| کد خبر: 258202 |

تداوم بی توجهی شرکای ایران به کریدور شمال جنوب

هند و روسیه مسیر دریایی چنای-ولادی وستوک را برای صرفه جویی در زمان و هزینه جابجائی کالا بین دو کشور راه اندازی می کنند

تین نیوز

در حالیکه قرار بود کریدور شمال جنوب از طریق بنادر و قلمرو ایران به کوتاه ترین، سریع ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر برای تجارت و تبادل کالا بین هند و روسیه تبدیل شود، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه های هند از تصمیم دهلی نو و مسکو برای استفاده از مسیر بین بندر چنای (بندری بزرگ در سواحل شرقی هند) و بندر ولادی وستک (واقع در منتها الیه شرق دور روسیه) در جهت توسعه تجارت و تسهیل و تسریع جابجایی کالاها بین دو کشور خبر داده است!

گزارش مهم روز را بخوانید؛

◄ تصمیماتی که قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را به بیراهه برد

◄ فیلم| غوغای یک دختر کامیون باز در صنف رانندگان کامیون

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، شری سارباناندا سونووال، در این رابطه گفت که هند و روسیه مایلند مسیر دریایی چنای - ولادی وستوک را عملیاتی کنند و نشستی برای بررسی جزئیات این طرح در ماه سپتامبر برگزار می شود.

 مسیر چنای -  ولادی وستوک - چنای از دریای ژاپن، دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا می گذرد.

سونووال بدون اشاره به جایگاه کریدور شمال - جنوب برای تسهیل و تسریع تجارت بین هند و روسیه، می گوید: مسیر چنای - ولادی وستک ترازیت تایم را به ۱۲ روز کاهش می دهد که کمتر از نصف مدت حمل کالا از مسیر محبوب موجود بین بمبئی و سنت پترزبورگ است.

در عین حال، انتظار می رود که هزینه های حمل و نقل کالا بین هند و روسیه از طریق این مسیر جدید چنای - ولادی وستک به میزان قابل توجه ۳۰ درصد کاهش یابد.

گفته می شود مسیر دریایی فعلی، سنت پترزبورگ به بمبئی، ۸۶۷۵ مایل دریایی (۱۶ هزار کیلومتر) است. در مقابل، مسیر پیشنهادی ولادی وستوک - چنای ۵۶۴۷ مایل دریایی (۱۰۵۰۰ کیلومتر) طول دارد.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند گفت: مذاکرات برای عملیاتی کردن مسیر دریایی ولادی وستوک - چنای ادامه دارد. مقامات روسی برای انجام یک مانور امکان سنجی در ماه می امسال (اردیبهشت - خرداد) به هند آمدند و ما (مقامات هندی)چند ماه پیش به ولادی وستک رفتیم تا زیرساخت ها و دیگر امکانات آنجا را بررسی کنیم. همچنین نشستی با شرکای تجاری برای فعالیت در این مسیر در ماه سپتامبر برنامه ریزی شده است.

یکی از موضوعاتی که در حال بررسی است شامل بهبود وضعیت جاده های دسترسی به بندر ولادی وستوک است. در حالی که برخی از مشکلات در پیش نویس وجود دارد، باید به آن نیز رسیدگی شود

سونووال بدون اشاره به تعهد هندوستان برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی و همکاری با ایران برای استفاده از ظرفیت های کریدور شمال جنوب افزود: اینکه آیا ما به سرمایه گذاری های بیشتر نیاز خواهیم داشت و چه مواردی باید از طرف دو طرف رسیدگی شود، در نشست سپتامبر بررسی خواهد شد.

در جریان سفر سال ۲۰۱۹، شری نارندرا مودی، نخست وزیر، یادداشت تفاهمی در مورد توسعه ارتباطات دریایی بین بندر ولادی وستوک و بندر چنای امضا کرد.

 به گفته سونوال، این مسیر جدید همچنین به هند امکان دسترسی به خاوردور از جمله کشورهایی مانند مغولستان و حضور در منطقه جنوب شرق آسیا را خواهد داد.

