بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

◄ اجرای پروژه تحقیقاتی "فناوری تولید ناب الگوی توسعه صنعت کشتی سازی کشور"؛ بزودی

انجمن مهندسی دریایی ایران در نظر دارد پروژه تحقیقاتی با موضوع "فناوری تولید ناب الگوی توسعه صنعت کشتی سازی کشور"را پس از انجام فرآیند ارزیابی کیفیت و احراز صلاحیت، تفاهم نامه همکاری دراز مدت با اندیشکده برتر منعقد نماید.

اجرای پروژه تحقیقاتی "فناوری تولید ناب الگوی توسعه صنعت کشتی سازی کشور"؛ بزودی
تین نیوز |

انجمن مهندسی دریایی ایران در نظر دارد پروژه تحقیقاتی با موضوع "فناوری تولید ناب – الگوی توسعه صنعت کشتی سازی کشور"را پس از انجام فرآیند ارزیابی کیفیت و احراز صلاحیت، تفاهم نامه همکاری دراز مدت با اندیشکده برتر منعقد نماید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، این انجمن در نظر دارد با حضور موثر در حوزه حکمرانی دریا محور، چالش ها و فرصت های پیش روی این حوزه را شناسایی و از طریق انجام پروژه های تحقیقاتی به آنها پاسخ دهد. در این راستا، اندیشکده های برتر شناسایی و پروژه های تحقیقاتی از طریق عقد تفاهم نامه های همکاری دراز مدت مابین انجمن و اندیشکده ها انجام خواهند گرفت. البته این آغاز حرکت است، بدیهی است که موفقیت در این مسیر و انجام پروژه ها با ابعاد وسیعتر وابسته به کیفیت و نتایج تحقیقات صورت گرفته و نهادینه شدن باور به اهمیت پژوهش و تحقیقات در فرایند توسعه کشور خواهد بود.

بدینوسیله از شرکت های حقوقی عضو انجمن با سابقه انجام پروژه های تحقیقاتی راهبردی درخواست میگردد آمادگی و پیشنهاد خود را در ارتباط با انجام پروژه تحقیقاتی با موضوع "فناوری تولید ناب – الگوی توسعه صنعت کشتی سازی کشور" به همراه اطلاعات تکمیل شده جدول 1 حداکثر تا تاریخ چهارشنبه 16 اسفند ماه سال 1402 به آدرس ایمیل انجمن info@iraname.com ارسال و از طریق شماره 66044794-021 فکس نمایند. ارائه فهرست پروژه های تحقیقاتی انجام گرفته توسط شرکت ها به همراه نام کارفرمایان الزامی بوده و در ارزیابی از وزن بالایی برخوردار است.

شرح پروژه

قرار گرفتن ایران در بهره برداری از منابع دریاها و سواحل در جایگاه شایسته جهانی و اول منطقه به عنوان محور اصلی سیاست های کلی توسعه دریا محور تنها در شرایطی محقق میگردد که صنایع دریایی در مفهوم کلی آن در چنین جایگاهی قرار گیرند. در حالیکه، صنایع کشتی سازی و تجهیزات و خدمات وابسته  حدود 15 درصد متوسط اقتصاد جهانی دریا را دارا میباشند ولی این صنایع در کشور در فاصله قابل ملاحظه ای از کشورهای پیشرو قرار دارند، به گونه ای که شاخص بهره وری نفر ساعت بر تن ساخت کشتی در کشور در خوشبینانه ترین شرایط بیست برابر کمتر از کشور ژاپن است.

تجربه ساخت کشتی در کارخانجات کشتی سازی اصلی کشور نشان داده است که عامل اتلاف منابع و زمان در کنار سایر عوامل، بزرگترین چالش پیش روی توسعه صنعت کشتی سازی کشور در کلیه حوزه های طراحی و مهندسی، تامین تجهیزات، تامین مالی، تامین خدمات و ساخت است. تاکید در این پروژه بر کاهش اتلاف در حوزه ساخت کشتی است.

