| کد خبر: 8813 |

تراز تجاری ایران مثبت شد

تین نیوز | عملکرد تجارت خارجی ایران در دو ماهه نخست امسال از مثبت شدن تراز تجاری به میزان ۴۶۶ میلیون دلار خبر می دهد. بر این اساس میزان صادرات غیرنفتی ۸ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار و واردات ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار بوده است.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی گمرک ایران،صادرات غیرنفتی ایران در دو ماه نخست سال جاری ( فروردین و اردیبهشت ماه ) در مجموع به ارزش ۸ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹٫۱۸ درصد رشد داشته است.
 
میزان وزنی صادرات غیرنفتی در دوره مذکور ۱۸ میلیون و ۲ هزار تن بوده که ۲۷٫۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
 
پروپان مایع شده به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار، متانول به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار و بوتان مایع شده به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار از عمده ترین اقلام صادراتی در این مدت بودند.
 
از مجموع صادرات غیرنفتی ایران ۳ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار به میعانات گازی، یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۳ میلیارد و ۱۳۲میلیون دلار به سایرکالاها اختصاص داشته است.
 
براساس این گزارش، بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند صادر شده است.
 
میزان صادرات ایران در دو ماه نخست سال ۱۳۹۳ به کشور چین یک میلیارد و۴۸۸ میلیون دلار، به عراق ۹۵۱ میلیون دلار، به امارات متحده عربی ۵۷۵ میلیون دلار، به افغانستان ۳۳۴ میلیون دلار و به هند ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
 
**واردات 
براساس این گزارش در دو ماه نخست سال جاری ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که این میزان از لحاظ وزنی ۴۵٫۷۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاری، ۳۴٫۷۸ درصد افزایش نشان می دهد.
 
اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل گندم به ارزش ۴۹۵ میلیون دلار، وسایل نقلیه با موتورپیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، کنجاله به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار، برنج به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و روغن خام سویا به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار بوده است.
 
 کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، ترکیه و جمهوری کره بوده اند.
 
در این مدت ۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار کالا از کشور امارات متحده عربی، یک میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار از چین، ۶۹۳ میلیون دلار از هند، ۵۴۲ میلیون دلار از ترکیه و ۴۵۹ میلیون دلار از جمهوری کره وارد کشور شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.