳ فرودگاه استان هرمزگان و یکی از ۱۰ فرودگاه پرترافیک کشورمان است. از میان ۱۳ فرودگاه عملیاتی استان، ۶ فرودگاه در مالکیت شرکت فرودگاهها (دولت) و ۷ فرودگاه متعلق به ارتش، سپاه، مناطق آزاد و شرکت نفت است.
فرودگاه بندرعباس در حال گذراندن یک صبح زمستانی شلوغ است و مدیرکل فرودگاه بندرعباس توضیح میدهد این اوضاع همیشگی فرودگاه است. محمود امانی بنی به خبرنگارانی که برای بازدید از این فرودگاه آمدهاند، میگوید: روزانه حدود ۱۲۰ پرواز از ۱۳ فرودگاه استان هرمزگان انجام میشود. به گفته او سهم فرودگاه بندرعباس از مسافران فرودگاههای استان هرمزگان، حدود یکمیلیون و ۱۰۰هزار نفر در سال ۹۴ بود و با توجه به روند رو به رشد این پروازها پیشبینی میشود تا پایان امسال، آمار جابهجایی مسافر در این فرودگاه به بیش از یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر افزایش یابد. به گفته او پیشتر سالانه ۷۰۰هزار مسافر از فرودگاه بندرعباس جابهجا میشد اما در سالهای اخیر رشد مسافران فرودگاه بندرعباس چشمگیر بوده است؛ شاید بخشی از این ماجرا را بتوان به توسعه تجارت و رونق بنادر تجاری کشور نسبت داد.
توسعه فضای مسافری و هوانوردی فرودگاه
آنطور که مدیرکل فرودگاه بندرعباس میگوید، با هدف تسهیل تردد مسافران و تامین امنیت پروازها، در امسال بیش از ۱۰۰میلیارد ریال برای اجرای ۵ طرح توسعه در فرودگاه بینالمللی بندرعباس هزینه شده است. فرودگاه بندرعباس در حال حاضر دو پایانه مسافری دارد که یکی برای پروازهای داخلی و دیگری ویژه پروازهای بینالمللی است اما در طرح توسعه این فرودگاه قرار است یک پایانه جدید با بیش از ۱۰هزار متر مربع احداث شود.
از سوی دیگر رشد اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه و شلوغ شدن پایانه فعلی، مسئولان فرودگاه را به توسعه فضای داخلی وادار کرده است. امانی اظهار میکند: برای حل مشکل کمبود فضا، تغییر چیدمان پایانهها و نوسازی کانترها در پایانه مسافری این فرودگاه به مساحت ۶هزار و ۵۰۰ متر مربع با هزینهای حدود ۲/۵میلیارد ریال انجام شده است.
توسعه فعالیت و افزایش حجم مسافران و پروازهای این فرودگاه، علاوه بر اینکه توسعه فضای پایانه مسافری را ضروری کرده، موجب تلاش مسئولان برای ارتقای وضعیت عملیات پرواز این فرودگاه نیز شده است.
در همین زمینه، آنطور که امانی میگوید، پروژه افزایش اپرون فرودگاه در دستور کار قرارگرفته است. اپرون بخشی از فرودگاه است که عملیات سوار و پیاده کردن مسافران، بارگیری و تخلیه بار و محمولههای پستی، سوختگیری، توقف و تعمیر و نگهداری وسایل پرنده در آن انجام میشود. برهمین اساس طرح توسعه اپرون فرودگاه بندرعباس به مساحت ۴۰هزار مترمربع با هزینهای بیش از ۸میلیارد تومان انجام شده و به گفته مدیرعامل فرودگاه، هنوز کار علامتگذاری باقی مانده تا این پروژه افتتاح شود.
افزایش تعداد مسافران فرودگاه بندرعباس در سالهای اخیر مسئولان را به فکر توسعه زیرساختهای پروازی این فرودگاه انداخته و بر همین اساس ساخت باند دوم فرودگاه در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا ۲۹۰ هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافته و فاز نخست آن ۸۰درصد پیشرفت دارد.
