| کد خبر: 266656 |

کریدور زنگزور در سال ۲۰۲۸ راه اندازی می‌ شود

وزیر راه ترکیه با اشاره به اینکه کارهای زیرساختی مربوط به تکمیل گذرگاه اتصالی بین ترکیه و کشورهای ترک زبان از طریق ارمنستان در حال انجام است، گفت: این گذرگاه در بخش ترکیه تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد.

تین نیوز

وزیر راه ترکیه با اشاره به اینکه کارهای زیرساختی مربوط به تکمیل گذرگاه اتصالی بین ترکیه و کشورهای ترک زبان از طریق ارمنستان در حال انجام است، گفت: این گذرگاه در بخش ترکیه تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی در خصوص زمان راه اندازی کریدور اتصالی بین نخجوان و خاک آذربایجان که از جنوب ارمنستان عبور می کند گفت: ارمنستان در دوره اخیر درباره کریدور پیام های مثبتی داده است.

وی با بیان اینکه زیرساختها و پیمانکاری کریدور در حال انجام است، گفت: ۴۳ کیلومتر از این کریدور در خاک ارمنستان است. روند طراحی و مناقصه آن منطقه نیز به پایان خواهد رسید. ما از این گذرگاه بسیار راحتتر به دنیای ترک متصل خواهیم شد.

وزیر حمل و نقل ترکیه با بیان اینکه ایران نیز به دنبال اتصال به این کریدور است، اظهار داشت: ما به طرف ایرانی این را می گوییم، ما اینجا می توانیم به شما یک راه ارتباطی بدهیم. آنها نیز به نوعی چنین چیزی را می خواهند. در این خصوص در حال گفتگو هستیم.

تهران بارها عنوان کرده که اجازه تغییرات ژئوپلتیکی و مرزی در شمال ایران را نخواهد داد و همچنین ارمنستان نیز عنوان کرده که کریدور در اختیار هیچ کشوری قرار نمی دهد. ایران و ارمنستان با تاکید بر بندهای توافق آتش بس در مسکو بعد از جنگ ۲۰۲۰ اعلام کرده اند که با شکل گیری خطوط اتصالی و ایجاد خطوط ترانزیتی از جنوب ارمنستان و شمال ایران مسئله ای نداشته و از آن استقبال هم می کنند اما جمهوری آذربایجان به دنبال تسلط بر گذرگاه بوده و خواستار عدم نظارت ارمنستان بر این جاده ترانزیتی است.

اورال اوغلو افزود: برای ما کریدور زنگزور یک امر ضروری است. ما گام های خود در این خصوص را برداشته ایم. ۲۲۴ کیلومتر در بخش ترکیه وجود دارد که ظرف ۵ سال تکمیل خواهد شد و در سال ۲۰۲۸ امیدوارم که این گذرگاه به مدار فعالیت وارد شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    نژادپرست ها از عقل ساقط هستن و هیچ آینده ایی در دنیا ندارند هر چند منافعی در کوتاه مدت و حتی میان مدت ببرند این ها زیاد حرف می زنند زیاد ژست می گیرند اما آن کشورهایی که باهوش هستند هم ساکت ترند هم صبورتر و هم دنبال رد کردن مرزهای نژادی , گسترش روابط و همکاری ها با همه طرف ها و اتخاذ سیاست تنش صفر حداقل با همسایگان خود هستند این وضعیت ترکیه و ایران در منطقس .
    ساده ترین مطلب این است که آسیای میانه در خشکی محصور است پس فردا که ریل و آزادراه شرق کامل بشه آیا این ها می توانند قید این کریدور و اتصال به آب های آزاد از طریق سرزمین امن ایران را بزنند ؟ کشوری مثل قزاقستان که یکی از انبارهای غله جهان است برای صادرات به جنوب , حاضر می شود که قید خاک ایران را بزند و مسیرش را چندین برابر دورتر کند ؟
    مثال زیاده این کشورها به ایران و پتانسیل ها و داشته هایش نیاز دارند چین هم در مسئله ترکستان شرقی تا ابد صبوری نخواهد کرد روسیه هم این مناطق را حیات خلوت خود می داند روس ها هم تا ابد رفتارهای ترکیه را تحمل نخواهند کرد روس هایی که در امثال سوریه هم از ترک ها بشدت ضربه خوردند ایران هم البته در کنار همه هوش و صبری که دارد یک نیروی نظامی ذاتا قدرتمند و بومی هم دارد که حتی با نیروی دریایی و زمینی آمریکا و نیروی دریایی انگلیس هم مستقیما وارد جنگ شده و جنگ و تهدیدی فراتر از این موارد اساسا وجود ندارد خود ترک ها هم بارها غیر مستقیم گفتند که مشکل , عدم رضایت ایرانی هاست ! یعنی می ترسن که ایران نظامی وارد سیونیک و وایوتس جور بشه و دیگه همونجا بشینه .