| کد خبر: 253294 |

◄ پیش نیاز تجهیز اتوبوس های قم به سامانه های پرداخت الکترونیک

در خبرهای روزهای اخیر شهرداری قم از قول سرپرست سازمان اتوبوسرانی و همچنین رئیس اداره امور شعب بانک ملی قم چنین آمده است: «همه اتوبوس های شهری قم تا پایان سال مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیک می شوند.»

تین نیوز

در خبرهای روزهای اخیر شهرداری قم از قول سرپرست سازمان اتوبوسرانی و همچنین رئیس اداره امور شعب بانک ملی قم چنین آمده است: «همه اتوبوس های شهری قم تا پایان سال مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیک می شوند.»

همچنین طی بازدید اخیر رئیس اداره امور شعب بانک ملی قم بر این خبر تاکید شده است که: «همه حاضران بر لزوم حذف کرایه نقدی در کلیه خطوط اتوبوسرانی قم تاکید و مقرر گردید بانک ملی تا پایان سال نسبت به تامین دستگاه های مورد نیاز برای کلیه ناوگان اقدام نماید».

اگرچه هر دو این خبرها خوب و امیدوار کننده به نظر می رسند و در صدد جایگزینی روش پرداخت کرایه اتوبوس ها از حالت نقدی به روش الکترونیکی هستند اما با توجه به اینکه ایده اولیه استفاده از شبکه شتاب برای پرداخت الکترونیک به عنوان روش مکمل کارت های پرداخت شهروندی از سوی اینجانب و طی زمان تصدی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم مطرح گردید (و ماه ها با مقاومت افراد زیادی روبه رو بود) جهت موفقیت این طرح لازم است پیش نیازهای زیر در مورد آن حتما مورد توجه قرار گیرد وگرنه به اتلاف سرمایه منجر شده و با توجه به مشکلاتی که در طول زمان بهره برداری میان اتوبوسرانان و شهروندان ایجاد خواهد کرد، طرح مورد نظر به شکست خواهد انجامید. 

بیشتر بخوانید:

واکاوی موضوع ابلاغیه بازگرداندن بخشی از پرداخت هزینه سرویس مدارس به خانواده ها

شروط لازم برای موفقیت روش پرداخت الکترونیکی (در شبکه شتاب) به عنوان مکمل روش الکترونیکی کارت پرداخت شهروندی (قم کارت) عبارتند از:

- پیش بینی شرکت توانمند برای نگهداری از پوزهای پرداخت

- محدود نشدن ارائه پوزها به یک بانک

- تعمیم موضوع به کل خدمات شاخه حمل و نقل شهری

- پیش بینی حداقل دو پوز به ازای هر اتوبوس

- پیش بینی و تصویب معیارهایی برای اولویت دهی به استفاده شهروندان از قم کارت

لازم است مسئولان ذیربط دقت داشته باشند که عدم توجه به مجموعه شروط بالا، منجر به بروز اختلافاتی میان مسافران سامانه اتوبوسرانی و اتوبوسرانان خواهد شد. زیرا در وسیله ای مانند اتوبوس احتمال قطعی و وصلی سامانه پوز بدون نگهداری پیوسته و مرتب از آنها بعید نبوده و به تدریج، این قطع و وصلی ها موجب بروز اختلافات میان مسافران و اتوبوسرانان شده و چون مقرر است تا پایان سال روش کرایه نقدی حذف شود، بنابراین کاهش درآمد ناشی از سامانه ها به حساب اتوبوسرانان نوشته خواهد شد که به هیچ وجه درست و عاقلانه نخواهد بود.

در پایان یادآور می شود حضور فرد دلسوزی چون آقای مومن حجازی، رئیس سازمان فنآوری اطلاعات شهرداری قم، برای تدوین معماری صحیح این روش پرداخت و تضمین پایداری عملکرد آن به عنوان محور مذاکره کمک بسیاری خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.