در کنار طرحهای توسعه فضای پایانهای و محوطه پروازی، مسئولان فرودگاه بندرعباس ساخت پایانه کارگو (بار) فرودگاه را نیز در اولویت قرار دادهاند. کار ساخت این پایانه در فضایی به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع، با صرف هزینهای بیش از ۲۰۰میلیون تومان پایان یافته است.
فرودگاه مشکل تجهیزاتی ندارد
مدیرکل فرودگاه بندرعباس اعلام میکند: این فرودگاه در حال حاضر از نظر تجهیزات مشکل خاصی ندارد. اوضاع و احوال منظم ایکسریها و کانترها در اوج شلوغی فرودگاه نیز تاییدکننده این سخن است؛ البته حساسیت بیش از اندازه در گیتهای ورودی نسبت به بار مسافران و خاموش کردن ایکسری و وارسی فیزیکی کیفها، این شائبه را پیش میآورد که تجهیزات کنترلکننده فرودگاه با مشکل مواجه است اما توضیح دستاندرکاران فرودگاه نشان میدهد این کار، به دلیل خرابی دستگاه نیست بلکه بهدلیل حساسیت مسئله امنیت در فرودگاه است.
مدیرکل فرودگاه بندرعباس در پاسخ به گسترش تجارت توضیح میدهد: وضعیت دستگاههای کمکناوبری فرودگاه مطلوب است. به گفته او دستگاه دیویاوآر فرودگاه نصب شده و دستگاه آیالاس (سیستم ابزار فرود) فرودگاه نیز در حال فعالیت است. همچنین رادار خریداری شده برای فرودگاه بندرعباس، در حال انتقال به بندرشهید رجایی است تا وارد فرودگاه بندرعباس و نصب و راهاندازی شود.
در استان هرمزگان و بندرعباس گاه با غبار محلی و رطوبت بهدلیل تغییر اقلیم مواجه هستیم که این پدیده میتواند در روند پروازها مشکل ایجاد کند اما امانی توضیح میدهد: با توجه به اجرای سیستم آیالاس روی باند، دید حداقلی به ۸۰۰ متر رسیده است. در واقع با اجرای این سیستم، مشکلات نشست و برخاست هواپیماها در اثر وضعیت بد جوی، به حداقل رسیده است.
بیپولی و کمبود نیروی انسانی در فرودگاه بندرعباس
موضوع بدهی شرکتهای هواپیمایی به فرودگاهها موضوع جدیدی نیست و چند سالی است مسئولان شرکت فرودگاهها از این بدهی چندین میلیارد تومانی ابراز نارضایتی میکنند. مدیرکل فرودگاه بندرعباس نیز از بدهی ۵میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی به این فرودگاه گلایه دارد؛ آن هم در شرایطی که به گفته او این فرودگاه سال گذشته ۲۰میلیارد تومان هزینه و فقط ۹میلیارد تومان درآمد داشته است. امانی ادامه میدهد: حدود ۶۰درصد هزینههای جاری، درآمد داریم و برای حدود ۴۰درصد هزینهها، فرودگاه درآمدی ندارد.
اگرچه نگاهی به فعالیت دستاندرکاران فرودگاه بندرعباس نشان میدهد همه چیز سر جای خودش است، اما مدیرعامل این فرودگاه میگوید: کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلاتی است که در این فرودگاه وجود دارد. امانی معتقد است اگر ۱۰ مشکل در فرودگاههای هرمزگان وجود داشته باشد حداقل ۹ مشکل به علت کمبود نیروی انسانی متخصص است.
او میافزاید: در چند سال گذشته خروجی و ورودی نیروی انسانی در این فرودگاه همخوانی نداشته و تراز نیروی انسانی منفی شده، به همین دلیل نیروی فعلی با حداکثر توان خود کار میکند. البته ساختار عملیاتی فرودگاه به گونهای است که یک نفر بیش از میزان معینی، اجازه فعالیت ندارد، به همین دلیل به نیروی انسانی فعلی، فشار مضاعف وارد میشود.
