| کد خبر: 46391 |

رئیس شورای شهر تهران:

◄ ملاک، تحقق ساخت ۳۰ کیلومتر مترو در سال نیست / اهمیت تحقق ساخت ۱۵۰ کیلومتر مترو

تین نیوز | رئیس شورای شهر تهران گفت: در پروژه های عمرانی بویژه مترو، تاکید ما در انجام ساخت 30 کیلومتر طبق برنامه نیست بلکه تحقق میزان مشخص شده در برنامه پنج ساله (150 کیلومتر) است.

مهدی چمران در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه "با توجه به اظهارات مسئولان شهرداری تهران در خصوص عدم تحقق کامل ساخت مترو و کسری 4 کیلومتر در تکمیل ساخت 30 کیلومتر تا پایان سال جاری و همچنین وعده ساخت 34 کیلومتری مترو در سال آینده، آیا این روند منجر به کسری 8 تا 10 کیلومتری در برش سوم برنامه 5 ساله نخواهد شد؟" گفت: در پروژه های عمرانی بویژه مترو، تاکید ما در انجام ساخت 30 کیلومتر طبق برنامه نیست بلکه تحقق میزان مشخص شده در برنامه پنج ساله (150 کیلومتر) ملاک ارزیابی است.

وی افزود: در ساخت پروژه های مترو با توجه به شرایط متغیر، احتمال ساخت 25 کیلومتر در یکسال و 150 کیلومتر در سال دیگر نیز وجود دارد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه میزان بودجه نقد و غیرنقد برای مترو به طور کامل در سال جاری محقق شده است، از توافق بر اخذ فاینانس از کشور چین برای ساخت مترو در سال آینده خبر داد و گفت: این امر جهش مناسب در روند توسعه مترو رقم خواهد زد.

وی در ادامه با اشاره به سهم دولت در ساخت مترو تهران بیان داشت: دولت برای سال آینده مبلغ 250 میلیارد تومان برای کمک به مترو تهران در نظر گرفته است درحالی که برای سال جاری تنها در بخش تامین هزینه بلیت مبلغ ناچیزی در نظر گرفته بود.

چمران تصریح کرد: بنا به دلایل مذکور، ما از بودجه ساخت مترو مجبور به کمک به بخش های دیگر شدیم. به طور مثال بیشتر بودجه مترو در دو سال قبل به خرید واگن اختصاص یافت درحالی که در سال جاری بیشتر این بودجه صرف امور زیرساخت شد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت 30 کیلومتر مترو در سال رقم قابل توجهی در سطح جهان است و برخلاف پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر کاهش بودجه مترو، نه تنها بودجه مترو کسر نشده بلکه علاوه بر افزایش، کمک های دیگری نیز از منابع مختلف به منظور پیشبرد برنامه درنظر گرفته شده است.

همچنین چمران از خروج دستگاه های TBM از ایستگاه مترو میدان صنعت در روز یکشنبه 24 اسفندماه خبر داد.

گزارش عملکرد یکساله شورای شهر تهران
رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به گزارش یکساله شورای شهر تهران بیان داشت: صددرصد بودجه نقد و 93 درصد بودجه غیر نقد در سال جاری تحقق یافته است.

وی در ادامه بیان داشت: این درحالی است که در سال های گذشته این رقم برعکس بوده و میزان بودجه غیرنقد به 110 درصد نیز می رسیده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمیسیون های مشترک میان اعضای شورا با نمایندگان مجلس یادآور شد: همکاری میان این دو نهاد در حوزه های فرهنگی، محیط زیست و خدمات شهری، حمل و نقل و شهرداری به منظور پیگیری و رفع مسائل و مشکلات شهری صورت گرفت.

چمران با اشاره به کمیسیون مشترک میان شورای شهر تهران با مجلس و دولت بیان کرد: در این کمیسیون که با حضور معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی و معاون عمرانی وزارت کشور برگزار می شود، مسایل مهمی همچون بحث حریم شهر مورد مذاکره و بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: طی برگزاری جلسات این کمیسیون، تصمیمات خوبی در مورد حریم تمام کلان شهرها و مراکز استان ها به منظور حل مشکل چندین ساله شهرها گرفته شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به قانون نظام واحد مدیریت شهری تصریح کرد: این قانون از کمیسیون فرعی به اصلی نرسیده است. همچنین علاوه بر نظر وزارت راه و شهرسازی و استانداری باید مورد قبول شورای شهر تهران نیز باشد.

چمران با توجه به پیشنهاد شورا به دولت در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت دولت با این پیشنهاد، مبلغ 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوسرانی و فنی-عمرانی تخصیص داده خواهد شد.

وی با اشاره به رهنمون های مقام معظم رهبری در دیدار یکشنبه هفته گذشته در خصوص محیط زیست، آلودگی هوا و حفظ باغات خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری تهران پس از اتمام جلسه بلافاصله به منظور پوشاندن جامه عمل به سخنان رهبری وارد عمل شده و با در اختیار گرفتن بخشی از زمین های مورد نظر همچون تلو و گردنه قوچک، عملیات درختکاری تحقق پذیرفت و شهردار تهران نیز از تکمیل فضاهای تفریحی و تفرجگاهی تا سیزدهم نوروز خبر داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.