صادرات از روسیه می تواند شامل زغال سنگ، نفت خام و LNG باشد. محموله های ارسالی از هند نیز می تواند تجهیزات ساختمانی، مصالح ساختمانی، داروسازی و غیره را در بر بگیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 2

    بی عرضه این

    • نه به اعتماد 3 0

      باید قوی شد و اولین مولفه قدرت در دنیا که دنیایی مثل جنگل می باشد ارتش و نیروهای نظامی هست . مثال زنده این مورد نادرشاه افشار می باشد.تمام

  • سلیمان 0 0

    از اینکه ایران ادعای کریدور شمال جنوب می کند ارزوی قلبی نیست زیرا کریدور شمال جنوب موجود که اوراسیا را از طریق جلفا به بنادر جنوب ایران متصل می کرد با همکاری ایران توسط ارمنستان بسته شده است

  • ناشناس 4 2

    شماها بشینید توی خونه روی نقشه ایران چندتا خط بکشید و از کشورهای همسایه هم التماس کنید کیه که شما را نگاه کنه

  • ناشناس 0 1

    یه عده کشور قلدر وزورگو سایرکشورهای مشارکت کننده در این طرح را کوچک شمارد و به حساب نیارد معلوم است که نتیجه این می‌شود .

  • مجید 1 5

    حالا ببینیم رگ گردن پانفارسها ،بیرون خواهد زد یا نه؟یا اینکه اینها فقط در مورد مسائل ترکیه و آذربایجان حساس هستند

    • عرفان 4 0

      ایران برای تمام ایرانیان است ما همه ایرانی هستیم و عاشق کل ایران و مسئولان از همه اقوام ایرانی هستند با این جملات دنبال تفرقه نگرد

    • سعید 3 0

      شماها چرا منقرض نمیشید سیب زمینیهای بی رگ

  • جلال ناظری 0 2

    کشور ما بهترین آبراهه را می‌تواند بین بندر گناوه به بندر نوشهر را در م حله اول و بعد از ان بندر عباس و در مرحله سوم بندر چابهار را که پایانه بزرک آن دردل کویر نزدیک یزد میتو اند حفاری شود. شروع بمطالعات و نقشه برداری نماید.. آنگاه خواهیم دید که همه توطئه های تورانی و هندی و امریکائی بتجارت پایاپای تبدیل خو اهد شد و ایران شاهراه تبادلات تجاری همه دنیا با کشورهای منطقه و از طریق ایران خواهد شد...‌فقط عزم ملی نیاز دارد.. و کمی تفکر برای زمینه سازی در جهت قراردادهای حساب شده و منطقی که یکوقت در قراردادهای استقلال مملکت معامله نشود چون در بین رده های بالا بیسواد کم نداریم.

  • بنده خدا 1 3

    مملکت که دست چند تا ایرانشهر و پانفارس بیفته وضعش بهتر از این نمیشه! توهم و گنده گویی این جماعت مردم ایران رو بیچاره کرد و باعث تفرقه بین مردم و ضعف کشور شد

    • ساعت کوکی 0 0

      تو دنبال چی هستی این وسط

    • سعید 2 0

      < همین امثال شماها گند زدن به این مملکت

  • ناشناس 0 0

    ایران بزرگترین معادن زغال سنگ را دارد ولی وارد کننده زغال سنگ است و تولید کننده داخلی از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات وارداتی را ندارد.

  • ناشناس 0 0

    اول باید زنگویی مشخص شود،،،مکر نه همش هیچ میشود،

  • مرادپور 3 0

    عرضه میخواد که مسعولین ما ندارن

  • مجید 1 0

    کشورهنداصلأشریک مورداعتمادی نیست درکل اشتباه کردیم پروژه چابهار رو سپردیم بهش.بایدبه رقیب پولدارش یعنی چین خودمختارمیدادیم تانوکر اروپا وامریکا.هندوهای نامرد

  • ناشناس 0 0

    روسیه می‌دونه تا زمانی که غربگراهایی مثل شما توی ایران هستند همیشه باید نقشه جایگزین داشته باشه ...