به گفته او فرودگاه بندرعباس درحالحاضر با حدود ۶۰درصد توان انسانی لازم فعالیت میکند و حدود ۴۰درصد کمبود نیرو در بخش تخصصی وجود دارد. آنطور که او توضیح میدهد، یکی از دلایل بروز این مشکل این است که بیشتر نیروی انسانی این فرودگاه، افراد غیربومی هستند که تعهد ۵ تا ۱۰ ساله دارند و بعد از پایان این دوره، از بندر به شهر خود بازمیگردند.
سخن آخر...
فرودگاه بینالمللی بندرعباس در سال ۱۳۴۰عملیات پروازی خود را آغاز کرده و در حال حاضر موقعیت مناسبی از نظر عملیات پروازی در میان فرودگاههای کشور دارد. بهدلیل وجود بندر شهیدرجایی بهعنوان مهمترین بندر تجاری کشور در استان هرمزگان و فاصله زیاد بندرعباس با استانهای مرکزی و شمالی، فرودگاه یکی از بهترین راههای دسترسی به بندر بهویژه برای بازرگانان و مسئولان است، به همین دلیل فعالیت این فرودگاه حتی در دشوارترین شرایط حملونقل هوایی، از رونق برخوردار بوده است. حالا مسئولان تلاش میکنند همزمان با رونق دوباره بندر شهیدرجایی، طرحهای توسعهای این بندر را در بخش مسافری وعملیات هوانوردی سرعت دهند. کسانی که در فرودگاه بندرعباس نشست و برخاست میکنند این فرصت را دارند تا دقایقی با عبور از روی خلیجفارس، عظمت این منطقه از کشور را بیشتر درک کنند.
اتاق ویژه بازرسی بانوان شلوغ است و کار به کندی پیش میرود. در همین اوضاع، مسئول بازرسی، دستگاه ایکسری اتاق را خاموش میکند و میگوید باید درون کیف را بگردد؛ به جعبه داخل کیف مشکوک شده است. توضیح میدهم مقداری خرمای خاصویی است که از بندر خریدهام اما اصرار میکند که محتوای کیف را ببیند. به دستگاه ایکسری اشاره میکنم و میگویم پس فایده این فناوری چیست؟ با خنده میگوید دستگاه کار خودش را میکند و ما کار خودمان را. امنیت شوخیبردار نیست... چانه زدن فایدهای ندارد. در کیف را باز میکنم تا بگردد و با خودم فکر میکنم باتوجه به موقعیت جغرافیایی بندرعباس بهعنوان دروازه اصلی ورود کالا به کشور که امکان قاچاق را افزایش میدهد و باتوجه به حجم بالای پروازهای این فرودگاه، شاید این همه سختگیری چندان هم بد نباشد!
فرودگاه بینالمللی بندرعباس پرترافیکترین فرودگاه در میان ۱۳ فرودگاه استان هرمزگان و یکی از ۱۰ فرودگاه پرترافیک کشورمان است. از میان ۱۳ فرودگاه عملیاتی استان، ۶ فرودگاه در مالکیت شرکت فرودگاهها (دولت) و ۷ فرودگاه متعلق به ارتش، سپاه، مناطق آزاد و شرکت نفت است.
فرودگاه بندرعباس در حال گذراندن یک صبح زمستانی شلوغ است و مدیرکل فرودگاه بندرعباس توضیح میدهد این اوضاع همیشگی فرودگاه است. محمود امانی بنی به خبرنگارانی که برای بازدید از این فرودگاه آمدهاند، میگوید: روزانه حدود ۱۲۰ پرواز از ۱۳ فرودگاه استان هرمزگان انجام میشود. به گفته او سهم فرودگاه بندرعباس از مسافران فرودگاههای استان هرمزگان، حدود یکمیلیون و ۱۰۰هزار نفر در سال ۹۴ بود و با توجه به روند رو به رشد این پروازها پیشبینی میشود تا پایان امسال، آمار جابهجایی مسافر در این فرودگاه به بیش از یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر افزایش یابد. به گفته او پیشتر سالانه ۷۰۰هزار مسافر از فرودگاه بندرعباس جابهجا میشد اما در سالهای اخیر رشد مسافران فرودگاه بندرعباس چشمگیر بوده است؛ شاید بخشی از این ماجرا را بتوان به توسعه تجارت و رونق بنادر تجاری کشور نسبت داد.
