◄ برقی کردن راه آهن تهران مشهد؛ هدر دادن منابع و تمرین برقی سازی!
برقی کردن محور ریلی تهران مشهد هدر دادن منابع و تمرین برقی کردن است.
با برقی کردن محور ریلی تهران مشهد هیچ تغییر معنا داری در سرعت قطارها و زمان سفر رخ نمی دهد.
به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی با بیان این مطلب، در توضیح این دیدگاه خود گفت: زیر سازی بدون تراکم و شعاع قوس ها اجازه حرکت ایمن و مداوم قطارها به میزان بیش از 160 کیلومتر در ساعت و حتی همه مسیر با سرعت 160 کیلومتر در ساعت را نمی دهد.
وی در جمع متخصصان تین نیوز عنوان کرد: همچنین برقی کردن چنین محوری ( راه آهن تهران مشهد ) هدر دادن منابع و فقط تمرین برقی کردن است.
علیخانی افزود:ضمن این که باید در نظر داشت اینکه برقی کردن راه آهن وابستگی خارجی ندارد، جواز مناسبی برای انجام بک کار فاقد توجیه نیست.
این کارشناس تاکید کرد: تکرار مطالعه توجیهی برای تعیین اولویت، تقدم اجرای، توجیه مالی و اقتصادی پروژه اطمینان از تامین منابع مالی برای اجرای پروژه درمدت بهینه - مثلا پنج سال - و مسائل دیگر از اهمیت برخوردار است.
علیخانی خاطرنشان کرد: این محور یک مطالعه توجیهی مربوط به حدود 50 سال قبل وسیله جارتز - ژاپن - دارد ولی در این مدت تغییرات مهمی در صنعت حمل و نقل ریلی و به خصوص قطار تندرو به وجود آمده است، شاید احداث طول قابل ملاحظه از مسیر روی پل دیگر ضروری نباشد.
وی با بیان این که سالهاست به دلایل نا معلوم تهیه واجرای پروژه های بزرگ در کشور ما دچار یک بیماری تکراری شده اند و آن عقد قرارداد اجرایی پروژه قبل از مطالعات توجیهی نهایی است، گفت: این رویه موجب تطویل دور از انتظار مدت اجرا و چند برابر شدن هزینه ها خارج از حدود متعارف و خارج شدن پروژه از توجیه و در نهایت توقف اجرا شده است.
علیخانی افزود: در قلمروی کشور ما هیچ محوری به اندازه محور تهران قم اصفهان ( قم اصفهان در دالان جدید یعنی نیزار) استعداد و قابلیت احداث قطار تند رو را نداشته و نخواهد داشت. مطالعات توجیهی آن توسط یک مشاور معتبر خارجی انجام شده بود.
به گفته وی مداخلات وتغییرات غیرضروری بعضا غیر کارشناسی افراد مختلف در زمان ساخت مدت اجرا وبه تبع آن هزینه ها را مرتبا افزایش و کار را به کلی از جریان عادی و توجیه خارج نمود.
این کارشناس تاکید کرد: پروژه های سالخورده در کشور ما کم نیستند، برای احتراز از این بیماری واگیر دار پیشنهاد می نماید ، ابتدا مطالعات توجیهی توسط یک مشاور مستقل خارجی معتبر( ترجیحا همان جارتز) انجام شود و مولفه های مهم مانند : مسیر، شهرهایی که راه آهن از آنها باید بگذرد، سرعت و مانند آن مورد بحث و تبادل نظر و تایید مراکز مربوط و مرتبط ( حتی مجلس ) قرار گرفته و سپس برای اجرا به پیمانکار یا پیمانکار /فاینانسر واگذار شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.