  • ناشناس 0 0

    پس راه اهن رشت استارا که روس هاقول اتمام پروژه رادادن والان هیچ کاری انجام نگرفت دنبال اون پروژه رفتن درهرحال ایران نباید تمام تخم مرغ هایش رادرسبدروس هاقراربدهد

  • صفائی 0 0

    طرف هندی از غرب معلوم نیست چقدر حق گرفته،مگر اروپا می گذارد هند و روسیه از اون مسیر با هم کار کنن ،تا تکلیف ایران و آذربایجان روشن بشه ولی روسها در آینده با دستای خودشون و سرمایه خودشان و خدمات مهندسی خودشان مجبورند بیان بسازند و راه اندازی کنن

  • جمالی 3 0

    نه روسیه ونه هند ویا چین به تفاهمنامه هاباایران تره هم خورد نمی کنند یعنی اصلا مارو داخل آدم حساب نمی کنند

  • ناشناس 0 0

    راه های تجارت بسیار است. جنگ اوکراین و تحریم روسیه و وجود آمریکا در تنگه های آبی، اجازه این تجارت را بدون مزاحمت نخواهد داد. این ایده برای گرفتن تخفیف بیشتر از ایران است. ایران هم می گوید اگر می توانی برو. حق من از تجارت مشخص است. گول بازی های رسانه ای را نخورید. تجارت زیر و بم های خودش را دارد، چانه زنی یکی از آنها است.

