معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
◄ انتخاب پیمانکار و مشاور توانمند؛ مهمترین شاخص در افزایش کیفیت پروژهها
بهمنظور افزایش کیفیت اجرای پروژههای راهسازی، انتخاب پیمانکار و مشاوران توانمند و باتجربه از مهمترین شاخصها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع معاونان، مدیران و مجریان پروژهها با تاکید بر اهمیت کیفیت ساخت زیربناهای حملونقل کشور گفت: بهمنظور افزایش کیفیت اجرای پروژههای راهسازی، انتخاب پیمانکار و مشاوران توانمند و باتجربه از مهمترین شاخصها است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی در جمع معاونان راهسازی اداراتکل راه و شهرسازی استانها، معاونان شرکت ساخت، مدیران کل مناطق پنجگانه راهسازی، مدیران حوزههای طرحها در استانها و مدیران و مجریان شرکت با تاکید بر اهمیت کیفیت در اجرای پروژههای راهسازی گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در اجرای پروژهها انتخاب پیمانکاران و مشاوران باتجربه و توجه به قدرت اجرایی آنان برای پروژهی موردنظر است.
وی انتخاب مهندسان ناظر توانمند را از شاخصهای اصلی احداث راه باکیفیت مطلوب عنوان کرد و افزود: دقت در انتخاب مهندسان ناظر راهسازی موجب موفقیت در کنترل کیفی پروژهها میشود و به همین منظور، طبق برنامهریزی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با برگزاری کلاسهای آموزشی و آزمون برای مهندسین ناظر، صلاحیتها تائید خواهد شد.
خادمی گردشی کردن حضور مهندسان ناظر در استانها بهویژه در آزمایشگاههای فنی و مکانیک خاک را مهم برشمرد و تاکید کرد: تغییر روش بهکارگیری مهندسین ناظر، کنترل مضاعف بر عملکرد آنان و توجه بهسلامت، تخصص و سوابق مشاوران از اولویتهای اساسی محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه استفاده از روشهای نوین راهسازی را راهکار مهمی در بالا بردن کیفیت پروژهها مطرح کرد و گفت: انتخاب مصالح مصرفی مناسب با موقعیت جغرافیایی و شرایط توپوگرافی منطقه، تغییر در روشهای اجرا از گامهای اساسی بهسوی بهینه شدن اجرای پروژهها و کیفیت مطلوب محسوب میشود.
وی اضافه کرد: با توجه به کمبود اعتبارات، کاهش هزینهها از طریق روشها و ابزارهای نوین مهندسی جدید توصیه میشود تا ضمن بررسی روشهای سنتی، راههای نوین باهدف صرفهجویی در اعتبارات و افزایش کیفیت اجرایی شود.
خادمی در ادامه این جلسه اولویتبندی اجرای قطعات پروژهها را با تمرکز بر تکمیل نقاط حادثهخیز و رفع گلوگاههای ترافیکی تشریح و عنوان کرد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود منابع مالی، اتمام پروژههای نیمهتمام است.
وی مطالعات پیش از اجرا و کنترل مطالعات انجامشده از سوی مشاوران را کلیدی دانست و گفت: انجام مطالعات ضعیف و عدم کنترل دقیق مطالعات یکی از عوامل مشکلساز در مراحل اجرای پروژهها است و بررسی دقیق واریانسهای ارائهشده از سوی مشاور، مبانی برآوردها و تعیین مسیر با توجه به کریدورهای موجود بسیار سازنده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص سامانههای الکترونیکی موجود در شرکت ساخت و توسعه توضیح داد و گفت: در راستای تحقق دولت الکترونیک، سامانههای متعددی در شرکت راهاندازی شده و لازم است تا اطلاعات پروژهها، صورتوضعیتها، اطلاعات مکانیابی پروژهها و ... در این سامانهها بهروز ثبت شود.
محاسبه قیمت قیر براساس شاخصهای بورس
معاون ساخت و توسعه راهها در این نشست در تشریح عملکرد این معاونت گفت: در حال حاضر ساخت 227 طرح راه و بزرگراهی به طول 37 هزار کیلومتر در تعهد شرکت ساخت و توسعه است که از این میزان تاکنون 17 هزار کیلومتر احداثشده و حدود 7 هزار کیلومتر نیز در دست اجرا قرار دارد که این میزان 7 تا 9 درصد کل راههای کشور را شامل میشود.
محمدرضا کدخدا زاده توجه به معماری و منظر راه را پیوندی میان راه وزندگی عنوان و اظهار داشت: احداث هر راهی باید بر مبنای طبیعت و اقلیم حاکم بر منطقه و منطبق بر شرایط فرهنگی محیط پیرامون باشد تا ضمن توجه به مسائل فنی، ابعاد زیباییشناختی و هویتی هر منطقه نیز حفظ شود.
وی با اشاره به متوقف شدن برخی مناقصات تاکید کرد: در حال حاضر قیمت قیر مصرفی باید براساس قیمت بورس محاسبه شود و این موضوع به تصویب شورای عالی فنی رسیده است و بهزودی ابلاغ خواهد شد که لازم است این موضوع را در مناقصات بررسی کنید تا ضرری شامل حال پیمانکاران نشود.
در ادامه جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراهها نیز تعیین حدود شاخص بینالمللی ناهمواری (I.R.I) را برای زیر عبور قرار گرفتن پروژهها لازم دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع ناهمواری ازنظر راحتی سواری و ایمنی روسازی، استفاده از مفاد شیوهنامه در کلیه پروژههای مرتبط با وزارت راه و شهرسازی از سوی واحدهای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ذیربط، الزامی است.
حسین میرشفیع خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشید که دوره تضمین پروژهها در شورای عالی فنی تغییر کرده است و این موضوع در ضمانتنامهها تاثیر خواهد داشت.
معاون توسعه مدیریت و منابع نیز همچنین توجه به مسائل حقوقی و ارزیابی را تشریح و توضیح داد: بهمنظور رفع مشکلات حقوقی و ارزیابی در پروژهها لازم است تا بهطور منظم با بخشهای حقوقی شرکت در ارتباط باشید و بهمنظور جلوگیری از سوءاستفاده و همچنین شفافسازی اقدامات، اطلاعات مربوطه را در سامانه تملک ارزیابی شرکت به ثبت برسانید.
شاپور پولادی ادامه داد: از سال آینده ارسال الکترونیکی صورتوضعیتها لازمالاجرا است و اقدامات صورت گرفته در این مورد پیگیری خواهد شد.
سرپرست معاونت برنامهریزی شرکت نیز از همکاران در استانها درخواست کرد تا با دپارتمان تحقیق، توسعه و پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارتباط باشند تا در صورت بروز اتفاقهای خاص در طی مراحل راهسازی این موارد را با گروه در میان بگذارند تا بررسی شود و نتایج آن در دسترس دیگر همکاران قرار گیرد.
علیاکبر قبادی برقراری ارتباط میان علاقهمندان به سرمایهگذاری در پروژههای راهسازی و دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری شرکت ساخت را یکی از وظایف مهم مدیران استانی برشمرد و بیان کرد: بدون توجه به مدل سرمایهگذاری و نوع مشارکت تمامی واجدین شرایط سرمایهگذاری را به دفاتر مربوط هدایت کنید.
در ادامه جلسه نکات موردنظر از سوی معاونین راهسازی استانی و مدیران حوزههای طرحهای شرکت ساخت در استانها مطرح و به آنها پاسخ داده شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.