| کد خبر: 272489 |

تکلیف مدیریت شهری برای الکترونیکی شدن تعیین کرایه تاکسی درتهران

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران از الکترونیکی شدن فرآیند تعیین کرایه تاکسی در تهران از طریق طراحی سامانه هوشمند و پویا از سوی شهرداری تهران خبر داد.

تین نیوز

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران از الکترونیکی شدن فرآیند تعیین کرایه تاکسی در تهران از طریق طراحی سامانه هوشمند و پویا از سوی شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سعید بشیری در تشریح سامانه پویا و هوشمند کرایه تاکسی در تهران گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها با توجه به اینکه با طیف گسترده ای از افراد که در این بخش فعالیت می کنند مواجه هستیم، تاکسی در سیستم حمل و نقل عمومی نیاز اکثریت جامعه شهری تهران است، همچنین تاکسیرانی جزء مشاغلی است که درگیر موضوعات استهلاک خودرو نیز هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با نرخ تورم دارد.

وی افزود: وظیفه هیأت تطبیق در فرمانداری تهران تطبیق پیشنهادات با مصوبات بالادستی است، بر اساس مصوبات بالادستی حداکثر نرخ، طبق نرخ تورم اعلامی است، البته در این زمینه هم یک حالت میانگین وجود دارد و در برخی جاها این رشد کمتر از میزانی است که اعلام شده است. در تطبیق با مصوبات بالادستی باید هم شرایط شهروندان و هم رانندگان را در نظر بگیریم، از همین رو این موضوع را بر اساس ماده ۹۰ قانون در هیأت تطبیق بررسی کرده و با مصوبات بالادستی انطباق می دهیم.

به گفته بشیری، بر همین اساس طبق بررسی هایی که انجام می شود، اگر در اعداد ما با این مواجه شدیم که پیشنهادات بالاتر از نرخ تورم است به شدت با آن مقابله می کنیم و این موضوع خط قرمز است، در موضوعات دیگر هم مانند مواردی که در نرخ خدمات یا عوارض موضوعات دیگر نیز مطرح بود مانند عوارض طرح ترافیک ما مقابله کردیم و نرخ پیشنهادی را کاهش دادیم.

رعایت قانون در تعیین میزان نرخ حمل و نقل عمومی

معاون استاندار تهران ادامه داد: در خصوص تعیین نرخ حمل و نقل عمومی ما وقتی جداول را بررسی کردیم متوجه شدیم که قانون در تعیین میزان نرخ اعلامی رعایت شده است. حتی وقتی کلانشهرهای دیگر را نیز بررسی کردیم دیدیم که با همین رویکرد پیش رفته اند و همین ساز و کار را پیاده کرده اند، تاکسی در سبد درآمد هزینه راننده ها و هم در سبد درآمد هزینه شهروندان نسبت بالایی را دارد و ما باید به یک نقطه تعادل در این مسئله برسیم و نمی توانیم به نوعی رفتار کنیم که به طور مثال قشر تاکسیران متضرر شود یا از این طرف هم شهروندان متضرر شوند.

رعایت حداکثر نرخ تورمی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی ها 

وی اظهار کرد: از همین رو تأکید ما این است که در مبحث تاکسی، همان موضوع که رعایت حداکثر نرخ تورمی است، لحاظ شود. این رویکرد هیأت تطبیق است و قبلاً هم اعلام شده است. اما نکته مهمی که وجود دارد ما در مصوبات این دوره دیدیم که اشاره شده است که از زمان ابلاغ مصوبه تا در دو مرحله سه ماهه و شش ماهه، شهرداری تهران مکلف است که سیستم هوشمندی را بر اساس یک سری مولفه ها مانند میزان مسافت، جغرافیای خدمت، وضعیت ترافیکی و غیره طراحی کند که در هوشمندسازی و تعدیل نرخ ها بسیار موثر خواهد بود.

پیگیری فرمانداری از شورا و شهرداری برای طراحی سیستم هوشمندسازی نرخ تاکسی ها

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به اینکه در فرمانداری پیگیر این موضوع هستیم و از مجموعه شورا و شهرداری در این خصوص پیگیری هایی را داشته ایم تا سریعتر این سیستم طراحی شده و هوشمندسازی این نرخ انجام شود، ادامه داد: این کار باعث می شود تعدیل قیمت ها با دقت نظر بیشتری صورت بگیرد، چرا که یک سری از مناطق تهران هم به لحاظ جغرافیایی و هم آب و هوایی و همچنین ترافیک با سایر مناطق متفاوت است و با توجه به اینکه این سامانه هوشمند و پویا است نرخ مشخص می شود و به صورت الکترونیکی این فرآیند انجام می شود و از این طریق به صورت صددرصدی به سمت الکترونیکی کردن دریافت کرایه ها و سایر موضوعات می رویم.

تأکید فرمانداری تهران بر تعدیل نرخ کرایه تاکسی ها

وی افزود: این یکی از خواسته های اصلی و مهم است که در این دوره روی این موضوع کار شده است و می بینیم که طبق مصوبه شورا هم باید این مسئله انجام شود، در حال حاضر نیز رویکرد فرمانداری در مبحث تاکسی این است که به سمت تعدیل نرخ برویم نه کاهش چرا که کاهش اجحاف در حق تاکسیرانان است و این تعدیل باید هم در سبد درآمد هزینه خانوار شهروند و هم در سبد درآمد هزینه تاکسیرانان رعایت شود، با همین رویکرد نیز این مصوبه نوشته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.