توسعه فضای مسافری و هوانوردی فرودگاه
آنطور که مدیرکل فرودگاه بندرعباس میگوید، با هدف تسهیل تردد مسافران و تامین امنیت پروازها، در امسال بیش از ۱۰۰میلیارد ریال برای اجرای ۵ طرح توسعه در فرودگاه بینالمللی بندرعباس هزینه شده است. فرودگاه بندرعباس در حال حاضر دو پایانه مسافری دارد که یکی برای پروازهای داخلی و دیگری ویژه پروازهای بینالمللی است اما در طرح توسعه این فرودگاه قرار است یک پایانه جدید با بیش از ۱۰هزار متر مربع احداث شود.
از سوی دیگر رشد اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه و شلوغ شدن پایانه فعلی، مسئولان فرودگاه را به توسعه فضای داخلی وادار کرده است. امانی اظهار میکند: برای حل مشکل کمبود فضا، تغییر چیدمان پایانهها و نوسازی کانترها در پایانه مسافری این فرودگاه به مساحت ۶هزار و ۵۰۰ متر مربع با هزینهای حدود ۲/۵میلیارد ریال انجام شده است.
توسعه فعالیت و افزایش حجم مسافران و پروازهای این فرودگاه، علاوه بر اینکه توسعه فضای پایانه مسافری را ضروری کرده، موجب تلاش مسئولان برای ارتقای وضعیت عملیات پرواز این فرودگاه نیز شده است.
در همین زمینه، آنطور که امانی میگوید، پروژه افزایش اپرون فرودگاه در دستور کار قرارگرفته است. اپرون بخشی از فرودگاه است که عملیات سوار و پیاده کردن مسافران، بارگیری و تخلیه بار و محمولههای پستی، سوختگیری، توقف و تعمیر و نگهداری وسایل پرنده در آن انجام میشود. برهمین اساس طرح توسعه اپرون فرودگاه بندرعباس به مساحت ۴۰هزار مترمربع با هزینهای بیش از ۸میلیارد تومان انجام شده و به گفته مدیرعامل فرودگاه، هنوز کار علامتگذاری باقی مانده تا این پروژه افتتاح شود.
افزایش تعداد مسافران فرودگاه بندرعباس در سالهای اخیر مسئولان را به فکر توسعه زیرساختهای پروازی این فرودگاه انداخته و بر همین اساس ساخت باند دوم فرودگاه در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا ۲۹۰ هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافته و فاز نخست آن ۸۰درصد پیشرفت دارد.
در کنار طرحهای توسعه فضای پایانهای و محوطه پروازی، مسئولان فرودگاه بندرعباس ساخت پایانه کارگو (بار) فرودگاه را نیز در اولویت قرار دادهاند. کار ساخت این پایانه در فضایی به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع، با صرف هزینهای بیش از ۲۰۰میلیون تومان پایان یافته است.
فرودگاه مشکل تجهیزاتی ندارد
مدیرکل فرودگاه بندرعباس اعلام میکند: این فرودگاه در حال حاضر از نظر تجهیزات مشکل خاصی ندارد. اوضاع و احوال منظم ایکسریها و کانترها در اوج شلوغی فرودگاه نیز تاییدکننده این سخن است؛ البته حساسیت بیش از اندازه در گیتهای ورودی نسبت به بار مسافران و خاموش کردن ایکسری و وارسی فیزیکی کیفها، این شائبه را پیش میآورد که تجهیزات کنترلکننده فرودگاه با مشکل مواجه است اما توضیح دستاندرکاران فرودگاه نشان میدهد این کار، به دلیل خرابی دستگاه نیست بلکه بهدلیل حساسیت مسئله امنیت در فرودگاه است.
مدیرکل فرودگاه بندرعباس در پاسخ به گسترش تجارت توضیح میدهد: وضعیت دستگاههای کمکناوبری فرودگاه مطلوب است. به گفته او دستگاه دیویاوآر فرودگاه نصب شده و دستگاه آیالاس (سیستم ابزار فرود) فرودگاه نیز در حال فعالیت است. همچنین رادار خریداری شده برای فرودگاه بندرعباس، در حال انتقال به بندرشهید رجایی است تا وارد فرودگاه بندرعباس و نصب و راهاندازی شود.
