| کد خبر: 264948 |

قانون درباره جای پارک چه می گوید؟

شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ های دائمی خودروها تبدیل شده اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است، کوچه های بن بست نیز همچون خیابان های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند.

تین نیوز

شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ های دائمی خودروها تبدیل شده اند، گاهی پارک خودرو در کوچه یا معابر شهر برای شهروندان به چالشی بزرگ بدل و حتی منجر به نزاع و درگیری می شود و نداشتن آگاهی و رعایت نکردن نکات مربوط به آن، عاری از مجازات نیست، از همین رو ارتقای سطح آگاهی افراد از جزئیات قانون جای پارک خودرو به منظور پیشگیری از اتفاقات بعدی، از الزامات به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، حقوق شهروندی مجموعه حق هایی است که هر کدام از شهروند از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

بنا به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، به مشکلات پارک خودرو پرداخته می شود؛ شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ های دائمی خودروها تبدیل شده اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است، کوچه های بن بست نیز همچون خیابان های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند، کوچه هایی که برخی مالکان ساختمان ها ادعای ملکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می شوند، از این رو مشکلاتی بر سر پارک خودرو همیشه وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد شکایت های همسایه ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک کردن نامناسب خودروها می شود، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان ها محسوب می شود؟ چه حق و حقوقی نسبت به اطراف ملک مان داریم؟ اگر ساکن جایی هستیم که خودروها مزاحم می شوند، باید چه کنیم؟ پنچری و تهدید جواب می دهد؟ اگر کسی مانع پارک خودرو شد یا به خودرو پارک شده خسارت زد چه کنیم؟

لازم است بدانیم طبق ماده ۲۴ قانون مدنی ایران هیچ کس نمی تواند نسبت به راه ها، کوچه ها و خیابان های عمومی ادعای مالکیت کند، زیرا جزو اموال عمومی محسوب می شود، از نظر قانون فضای کوچه، در مالکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد (ماده ۲۴ قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می تواند از منافع آن بهره مند شود (ماده ۹۲ قانون مدنی)، بنابراین تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک کردن در کوچه حق و سهم شما است.

اگرچه کوچه در مالکیت عمومی است، اما خانه های واقع در کوچه در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند که به این حق، «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» می گویند (مواد ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی)، از این رو با پارک کردن خودرو در کوچه ها نباید راه رفت و آمد صاحبان منزل گرفته شود، بنابراین حق پارک برابر درِ پارکینگ منزل را ندارید، همچنین پارک در برابر سایر درها، اگر امکان رفت و آمد افراد یا وسایل متعارف آن ها همچون دوچرخه و موتور سیکلت را سلب کند، ممنوع است.

طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، کسی که مانع استفاده مالک از ملکش شود، به یک ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد، بنابراین اگر پارک خودرو مانع استفاده صاحب ملک از ملکش شود، تخلف به حساب می آید، اما اگر پارک خودرو مانع استفاده ساکنان از ملک نشود، اولویت با خودرویی است که زودتر پارک شده باشد.

پارک خودرو جلوی پل یا هر کدام از درهای ساختمان اگر مانع رفت و آمد ساکنان شود، تخلف است، حتی اگر جلوی درِ یک خانه پلی نصب نشده باشد، باز صاحب خودرو حق ندارد خودرو خود را جلوی آن بگذارد و مانع رفت و آمد افراد، وسایل یا موتور و دوچرخه شود.

لازم به ذکر است که پارک خودرو در پیاده رو نیز ممنوع است، چرا که مانع رفت و آمد عابران می شود، همچنین پارک خودرو جلوی سطل های زباله، شیرهای آتش نشانی، مراکز حساس و امنیتی و هر مکانی که پارک خودرو کارکرد آن را از بین ببرد، ممنوع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.