  • حسین شرافت 0 0

    بله دوستان من انم که رستم بود پهلوان
    من انم که محمود جهان را گرفت
    حالا شاید کورش جهان را گرفت
    الان بیش از ۲۵ ساله که معلوم نیست چرا همه چیز تقریبا ب حال خود رها شده و گویی دست هایی تو کاره که همه چی همینطوری مثله یک کلاف سر درگم روز ب روز مشکلات کشور و مردم زیادتر بشه مخصوصا مشکلات مردم تو این ۲دهه گذشته چه اتفاقاتی رخ داد که تقریبا درصده هنگفتی از سرمایه ها و منابع کشور فراری داده شد و حتی منابع انسانی نخبگان و مدیران کاربلد کنار زده شدند ما فقط در زمینه نظامی و پیشرفت های ساخت سلاح موفقیت نسبی داشتیم و در ابعاد مختلف و متنوع دیگه بسیار وضع اشفته و اسف باری داریم بعضی از مسعولین هم فقط با مانور و بزرگ نمایی در پیشرفت های نظامی دفاعی پشت این قضیه قایم میشوند و وضع تاسف باره اقتصاد و معیشت و معضلات گسترده جامعه را یا لاپوشانی یا توجیح و یا ب گردن تحریم و چه و چه
    مگر زمان جنگ ۸ساله داشتن سلاح باعث شکست نخوردن ما شد همه که خوب میدانند ما سلاحی نداشتیم در مقابل ارتش صدام ما تقریبا دست خالی بودیم پس چرا دشمنان غربی عربی شرقی ب بن بست رسیدند و مخصوصا غربیا گوشمال خوردند
    بخاطر کاره مخلصانه بود بخاطر دوست داشتن همدیگه بود همدلی ها ویژه خواری و ویژه خواهی نبود همدیگه را حول دادن نبود قدرت طلبی و ثروت اندوزی و دست کجی نبود وووووووو،،،،،،
    ولی کم کم بعده چند سال که از جنگ گذشت بجای شکوفا شدن اقتصاد و رسیدگی ب مردم مردمی که از هیچ کمکی در جنگ دریغ نکردند مالی جانی بعضی خانواده ها چندتا جوان دادن همه چیزشون را هزینه کردند ولی با امدن یک عده مسعول بی هویت و ناشناس که اصلا معلوم نشد یهوی بعده جنگ از کجا عین بلا و طاعون امدند افتادن رو ثروت و قدرت و مسعولیت های حساس کشور و خیانت ها شروع شد کارشکنی اختلاس های مو ب تن سیخ کن رانت و شاه رانت وووووو همه چیز کشور را نابود کردند وضعیت امروز مردم را تماشا کنید وضع مستاجرین را ببینید خون میبارند از ترس ابرو و خورد شدن شخصیت و تحقیر و حقارت خون میبارند بچه هاشون دارند گرسنگی میکشند طرف ۱۰ تمن حقوق میگیره ۷تمن اجاره مسکن بایس بده ب بچه های ۴ و ۵ و ۶
    ۷ساله چی بگند بگند روزه بگرید چیز نداریم بخوریم اصلا این ادم ها کجاها بودند زمان جنگ کجا بودند اون چندتا برادر که ۹۰ درصده امورات کشور را دست گرفته بودند و حال و روز کشور شد اینی که داریم مشاهده میکنیم اینا زمان جنگ و اون همه شهید و معلول و مجروح پس کجا بودند از کجا بعده جنگ ب یکباره عین عقاب خیز گرفتن رو سکو های پیدا و پنهان امورات کشور چی شد که از همون اغاز پایان جنگ دلسوزان و خیرخواهان کشور را زدند کنار از کجاها امدند که حتی حق و حقوق لت و پار شده های در جنگ را هم لگد مال کردند و حقوق رزمندگانی را قطع و پایمال کردند که همه جوانی خودشون را پر دفاع و جنگ ۸ساله هزینه کرده بودند اصلا خیلی از بچه رزمندگان جبهه ها را اینها ب فقر و اوارگی کشاندند ب درماندگی و بیچارگی کشاندند چرا همچون بنده ای که جوانی و سلامتی خودش را تا اخرین روزهای جنگ هزینه دفاع و امنیت کشور کرد الان بایس تو فقر و فلاکت ۲ماهه دیار ب دیار بگردم بلکه یک الونکی گیر بیارم اجاره کنم ولی نمیتوانم چیزی ندارم درامدی نداشتم سلامتی مون که درجنگ هزینه شد روز ب روز سال ب سال هم ناتوان تر و مریض تر از اثاره جنگ حق و حقوق مون را هم که ندادند کسی هم گوشش بدهکار نیست که بنده و امثال بنده چی داریم می کشیم چه داره بر سرمون میاد اگر بدن سالمی داشتیم روح و روان سالمی داشتیم که وضعمون این نبود حق و حقوق ما را پایمال کردند لگد مال کردند بالا کشیدند اخه چطور هنوز مهره قطعنامه ۵۹۸ خشک نشده ما را مهره سوخته و سربار فرض کردند مگه ما ۶ماه و یک سال دو سال تو جبهه بودیم از وقتی وارد جبهه ها شدیم ماندیم تا دقایق اخر اینا چه کسانی بودند امدند بعده جنگ و افتادن ب جان قدرت و ثروت کشور و حتی حقوق ما را قطع کردند که همان قطع کردنی بود که تا ب امروز ادامه داره چرا بنده الان در این سن بایس اواره و در ب در باشم و ارزوی ۲ساعت خواب عمیق و با ارامش را داشته باشم بلاخره این حق و حقوق و خسارات ما چی میشه خودمون ب جهنم تکلیف خانواده ما چی میشه که چهل ساله ما را با این وضعیت روحی و جسمی تحمل کردند جواب انها چی میشه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
    هیچ کسی هم نه انعکاس میده خواست و مطالبات مارا نه پیگیری نه پاسخی جوابی ما هم که دستمان ب جایی نمیرسد صدایمان ب گوش کسی نمیرسد نا سلامتی تا چند روز بعداز پذیرش قطعنامه پایان جنگ (۵۹۸) ما عضوه رسمی سپاه بوده ایم و بعدش شدیم مهره سوخته و بدرد نخور چون جنگ دیگه واقعا پایان یافته بود و ما را سربار حساب کردند ووووو،،،،،،،،،،،،؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس 0 0

    تمام راه های مواصلاتی ، ریلی و هوایی ایران مستعد سرمایه گذاری هستند. متاسفانه بی مدیریتی و تحریم باعث شده که ایران از نظر لجستیک و کیفیت راه ها در وضعیت غیر استانداردی باشد. که همین امر کشور ها رو ترغیب می کنه که از راه های جایگزین و استاندارد حرکت کنند.ایران هر وقت فهمید که دنیا رو محور تجارت هست نه رفاقت میشه بهش امید داشت

