| کد خبر: 71770 |

گزارش تین نیوز از یک بازدید شهری

◄ یک روز با مقامات راه و شهرسازی کره، هند، عراق، تایلند و مالزی در بافت های فرسوده تهران

تین نیوز | نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی کشورهای حاضر در سومین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه از بافت فرسوده محله های خزانه و نازی‌آباد تهران بازدید کردند. در این بازدید، سوالاتی در خصوص نحوه سود دهی شرکت توسعه گر، عوامل تاثیر گذار بر هزینه ساخت، نحوه عملکرد شرکت و تامین پارکینک مطرح شد.

به  گزارش خبرنگار تین نیوز، نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی کشورهای شرکت کننده در سومین نشست رسیدگی به مناطق نابسامان شهرهای آسیا و اقیانوسیه به همراه چند تن از مسئولان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران امروز، سه شنبه، 10 آذرماه از بافت فرسوده منطقه 16 تهران بازدید کردند. طی این بازدید نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی کشورهای کره جنوبی، هند، عراق، تایلند و مالزی از مناطق نابسامان محله های خزانه و نازی آباد بازدید کردند.

گفتنی است منطقه 16 تهران با 16.5 کیلومتر مربع مساحت، 2.5 درصد کل وسعت شهر تهران را به خود اختصاص داده است و حدود 290 هزار نقر در قالب 90 هزار خانواده و تراکم خانوار 1.04 جمعیت آن را تشکیل می دهند که حدود 12 متر با کمبود سرانه خانوار روبرو است.
   
طی این بازدید ابتدا بافت ناپایدار موجود در محله خزانه و آلودگی صوتی ناشی از عبور خط یک مترو از فاصله چند متری خانه ها و هواپیماهای مسافربری با ارتفاع کم، همچنین نبود امکانات بهداشتی در خانه های فرسوده به دلیل متراژ کم و عدم دسترسی محلی به دلیل عرض بسیار کوتاه کوچه ها و خیابان ها با توجه به حجم بارگذاری مورد توجه قرار گرفت.

در مقابل استفاده از معماری ایرانی در نمای آپارتمان هایی که بر اساس تجمیع خانه های فرسوده ساخته شده بود نظر نمایندگان کره ای را به خود جلب کرد زیرا از نگاه آنها این کار باعث افزایش هزینه ساخت می شود در حالی که شرکت سرمایه گذار این کار را فارغ از سودهی کلان عنوان می کند.
 
               
در مقابل مدیرعامل شرکت توسعه متوازن اقتصاد ایران، فعال در منطقه 16 بیان کرد که انجام این کار مبنی بر بازآفرینی هویت شهر است طبق توافق با شهرداری تهران آنها موظف به رعایت اصول معماری ایرانی-اسلامی و استحکام ساختمان هستند و در مقابل قرار است پس از تجمیع و نوسازی خانه های فرسوده مالکین خانه های فرسوده به ساختمان جدید انتقال داده شوند و سپس زمین آن پس از تبدیل  به فضای سبز به شهرداری تحویل داده شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نحوه توجیه پذیری کار سازمان توسعه گر در خصوص نوسازی بافت های فرسوده بیان داشت: کار ما بر اساس معاوضه املاک و واحد ها صورت می گیرد که کار بسیار سختی است و به حجم وسیع سرمایه نیاز دارد زیرا در وحله اول نیاز به تعداد بسیار زیادی واحدهای مسکونی خالی جهت انتقال مالکان خانه های فرسوده دارد و در مرحله بعد هر 5 ملک به 10 خانه تبدیل می شود که در سال اول موجب ساخت خانه های بسیاری در منطقه می شود و در سال آینده تعدادی از پلاک های تجمیعی تبدیل به فضای سبز خواهند شد که در ازای عوارض و بدهی به شهرداری تهران تهاتر می شود. زیرا ازطرفی شهرداری ها توان اجرای آن را ندارند و این کار موجب ارتباط میان سازمان توسعه گر شهرداری و مردم می شود.

محمد تقی جان محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر "نحوه تامین پارکینگ مورد نیاز هر ساختمان به تعداد واحدها با توجه به افزایش بارگزاری منطقه و محدودیت گنجایش ترافیک عبوری معابر اصلی و فرعی غیر قابل استفاده" اذعان کرد: ما نیز در این مسئله با مشکل جدی روبرو هستیم و در حال تعریف طرح های متعددی برای حل آن هستیم اما یکی از طرح هایی که بر سر آن در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم، ایجاد پارکینگ های مکانیزه در نزدیکی ساختمان های تجمیعی و معابر اصلی است. همچنین از پارک خودرو در کوچه هایی با عرض کم ممانعت شود.
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.