در استان هرمزگان و بندرعباس گاه با غبار محلی و رطوبت بهدلیل تغییر اقلیم مواجه هستیم که این پدیده میتواند در روند پروازها مشکل ایجاد کند اما امانی توضیح میدهد: با توجه به اجرای سیستم آیالاس روی باند، دید حداقلی به ۸۰۰ متر رسیده است. در واقع با اجرای این سیستم، مشکلات نشست و برخاست هواپیماها در اثر وضعیت بد جوی، به حداقل رسیده است.
بیپولی و کمبود نیروی انسانی در فرودگاه بندرعباس
موضوع بدهی شرکتهای هواپیمایی به فرودگاهها موضوع جدیدی نیست و چند سالی است مسئولان شرکت فرودگاهها از این بدهی چندین میلیارد تومانی ابراز نارضایتی میکنند. مدیرکل فرودگاه بندرعباس نیز از بدهی ۵میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی به این فرودگاه گلایه دارد؛ آن هم در شرایطی که به گفته او این فرودگاه سال گذشته ۲۰میلیارد تومان هزینه و فقط ۹میلیارد تومان درآمد داشته است. امانی ادامه میدهد: حدود ۶۰درصد هزینههای جاری، درآمد داریم و برای حدود ۴۰درصد هزینهها، فرودگاه درآمدی ندارد.
اگرچه نگاهی به فعالیت دستاندرکاران فرودگاه بندرعباس نشان میدهد همه چیز سر جای خودش است، اما مدیرعامل این فرودگاه میگوید: کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلاتی است که در این فرودگاه وجود دارد. امانی معتقد است اگر ۱۰ مشکل در فرودگاههای هرمزگان وجود داشته باشد حداقل ۹ مشکل به علت کمبود نیروی انسانی متخصص است.
او میافزاید: در چند سال گذشته خروجی و ورودی نیروی انسانی در این فرودگاه همخوانی نداشته و تراز نیروی انسانی منفی شده، به همین دلیل نیروی فعلی با حداکثر توان خود کار میکند. البته ساختار عملیاتی فرودگاه به گونهای است که یک نفر بیش از میزان معینی، اجازه فعالیت ندارد، به همین دلیل به نیروی انسانی فعلی، فشار مضاعف وارد میشود.
به گفته او فرودگاه بندرعباس درحالحاضر با حدود ۶۰درصد توان انسانی لازم فعالیت میکند و حدود ۴۰درصد کمبود نیرو در بخش تخصصی وجود دارد. آنطور که او توضیح میدهد، یکی از دلایل بروز این مشکل این است که بیشتر نیروی انسانی این فرودگاه، افراد غیربومی هستند که تعهد ۵ تا ۱۰ ساله دارند و بعد از پایان این دوره، از بندر به شهر خود بازمیگردند.
سخن آخر...
فرودگاه بینالمللی بندرعباس در سال ۱۳۴۰عملیات پروازی خود را آغاز کرده و در حال حاضر موقعیت مناسبی از نظر عملیات پروازی در میان فرودگاههای کشور دارد. بهدلیل وجود بندر شهیدرجایی بهعنوان مهمترین بندر تجاری کشور در استان هرمزگان و فاصله زیاد بندرعباس با استانهای مرکزی و شمالی، فرودگاه یکی از بهترین راههای دسترسی به بندر بهویژه برای بازرگانان و مسئولان است، به همین دلیل فعالیت این فرودگاه حتی در دشوارترین شرایط حملونقل هوایی، از رونق برخوردار بوده است. حالا مسئولان تلاش میکنند همزمان با رونق دوباره بندر شهیدرجایی، طرحهای توسعهای این بندر را در بخش مسافری وعملیات هوانوردی سرعت دهند. کسانی که در فرودگاه بندرعباس نشست و برخاست میکنند این فرصت را دارند تا دقایقی با عبور از روی خلیجفارس، عظمت این منطقه از کشور را بیشتر درک کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.