| کد خبر: 272136 |

◄ بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود

حاکم امارات متحده عربی چند روز پیش اعلام کرد که شهر دبی در حال ساخت ترمینال فرودگاهی ۳۵ میلیارد دلاری است. با ساخت این ترمینال که در فرودگاه بین المللی آل مکتوم در جنوب دبی ساخته خواهد شد، آن را به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل می کند.

تین نیوز

حاکم امارات متحده عربی چند روز پیش اعلام کرد که شهر دبی در حال ساخت ترمینال فرودگاهی ۳۵ میلیارد دلاری است. با ساخت این ترمینال که در فرودگاه بین المللی آل مکتوم در جنوب دبی ساخته خواهد شد، آن را به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل می کند.

به گزارش تین نیوز ، محمد بن راشد آل مکتوم،  بر اساس این اطلاعیه، فرودگاه جدید دارای ۵ باند موازی و ۴۰۰ گیت هواپیما خواهد بود. در حال حاضر، فرودگاه بین المللی دبی، شلوغ ترین هاب هوایی بین المللی در سراسر جهان است که فقط با دو باند کار می کند.

اعلامیه شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در احیای مجدد خطوط هوایی امارات پس از اختلالات ناشی از همه گیری کووید-۱۹ در سفرهای بین المللی است.

در اطلاعیه منتشر شده، تصاویر کامپیوتری، طراحی ترمینال سفید و گسترده ای را به تصویر می کشید که یادآور چادرهای بادیه نشین های سنتی در عربستان است. این فرودگاه با ساخت یک شهر کامل در اطراف فرودگاه در جنوب دبی، تقاضای مسکن برای یک میلیون نفر را به دنبال خواهد داشت.

نخست وزیر دبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این فرودگاه میزبان شرکت های پیشرو جهان در بخش لجستیک و حمل و نقل هوایی خواهد بود. ما در حال ساختن یک پروژه جدید برای نسل های آینده هستیم. دبی به فرودگاه جهان، بندر و مرکز جهانی جدید تبدیل خواهد شد.»

فرودگاه بین المللی دبی (DXB) به مدت یک دهه عنوان شلوغ ترین فرودگاه جهان برای سفرهای بین المللی را به خود اختصاص داده است که منجر به فشار بر ظرفیت آن شده است. سال گذشته، با وجود چالش های ناشی از همه گیری کووید، این مرکز حمل و نقل نزدیک به ۸۷ میلیون مسافر خدمات رسانی کرد که از سطح قبل از همه گیری فراتر رفت. علاوه بر این، دبی رکوردشکنی ۱۷.۱۵ میلیون بازدیدکننده بین المللی یک شبه را در سال ۲۰۲۳ گزارش کرد که نشان دهنده افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل است.

فرودگاه آل مکتوم دبی

فرودگاهی با بیشترین گنجایش در جهان

بیشتر مسافرینی که به دبی سفر می‌کنند به فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) وارد می‌شوند.با این حال، دبی ورلد سنترال (DWC) که با نام فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم نیز شناخته می‌شود، به سرعت در حال رشد به‌عنوان یک مرکز مهم مسافری و باری است. با تایید طرح‌های نهایی و ساخت و ساز در حال انجام، وضعیت فرودگاه DWC رفته رفته تکامل خواهد یافت.

حاکم دبی فاش کرد که پنج ترمینال مسافربری که برای ساخت آنها بودجه ۱۲۸ میلیارد درهمی (۳۵ میلیارد دلاری) در نظر گرفته شده است، در نهایت ظرفیت مسافری فرودگاه را به ۲۶۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌دهد که درنهایت عنوان «بزرگترین گنجایش جهان» را برایش به ارمغان خواهد آورد.

او همچنین اشاره کرد که فرودگاه DWC پنج برابر بزرگتر از فرودگاه بین المللی فعلی دبی خواهد بود و قرار است طی ۱۰ سال به تدریج تمام فعالیت‌ها از DXB به تاسیسات جدید انتقال یابد.

بر اساس این اطلاعیه، فاز اولیه این پروژه قرار است در همین بازه زمانی تکمیل شود و ظرفیت پذیرش ۱۵۰ میلیون مسافر در سال را دارد.

فرودگاه آل مکتوم دبی 2

۴۰۰ گیت هواپیما

دبی چشم‌اندازهای بلندپروازانه‌ای برای فرودگاه DWC خود دارد. با برنامه‌ریزی برای ساخت ۴۰۰ گیت هواپیما، پنج باند موازی، یک سیستم جابجایی خودکار برای مسافران، و یک مرکز حمل و نقل یکپارچه، این فرودگاه آماده است تا شاهد توسعه چشمگیری باشد.

پیش‌بینی می‌شود که این فرودگاه در مجموع ۷۰ کیلومتر مربع مساحت داشته باشد و سالانه ظرفیت حمل ۱۲ میلیون تن بار را خواهد داشت.

فرودگاه بین المللی آل مکتوم، که نزدیک به ۴۵ کیلومتر از فرودگاه بین المللی دبی فاصله دارد، در سال ۲۰۱۰ با یک ترمینال واحد شروع به کار کرد. در طول همه گیری کووید، به عنوان انباری برای ایرباس A۳۸۰ های دو طبقه امارات و سایر هواپیماها عمل می کرد و به تدریج فعالیت خود را با پروازهای باری و خصوصی در دوره های بعدی از سر گرفت.

علاوه بر این، فرودگاه به عنوان محل برگزاری دوسالانه نمایشگاه هوایی دبی عمل می کند و دارای وسعتی بی کران از بیابان خالی است که فضای زیادی را برای گسترش فراهم می کند. اطلاعیه شیخ محمد بر قصد دبی برای گسترش بیشتر به سمت جنوب تاکید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.