| کد خبر: 257493 |

◄ دفاتر پلیس + 10 به استناد کدام قانون بابت استعلام خلافی پول می گیرند؟

دفاتر خدمات الکترونیک تحت نظارت نیروی انتظامی موسوم به پلیس + 10 بابت استعلام خلافی مبالغی از مردم دریافت می کنند و این درحالیست که مشخص نیست این مبالغ بر اساس کدام قوانین و مقررات دریافت می شود.

تین نیوز

دفاتر خدمات الکترونیک تحت نظارت نیروی انتظامی موسوم به پلیس + 10 بابت استعلام خلافی مبالغی از مردم دریافت می کنند و این درحالیست که مشخص نیست این مبالغ بر اساس کدام قوانین و مقررات دریافت می شود.

استعلام خلافی خودرو یکی از خدمات پرتقاضا توسط شهروندان است که موجب حضور متقاضیان در دفاتر پلیس + 10 می شود. این دفاتر با برون سپاری بخشی از وظایف پلیس ایجاد شده اند و شرکتی تحت عنوان پژوهش و توسعه ناجی به نمایندگی از بنیاد تعاون ناجا نظارت بر این شرکت ها را انجام می دهد.

متقاضیان برای اطلاع از جرایم و خلافی خودرو باید به این دفاتر مراجعه و در برابر برگه خلافی مبالغی از 17500 تومان تا 30 هزار تومان پرداخت کنند. علت آن که مبلغ مذکور از 17500 تا 30 هزار تومان است این است که  با وجودی که این تعرفه در دفاتر مختلف نرخ یکسانی دارد اما این نرخ در برخی دفاتر پلیس + 10 رعایت نمی شود و ممکن است در برخی دفاتر مبلغ حداقل یعنی 17500 و در برخی دیگر مبالغ دیگری اضافه بر حداقل مبلغ دریافت شود.

موضوع این گزارش اما اضافه دریافت تعرفه در برخی دفاتر نیست که البته این موضوع نیز توسط رسانه ها منعکس شده است بلکه موضوع قانونی بودن یا نبودن دریافت پول بابت استعلام خلافی است. سوال اینجاست که آیا دریافت پول بابت استعلام خلافی اصولا مستندات قانونی دارد یا خیر؟

جستجو در سرفصل های بودجه ای سال 1402 و در جدول شماره 16 این قانون حاکیست در بین سرفصل های درآمدی بودجه نیروی انتظامی بند یا تبصره ای برای درآمدزایی از استعلام خلافی پیش بینی نشده است.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد نیروی انتظامی قانونا سهمی از پولی که بابت استعلام خلافی در دفاتر پلیس + 10 دریافت می شود دریافت نمی کند و این پول احتمالا صرف هزینه های این دفاتر و در صورت مازاد بودن بر هزینه ها، به صورت سود این دفاتر خود را نشان می دهد.

از سوی دیگر با توجه به این که بر اساس قانون بودجه پلیس راهور مکلف است جریمه تخلفات رانندگی را از طریق پیامک به مالکان خودرو ابلاغ و هزینه پیامک را به صورتحساب آنها اضافه کند، به نظر می رسد پلیس راهور برای اعلام خلافی تنها مجاز به دریافت هزینه پیامک است.

به این ترتیب این فرضیه ایجاد می شود که دفاتر پلیس + 10 به عنوان واسطه بین پلیس راهور و مالکان خودرو عمل می کنند و اطلاعات دریافتی از پلیس راهور بدون محمل قانونی به متقاضیان استعلام خلافی می فروشند.

این مطالبه از سوی مردم نسبت به پلیس راهور و نیروی انتظامی وجود دارد که بابت مطلع کردن آنها از خلافی خودرو که وظیفه ذاتی این ارگان ها به شمار می رود، پولی جز هزینه پیامک درخواست نکنند و این امر را مستمسک درآمدزایی برای دفاتری که به صورت غیرمستقیم زیرمجموعه نیروی انتظامی به شمار می روند، ننمایند.

تین نیوز آماده انتشار پاسخ این پرسش از سوی نیروی انتظامی، پلیس راهور ، شرکت پژوهش و توسعه ناجی و سایر ارگان های مرتبط است که دریافت پول بابت استعلام خلافی خودرو در دفاتر پلیس + 10 با استناد به چه قانونی انجام می شود؟ مقدار کلی این پول سالانه چقدر است و به چه مصارفی می رسد؟

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی کرمی 0 0

    با سلام
    استعلام خلافی خودرو در سایت رسمی پلیس راهور ۱۲۰ رایگان بود ولی حالا ۵۲۰۰ تومان دریافت میکنند
    چه باید کرد