| کد خبر: 118140 |

تصمیم ازبکستان و تاجیکستان برای ارتباط ریلی مستقیم بدون حضور ترکمنستان

تین‌نیوز| نمایندگان شرکت‌های راه آهن ازبکستان و تاجیکستان موضوع ساخت خط آهن مستقیم بین این 2 کشور بدون عبور از خاک ترکمنستان‌ را بررسی کردند.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس ، «عثمان قلندراف» معاون رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان گفت: نمایندگان شرکت‌های راه آهن این کشور و ازبکستان در حال بررسی موضوع ساخت راه آهن مستقیم بین 2 کشور بدون عبور از خاک ترکمنستان‌ هستند.

به گفته وی، خط آهن مورد بررسی از مسیر «دوشنبه- پخته‌آباد- بایسون- کارشی- تاش‌گذر» می‌گذرد که می‌تواند فاصله و مدت جابجایی بارها و  مسافران‌ بین 2 کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

قلندراف افزود: این موضوع توسط طرف ازبکی در دست بررسی است و قرار است تصمیم خود را در این زمینه به ما اعلام کنند.  

معاون رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان اظهار داشت: همچنین دوشنبه و «تاشکند» امکان کاهش تعرفه برای ترانزیت کالاهای ریلی‌ را نیز بررسی کردند.
به گفته وی، ازبکستان و تاجیکستان به گفت‌وگوهای خود در خصوص بازسازی خط راه آهن مسیر «اموزنگ و ختلان» نیز ادامه می‌دهند.

این در حالی است که حرکت قطارها در مسیر «اموزنگ و غلبه» از ماه نوامبر سال 2011 میلادی قطع شده است. دولت ازبکستان این خط راه آهن را به دلیل فرسودگی آن برچید.

پیشتر اعلام شده است که در آینده نزدیک 2 کشور، حرکت قطارها در مسیر متصل‌کننده بخش مرکزی ازبکستان با منطقه «فرغانه» با عبور از خاک تاجیکستان را نیز از سرمی‌گیرند که از سرگیری حرکت قطارها در این مسیر به نفع دوشنبه و تاشکند است.

روابط بین این 2 کشور پس از مرگ «اسلام کریم‌اف» نخستین رئیس جمهور ازبکستان در حال بهبود است. «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور جدید این کشور برای بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان تلاش می‌کند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.