| کد خبر: 51954 |

◄ سایه های امید بر نوسازی ناوگان هوایی با ورود هواپیماهای جدید

تین نیوز | اگرچه سن هواپیماهای تازه وارد به کشور با استاندارد‌های جهانی و میانگین مطلوب کمتر از 10 سال فاصله دارد و همین موضوع تردیدها و ابهاماتی را از سوی برخی کارشناسان مطرح می کند اما ورود آنها با امیدواری نسبت به نوسازی ناوگان همراه است.

صنعت حمل و نقل هوایی کشور از نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، به واسطه تحریم های غرب همواره در شرایط بسیار دشوار به کار خود ادامه داده است. تحریم‌ها، نوسازی ناوگان هوایی مسافری را با چالش های فراوانی همراه ساخته به طوری که ممنوعیت خرید ناوگان نو توسط شرکت های هوایی سبب شده خرید هواپیماهای دست دوم در دستور کار این شرکت ها قرار گیرد.

اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که بخش اندکی از مشکلات این صنعت مربوط به تحریم است، و بخش زیادی به مشکلات ساختاری بازمی گردد، اما محدودیت‌هایی که هواپیماسازان بزرگ جهان بر سر راه تفاهم اقتصادی‌شان با ایران به وجود آورده‌اند، حائز اهمیت است.

با تحریم هایی که علیه ایران وضع شده برخی از قطعات هواپیما از سوی شرکت های هواپیمایی به کشور وارد نمی شوند و به این ترتیب تعدادی از هواپیماهای کشور به خاطر نداشتن قطعه قادر به پرواز نیستند.

حال با روند مثبت مذاکرات ایران و گروه 5+1 شرایط راحت تر برای شرکت های هوایی فراهم و امیدواری هایی نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور ایجاد شده است.

حدود یک ماه پیش وزیر راه و شهرسازی از آغاز مذاکره با مذاکره با "منابع دست‌اول تأمین هواپیما" خبر داد و گفت: ناوگان هوایی کنونی مناسب و درخور شأن ملت ایران نیست و باید سرمایه گذاری عمده‌ای در ناوگان صورت گیرد و مذاکرات مفصلی را با منابع دست اول تأمین هواپیما در سطح جهانی دنبال می‌کنیم تا با لغو تحریم با فوریت قراردادها را منعقد کنیم.

بر این اساس اوایل هفته جاری خبر رسید که 9 فروند هواپیمای جدید با متوسط سن 13 سال توسط شرکت هواپیمایی ماهان خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور شد. 8 فروند این هواپیماها از نوع ایرباس 340 و یک فروند از نوع ایرباس 321 است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی از ورود ۱۷ فروند هواپیمای جدید به ناوگان حمل و نقل هوایی از اسفند سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به بهبود فضای بین‌المللی و تمهیدات دولت و مجلس برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی٬ نوسازی تدریجی ناوگان هوایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: از ۱۷ فروند خریداری شده دو فروند به دلیل سن بالا عملیاتی نمی‌شوند و صرفا برای بهره‌برداری از قطعات این هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما ۱۵ فروند دیگر بعد از بررسی کامل سازمان هواپیمایی کشوری از نظر استاندارد پرواز، عملیاتی می‌شوند.

اظهارات آخوندی نشان از آن دارد که با رفع تحریم و مذاکرات مستقیم با شرکت های سازنده هواپیما، می توان نسبت به خرید هواپیما نو امیدوار بود.

همچنین دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره هواپیماهای تازه وارد گفت: همه 9 فروند هواپیمای ایرباس که بتازگی خریداری شده از هواپیماهای روز دنیا هستند و در شرایط بسیار مناسبی نگهداری شده اند.

اسعدی سامانی افزود: میانگین عمر متوسط این هواپیماها بین 12 تا 13 سال است و شرکت ماهان قصد دارد از این هواپیماها در مسیرهای طولانی بین المللی خود از آنها استفاده کند.

البته استفاده از هواپیماهای تازه وارد در مسیرهای طولانی، موضوعی است که مورد توجه کارشناسان نیز هست؛ به طوری که به اعتقاد برخی از کارشناسان هواپیماهای تازه وارد باید در بازرگانی بین المللی، عملیاتی شوند چراکه ایرباس 340 سری 600 هواپیمایی با ظرفیت بالا و دور برد است و استفاده از آن برای مسیرهای داخلی توجیه آور نیست.

بدون شک ورود این 9 فروند هواپیمای مسافری، آغازی مهم برای کاهش هرچه بیشتر عمر ناوگان حمل و نقل هوایی و نوسازی آن است که بیش از 35 سال در شرایط دشوار تحریم قرار داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دبیرکل سابق سازمان ملل 0 0

    من بیشتر این وسط سایه سنگین رانت و تبعیض و فساد را می بینم تا امید

  • 0 0

    ساعت ۹ صبح به اداره رسیدم، سری به اینترنت و صفحه اخبار زدم، خانم منشی برایم صبحانه مفصلی تدارک دیده بود. در حین خوردن صبحانه خبر خرید ۹ فروند هواپیما توسط شرکت ماهان را شنیدم و خیلی خوشحال شدم. راستش پسر خاله من در این شرکت مشغول است همین کار دولتی را هم او برای من جور کرده، قول هم داده که بعد از بازنشستگی من را ببره پیش خودش بعد از صبحانه با چند تا از هم ولایتی ها تو ده صحبت کردم و از مدل ماشین جدیدم برایشان گفتم، آبدارچی را برای گرفتن نهار فرستادم خیلی دیر کرده، امروز باید زود برم بچه ها برای عروسی دختر همان پسر خالم لباس میخوان باید برم خرید راستش با این ده پانزده میلیونی که این شرکت به من میده دیگه چرخ زندگیم نمی چرخه باید یک فکر اساسی کنم برگی از دفترچه خاطرات روزانه یکی از مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما

  • محمد عاکف 0 0

    باسلام متاسفانه کسانی در مورد این موضوع صحبت میکنند که در این صنعت تجربه زیادی ندارند. کار شرکت اسمان را باید ستود ولی هواپیماهای خریداری شده متاسفانه مدتها بعلت هزینه بالای عملیاتی زمینگیر بوده و تعداد بسیار زیاذی توسط شرکتهای دیگر زمینگیر شده اند. از طرف دیگر انجام این عمل عواقب بدی برای صنعت هواپیمایی کشور خواهد داشت. با تشکر محمد عاکف