| کد خبر: 263919 |

برنامه وزارت راه و شهرسازی برای راه ارتباطی ۷۲۲۲ روستای بدون جاده مناسب چیست؟

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۷ هزار و ۲۲۲ روستا باقی مانده که در این چند سال بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است.

تین نیوز

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۷ هزار و ۲۲۲ روستا باقی مانده که در این چند سال بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  خداداد مقبلی عصر روز یکشنبه در حاشیه آئین تکریم و معارفه مدیرکل سابق و جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 38 هزار کیلومتر راه فرعی داریم، 10 هزار کیلومتر نیاز به روکش آسفالت فوری دارد که هر کیلومتر 2 و نیم میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه دو وظیفه مهم در حوزه کار سازمانی داریم یکی مدیریت حمل و نقل که موتور محرکه اقتصاد کشور است، عنوان کرد: به دلیل عدم تکمیل شبکه ریلی عمده حمل و نقل کشور بر روی جاده ها صورت می گیرد.

مقبلی با تاکید بر اینکه در سرانه هوایی و ریلی کمبود داریم، ابراز کرد: 90 درصد وظایف حمل و نقل به جاده ها محول شده و بنابراین اهمیت حمل و نقل و شبکه ارتباطی جاده ای بر کسی پوشیده نیست و واقعت امر زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی و بحث های اشتغال همگی به محرک این صنعت برمی گردد.

وی وظیفه دوم را راهداری دانست و افزود: در کشور 220 هزار کیلومتر راه داریم که سالیان متمادی ساخته شده و به عنوان یک سرمایه ملی امروز در اختیار حمل و نقل کشور است و همه ما در نگهداری این سرمایه ملی نقش داریم، چرا که جزو اموال ملی است، راهداران در صف اول نگهداری جاده ها هستند و بیشترین وقت خود را در سرما و گرما سپری می کنند تا تردد با ایمنی انجام گیرد.

مقبلی در خصوص شبکه راه های استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس سرشماری سال 1395 قریب به 97 هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که از این میزان 40 هزار روستا دارای سکنه بالاتر از 20 خانوار هستند، برای این 40 هزار روستا باید 145 هزار کیلومتر راه ساخته می شد، تا این مقطع زمانی حدود 84 درصد از روستاهای کشور ساخته شده و 7 هزار و 222 روستا باقی مانده که در این چند سال بالغ بر 5 هزار و 500 کیلومتر راه ساخته شده است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیان کرد: در سال 1395 ضریب برخورداری کشور 81.7 بوده و امروز به 84 رسیده است، امروز باید برای 6 هزار و 700 روستا باید 27 هزار کیلومتر راه ساخته شود.

وی گفت: در کهگیلویه و بویراحمد 288 روستای بالای 20 خانوار در سال 1395 وجود داشته که از این تعداد 70 روستا باقی منده و ضریب برخورداری از جاده ها 90 درصد است. قانون تکلیف کرده که روستاهای بالاتر از 20 خانوار جاده سازی شود.

مقبلی افزود: کهگیلویه و بویراحمد شرایط خاص توپوگرافی دارد، در این استان 20 کیلومتر جاده برای 50 خانوار ساخته می شود، پراکندگی روستاهای استان وضعیت را سخت کرده و انتظارات زود براورده نمی شوند و همه هم و غم ما این است که 10 درصد باقی مانده جاده های استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گیرد، منابع و اعتبارات باید در شورای برنامه ریزی استان تأمین اعتبار شود.

مقبلی خاطرنشان کرد: خیلی از روستاهایی که 20 سال پیش برای آنها جاده ساخته شد، تبدیل به شهرستان شده اند، ولی جاده انها همان جاده هایی است که 20 سال پیش است، قاعدتاً باید راه ها توسعه پیدا کنند در غیر این صورت شاهد تصادفات جاده ای خواهیم بود. هر کیلومتر جاده 2 میلیارد تومان هزینه می برد.

وی خاطرنشان کرد: 38 هزار کیلومتر راه فرعی داریم، 10 هزار کیلومتر نیاز به روکش آسفالت فوری دارد که هر کیلومتر 2 و نیم میلیارد تومان هزینه برمی دارد و 40 هزار کیلومتر از 116 هزار کیلومتر راه روستایی نیاز فوری به روکش آسفالت دارد .

مقبلی با تاکید بر اینکه اعتبارات محدود بوده ولی نیاز به برنامه ریزی داریم، ادامه داد: خیلی از پرت منابع ما به دلیل کم دقتی در نظارت است، قاعدتا مشکلاتی در نظام فنی اجرایی داریم که لازم است سازمان برنامه ریزی برای اصلاح قوانین فنی تلاش کند و عمر سرویس دهی جاده های کشور را با مطالعات دقیق افزایش دهد. 

گفتنی است عصر امروز حمید پیمانجو به سمت سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد معرفی و از خدمات عابد محمدی تقدیر سد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.