| کد خبر: 242633 |

◄ غفلت از برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل در تهران

بعد از حادثه برخورد دو قطار مترو در ایستگاه چیتگر، مسئله ایمنی حمل و نقل عمومی به مانند لزوم وجود " کافی و به اندازه" وسایل حمل و نقل عمومی در تهران مهم شده است و داشتن وسایل نقلیه عمومی ایمن و راه های ایمن برای تردد یکی از مطالبات مردمی است.

تین نیوز

 داشتن حمل و نقل ایمن در کنار فراوانی وسایل حمل ونقل عمومی بعد از حادثه متروی چیتگر و حوادث ترافیکی، به یک مطالبه عمومی بدل شده است و اینکه تعداد کشته های تصادفات تهران برابر آمار پلیس کاهش یافته است؛ اما تدوام این روند و داشتن حمل ونقل عمومی و راه ایمن، دغدغه مردم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در این میان جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز ضمن تاکید بر توجه  مدیران شهری به ایمنی وسایل حمل ونقل عمومی می گوید: وقتی در مورد ایمنی حمل و نقل صحبت می‌کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می‌کنیم. ما امروز نیازمند بازنگری بنیادین در نوع نگاه خود به شهر هستیم. بهترین راهبردی که می‌توان برای یک شهر ایمن در نظر داشت کاهش سهم سفر با اتومبیل است. شهری که مردمانش کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر در معرض آسیب‌های رانندگی قرار دارند و ارتقاء ایمنی حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایمنی شهر، از اولویت های اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است و ضروری است شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه نقش نظارتی خود را بسیار افزایش دهد.

جای خالی برنامه عملیاتی ایمنی حمل ونقل در تهران

وی ادامه می دهد: موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از مهمترین کلید واژه ها است اما متاسفانه تاکنون به این موضوع کلیدی توجهی نشده است. قوانین و الزامات قانونی متعددی در حوزه ایمنی وجود دارد ولی با این وجود برنامه‌ای جامع و عملیاتی در حوزه ایمنی حمل و نقل مختص شهر تهران وجود ندارد و بر اساس بند ۱۹ ماده پنجاه و پنجم برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران، مقرر گردید شهرداری برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران را تا پایان سال اول برنامه تهیه کندکه با گذشت بیش از ۳ سال از ابلاغ برنامه سوم تاکنون این مهم انجام نشده است.

تهران در افق ۱۴۰۴

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه  متاسفانه سیاست های پیوسته و تداوم دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد و بصورت مقطعی و متناسب با نظرات مدیران دستخوش تغییرات می شود، اضافه می‌کند: اما رویکرد اصلی مدیریت شهری به منظور ارتقاء ایمنی حمل و نقل شهر تهران می‌بایست عمل به اقدامات تصریح شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران باشد. در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، چشم‌انداز اصلی شهر تهران اینگونه تعریف شده است  که"در سال ۱۴۰۴، شهر تهران دارای سیستم حمل‌ونقلی است که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقاء می‌دهد. این امر متضمن آن است که این سیستم یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی شهری بوده و با در نظر گرفتن محدودیتهای منابع نیز قابل اجرا باشد."

کدام مناطق در صدر بروز تصادف هستند؟

وی با ارائه آمارهایی از وضعیت تصادفات در تهران می گوید: مطابق آمار و اطلاعات حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در سال ۱۳۹۹، تعداد تصادفات فوتی شهر تهران ۵۸۳ فوتی بوده است و مطابق این آمار سهم فوتی ها به ترتیب شامل  ۴۱ درصد عابران پیاده، ۳۸ درصد راکب موتورسیکلت، ۸ درصد سرنشینان خودرو، ۷ درصد راننده خودرو و ۶ درصد سرنشین موتورسیکلت بوده است. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه سواران ۲۶ درصد از کل فوتی‌ها و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ ۲۸ درصد دیگر را شامل می شوند و اصلی ترین علت تصادفات در شهر تهران نیز  مربوط به عدم توجه به جلو گزارش شده است و بیشترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه ها و خیابان های اصلی است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، ۱۶۵۸۴ فقره در سال ۱۳۹۹ گزارش شده است و بیشترین آمار فوتی در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به مناطق ۴، ۱۵، ۱۹ و ۵ بوده است.

