| کد خبر: 270117 |

تشریح اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ایجاد پنجره واحد خدمات هوشمند و اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم ترین اقدامات صورت گرفته است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح مهم ترین اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان طی ۱۴۰۲ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ایجاد پنجره واحد خدمات هوشمند و اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم ترین اقدامات صورت گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، سعید خورسندی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای الزامات دولت خدمتگذار، برنامه های پنج ساله توسعه، قوانین بودجه سالانه کشور و برآورده سازی نیازمندی های ذی نفعان اقدامات موثری را در سال ۱۴۰۲ در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، انجام داده است.

خورسندی افزود: هوشمندسازی فرآیندها و خدمات ارائه شده، کاهش مراجعات حضوری جامعه خدمت گیرندگان، تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات جامعه دریایی و بندری و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام سایر دستگاه های اجرایی، بخش مهمی از اقدامات صورت گرفته است.

به گفته وی، تولید سامانه های مورد نیاز واحدهای کسب و کار مختلف و ارتقاء پایداری زیرساخت های شبکه ستاد و بنادر از دیگر اقدامات انجام شده است.

اهم اقدامات انجام شده در راستای راهبردها و ارزیابی های بالادستی

خورسندی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در راستای راهبردها و ارزیابی های بالادستی، عنوان کرد: ایجاد پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان بنادر و دریانوردی و اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تسهیل ارائه مجوزهای کسب و کار سازمان به صورت الکترونیک از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی افزود: تدقیق خدمات شناسه دار سازمان در راستای الزامات قانون بودجه و اخذ مصوبه سازمان اداری و استخدامی (در حوزه های تخلیه، بارگیری و انبارش کالا و کانتینر، ورود و خروج شناور، ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی، مدیریت امور مناطق بندری، صدور مجوزهای کسب و کار، صدور گواهینامه های دریانوردی،  نظارت و پایش سواحل) دیگر مورد مهم انجام شده است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازمهندسی و بهینه سازی فرایندهای اختصاصی با رویکرد داده محوری، اظهار داشت: هوشمندسازی و کاهش مداخله نیروی انسانی از جمله فرایندهای عملیات بندری، مناطق ویژه، سرمایه گذاری و سواحل و سازه های دریایی دیگر اقدام مهم انجام شده است.

خورسندی همچنین به انجام اقدامات لازم برای ارائه خدمات تعیین شده از طریق دفاتر پیشخوان اشاره کرد و گفت: کسب رتبه اول در آخرین ارزیابی دوره ای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دستگاه های خوشه خدمات حمل و نقل و در سطح وزارت راه و شهرسازی، کسب رتبه برتر در آخرین ارزیابی عملکرد سالانه جشنواره شهیدرجایی در محور دولت الکترونیک در سطح وزارت راه و شهرسازی از مهم ترین دستاوردهای سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: تدوین برنامه عملیاتی بلندمدت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس تکالیف بالادستی و نیاز سازمانی، طراحی مدل تعرفه خدمات الکترونیکی حوزه ورود و خروج کالا و شناور و نیز طراحی و به روزرسانی میز خدمت پورتال سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر اقدامات مهم انجام شده است.

 اقدامات حوزه هوشمندسازی خدمات

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هوشمندسازی خدمات صدور گواهینامه های مهارت، شایستگی و شناسنامه دریانوردی بر اساس چارچوب دولت هوشمند و پیاده سازی APP موبایل دریانوردان، اظهار داشت: هوشمندسازی خدمات ارایه مجوزهای کارگزاران دریایی و بندری بر اساس چارچوب دولت هوشمند، هوشمندسازی تردد کامیون ها در بنادر بر بستر سامانه نرم افزاری تولیدشده توسط متخصصان داخلی سازمان بنادر و آغاز پروژه تولید سامانه یکپارچه عملیات بندری از دیگر موارد مهمی است که باید به آن اشاره کرد.

خورسندی افزود: از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال ۱۴۰۲، راه اندازی خدمات مکانیزه اسنادی در مدیریت کالای کانتینری، اتصال سامانه های ارائه خدمت به بسترهای دولت الکترونیک، الکترونیکی کردن درخواست های مالکان شناور در سامانه جامع دریایی، پیاده سازی فرایند صدور مجوز پروانه رادیویی در سامانه جامع دریای و پیاده سازی ثبت قایق های فاقد هویت است.

وی با اشاره به نصب زیرساخت ماژول صدور گواهینامه کارگاه سازنده و نصب زیرساخت صدور گواهینامه المثنی ثبت دائم حداقل خدمه، عنوان کرد: تولید و عملیاتی سازی سامانه وجوه اداره شده در راستای شفافیت ارائه خدمات مالی،  عملیاتی سازی زیرسیستم تدارکات سامانه جامع مالی نماد، پیاده سازی، نصب و استقرار سامانه جدید صدور مجوزهای مرتبط با سواحل از دیگر موارد مهم انجام شده است.

تبادل اطلاعات با سایر دستگاه های اجرایی

 مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته طی سال ۱۴۰۲ در راستای تبادل اطلاعات با سایر دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: تعیین سرویس های الکترونیک و استعلامات بین دستگاهی مورد نیاز هریک از سامانه های تخصصی ارایه خدمات، تکمیل بخش عمده تکالیف سازمان مرتبط با ماده ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  و  تکمیل تبادل اطلاعات برخط سامانه های عملیاتی سازمان بنادر با سامانه جامع تجارت از جمله موارد قابل اشاره است. خورسندی افزود: پیگیری و ثبت سرویس های مودیان مالیاتی و تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات با سایر دستگاه ها، سامانه های ملی و ارگان های زنجیره حمل و نقل دریایی و بندری از مهم ترین اقدامات انجام شده در این بخش است.

اقدامات در حوزه آمار

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آمار، بیان کرد: طراحی و عملیاتی سازی داشبورد کنترل پایش وضعیت، تدقیق اطلاعات آماری بنادر در سامانه های عملیاتی، ایجاد گزارشات آماری در سامانه های عملیاتی در جهت حذف ثبت دستی آمار و ایجاد ماژول سفرهای نوروزی از جمله اقدامات مهم انجام شده است.

اقدامات در بخش زیرساخت، شبکه و امنیت سایبری

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تدوین و عملیاتی سازی فرایند پاسخگویی به حوادث و افزایش پایداری ارائه خدمات الکترونیکی به ذی نفعان، اظهار داشت:آماده سازی زیرساخت ها جهت استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات به صورت عملیاتی،  بهبود و ارتقاء خدمات در لایه زیرساخت و شبکه و همچنین بهره گیری از خدمات و محصولات بومی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.