  • آیدین 2 1

    به قول یک کارشناس اگه این پان فارسیسم کنار برن و یک وطن پرست بیاد سر کار به خدا همه مسائل حل میشه،اینطوری پیش بره استقلال اقوام مختلف نزدیکه

  • Erfan 1 0

    دوستان درسته ایران جایگاه جغرافی خوبی داره. اما الان کشورها هراس دارند. الان حتی عراق داره واسه خودش با کمک ترکیه کریدور میزنه. اذربایجان داره از راه دریایی خزر لوله میزنه. بخاطر ترس چون ایران تحریم و پایبند نیست به fatf و مقررات بین المللی. چنان فرصت هایی در این کشور خاکستر شده و رفته که این چیزی نیست. همین الان چاه های نفت و گاز مشترک ایران با قطر و عربستان بخاطر خرابی تجهیزات ما و عدم سرمایه گزاری شرکت ها بزرگ توسط اون کشورها با تمام ظرفیت رو ب اتمام هستن. فقط موندم ب نسلهای بعدی چی داریم بگیم؟؟؟

  • حرف حساب 0 0

    اشاره نکردند که از مسیر ایران و جنوب به شمال استفاده نمیکنند

  • محمد 1 0

    تو کشورهای مثل ایران لاک پشتی کار نمیکنن راه آهن چابهار ، زاهدان ،بیرجند ، و وصل شدن به خط اصلی راه آهن چون در پروژه کار کردم خبر دارم الان آخر ده هشتاد استارت راه آهن زده و بندر چابهار از اوایل دهه هفتاد حالا شما حساب کن الان کشورها زمان براشون طلاست برعکس ما اگر برای دولتهای قبلی مهم بود الان باید بندر چابهار با ظرفیت کامل و راه آهن نه یک خط بلکه دو خط باید برای کشور درآمد زایی میکرد و مناطق مرزی شرق کشور هم مردم الان تو فقر نبودن تا سوخت یا مواد جابه جا کنند کشورهای دیگه منتظر ما نیستند./b>

  • ناشناس 1 0

    خیلی زود خواهیم دید که چین به شکل رسمی قدرت 1 جهان بشود و در ادامه هند را به عنوان قدرت دوم جهان خواهیم داشت روسیه هم قطعا یکی از قدرت های آینده خواهد بود و ما خوشبختانه به نحوی در دل چنین مثلثی قرار گرفتیم اما اینکه انتظار داشته باشیم که چین , هند و روسیه تمام ترانزیت شان را از خاک ما انجام بدن یعنی تمام تخم مرغ های خود را در سبد ما بچینند این اصلا انتظار نرمال و منطقی نیست و البته ما بخشی از این ترانزیت را هم بگیریم برای رشد و توسعه کشورمان کافیست و همین بخشی می شود یک درآمد چند 10 میلیارد دلاری و رضایت بخش خواهد بود اما مسئله این ها نیست ما در کشورمان یکسری غربگرا داریم حالا بین مردم عوام که دور از مطالعه و تحلیل و تحقیق هستند که ایرادی هم ندارد اما متاسفانه یکسری را در هم پوشش کارشناس و اساتید و مثلا تحصیلکرده داریم که این ها نمایندگی های غرب در ایران هستند هر جایی این گزاره باشد که ایران به سمت فعالیت های درون کشوری , منطقه ایی و یا همکاری با قدرت های منطقه و شرکای جهانی مستقل برود اسم روسیه و هند و چین و ... وسط باشد که در ادامه طرح صفرسازی درآمدهای ایران شکست بخورد ایران هم درآمد خوبی کسب کند هم تو راستای شکستن تحریم ها حرکت کند درجا این مثلا کارشناسان و اساتید آژیرشون درمی آد و شروع به تخریب همه جانبه می کنند تلاشی برای اینکه مردم عوام در برابر چنین فعالیت های حکومت قرار بگیرند تهش منافع غرب تهدید نشود ایران زیر فشار غرب بماند دنبال مهندسی افکار عمومی ایران به نفع غرب هستند تا در ریاست جمهوری بعدی بلکه بتوانند مردم را به سمت رییس جمهوری سوق بدن که در راستای منافع غرب حرکت کند و نه منافع ایران .