لزوم ریشه یابی عامل تصادفات

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد دستگاه‌های مرتبط از قبیل شرکتهای سازنده خودروها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، قانون گذاران، شهرداری ها، پلیس، آموزش و پرورش و رسانه ها در کشور وظایف خود را در خصوص ارتقاء ایمنی حمل و نقل به درستی انجام نداده اند، می افزاید: امروزه تعداد زیادی از مردم بر اثر تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور متحمل خسارات سنگین و بعضاً غیر قابل جبران می‌شوند. این امر باعث شده تا دست اندرکاران حمل و نقل، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع ایمنی حمل و نقل داشته باشند. اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که سرمایه گذاری در راستای ارتقای ایمنی حمل و نقل در چه محورهایی باید صورت پذیرد و ریشه یابی عوامل تصادفات یکی از گام های اساسی در انجام وظیفه نهادهای مسئول به وظیفه خود در قبال ایمنی حمل و نقل و ترافیک می باشد.

وی می افزاید: امروز زمان آن فرا رسیده است که از حمل و نقل عمومی به عنوان یک ابزار برای ایمنی در حمل و نقل استفاده کنیم، زیرا می تواند خطر تصادف را برای شهروندان یک جامعه به طور چشمگیری کاهش دهد. در مطالعات انجام شده برای ۳۲ شهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر یک رابطه معکوس بسیار قوی میان تلفات رانندگی و میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی مشاهده می‌شود. تقریباً تمامی شهرهای بزرگ که سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی در آن‌ها به طور متوسط کمتر از ۳۰ سفر در سال است، بیش از ۶ نفر تلفات رانندگی در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند. این درحالیست که تقریباً تمامی شهرهای با سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی به میزان بیش از ۵۰ سفر در سال، تلفات رانندگی به میزان کمتر از ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند.

در حالی تشکری هاشمی از کاهش چشم گیر تصادفات به واسطه استفاده مردم از حمل ونقل عمومی سخن به میان  می‌آورد که تهران از فقر شدید حمل و نقل رنج می برد بگونه‌ای که در حال حاضر که وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود ندارد، برخی از شهروندان ترجیح می دهند با وسایل شخصی خود تردد کنند، داشتن مسیری ایمن نیز مورد توجه قرار گرفته است و براساس اعلام سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در هر منطقه تهران به طور میانگین ۳۰ الی ۳۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت  تهران ۶۶۰ الی ۷۷۰ نقطه حادثه خیز دارد.

بزرگراه آزادگان و امام علی در صدر محل بروز تصادفات فوتی

حسینی نژاد از شناسایی همه نقاط حادثه‌خیز معابر پایتخت برای افزایش ایمنی حمل و نقل خبر داده و می گوید: گروه پایش تصادفات اداره کل مهندسی و ایمنی شکل گرفته است که نوع تصادفات، تعداد و تکرر آن را شناسایی می کند که  این بازدیدها در سطح مناطق ۲۲ گانه فعال است، اما اولویت بازدید با مناطقی است که براساس آمارها بیشترین تصادفات را به لحاظ نوع معبر داشته باشند، بگونه ای که مناطق ۱۸ و ۱۹ که درگیر بزرگراه آزادگان هستند و همچنین مناطق ۱۵ و ۱۶ به علت ثبت بیشتر تصادفات در آنها در اولویت رفع خطر و ایمن سازی معابر هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده است، می‌گوید: سهم عابرین پیاده در فوتی‌های این بزرگراه بیشتر است به همین دلیل نصب پل عابرپیاده و ایمن‌سازی مسیرهای ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کاهش یابد که این موارد به مناطق ابلاغ شده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یاید.

به گفته وی، بزرگراه امام علی دومین بزرگراهی است که بیشترین تصادفات در آن رخ می دهد و آمار فوت شدگان تصادفات در آن بالا است، بررسی ها نشان داده است که راکبان موتورسیکلت بیشترین سهم در فوتی‌های این بزرگراه را دارند که در بازدید مشترک با پلیس راهور علل وقوع حوادث بررسی و نقاط حادثه خیز شناسایی و در راستای افزایش امنیت معابر تصمیماتی ارائه شد که این تصمیمات در قالب بخشنامه‌ای به مناطقی که بزرگراه امام علی از آن عبور می‌کند، ابلاغ شد.

وی در مورد تعداد نقاط حادثه‌خیز تهران نیز می افزاید: به طور متوسط در هر منطقه ۳۰ الی ۳۵ نقطه که احتمال بروز حادثه را داشته باشد یا برای افزایش ایمنی نیاز به اصلاح هندسی دارد، مشخص می‌شود که در سال‌جاری یکی از اهداف مهم ما رفع اینگونه مخاطرات است که امیدواریم با همراهی پلیس و همت مناطق این مهم رخ دهد، اما دقت داشته باشید که این آمار صرفا برای نقاط حادثه خیز نیست، بلکه در راستای پیشگیری اقداماتی صورت می‌گیرد تا ظرفیت بروز حادثه کاهش یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.