فناوری تولید ناب در نمونه کارخانجات کشتی سازی ژاپن، اثبات نموده است که در صورت درک درست از مفاهیم و تعهد مدیران در بکار گیری اصول این فناوری میتواند به عنوان عامل اصلی در حذف اتلاف از فرایند ساخت کشتی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

این فناوری که اشاره مستقیم به سیستم تولید شرکت تویوتا دارد برای اولین بار در دهه 1930 میلادی در نتیجه بازدید کارشناسان این شرکت از شرکت خودرو سازی فورد و انتقال مفاهیمی نظیر جریان تولید، صرفه جویی در مقیاس و سیستم کشش تدوین گردید. در واقع، این فناوری برگردان مفهوم سیستم تولید شرکت تویوتا است که توسط کتاب "ماشینی که جهان را تغییر داد" به جهان معرفی گردید.

این کتاب نتیجه تحقیقات پنج ساله در "برنامه بین المللی وسایل نقلیه موتوری" در موسسه فناوری ماساچوست با هدف یافتن عوامل موفقیت در صنعت جهانی خودرو است. ایده به کارگیری فناوری تولید ناب در صنعت کشتی سازی توسط مشارکت شرکت ملی فولاد و کشتی سازی و دانشگاه میشیگان در چارچوب "برنامه ارتقای صنعت کشتی سازی آمریکا" مطرح گردید و از آنزمان پروژه های متنوعی در راستای به کار گیری اصول این فناوری در شرکت های کشتی سازی آمریکا تعریف گردیدند.

این رویکرد از طریق بومی سازی مفاهیم، میتواند در شرکت های کشتی سازی متناسب با شرایط کشور، به کار گرفته شود.

مراحل انجام پروژه

پروژه به چهار مرحله به شرح ذیل تقسیم می گردد:

  • مرحله نخست: بررسی اهمیت صنعت کشتی سازی و جایگاه کشور در مقیاس بین المللی
  • مرحله دوم: اصول فناوری تولید ناب با تاکید بر مفهوم ارزش
  • مرحله سوم: فناوری تولید ناب در توسعه صنعت کشتی سازی کشور با تاکید بر دو عامل اصلی شامل سازمان های یاد گیرنده و کنترل دقت آماری
  • مرحله چهارم: جمع بندی و ارائه پروژه های کاربردی با تاکید بر شرکت کشتی سازی کوچک و متوسط

زمان و مبلغ انجام پروژه پس از انتخاب اندیشکده، ارائه خواهند گردید.

جدول 1- فرم ارزیابی اندیشکده های دریایی (شرکت حقوقی با سابقه انجام موفق پروژه های تحقیقاتی پژوهشی راهبردی / توسعه ای، اندیشکده تلقی محسوب میگردد).

 کد مدرک :  IRNAMEP001                           تاریخ:                                                            

ردیف

عنوان/ مشخصات مورد نیاز

مشخصات ارائه شده از سوی شرکت های حقوقی عضو انجمن مهندسی دریایی ایران

در هر مورد حسب نیاز اسناد و مدارک تکمیلی با ذکر شماره پیوست ارائه شود

عنوان ارائه شده

عدم ارائه

عدم نیاز/کاربرد

ملاحظات

1

نام شرکت

 

 

 

 

2

نوع شرکت

 

 

 

 

3

نوع مالکیت (خصوصی/دولتی/سایر)

 

 

 

 

4

شماره  و محل ثبت

 

 

 

 

5

تاریخ ثبت/تاسیس/بهره برداری

 

 

 

 

6

کد اقتصادی

 

 

 

 

7

شناسه ملی

 

 

 

 

8

معرفی و سوابق هیات مدیره و مدیرعامل

 

 

 

 

9

نشانی دفاتر(مرکزی و محل فعالیت)

 

 

 

 

10

موضوع فعالیت (اساسنامه ای)

 

 

 

 

11

معرفی مدیران کلیدی و سوابق آنان

 

 

 

 

12

مساحت مرکز پژوهش

 

 

 

 

13

تعداد پرسنل پژوهشی ثابت

 

 

 

 

14

تعداد پرسنل پژوهشی همکار

 

 

 

 

15

نرم افزارها

 

 

 

 

16

گواهی های اخذ شده :

 

 

 

فهرست پروژه های تحقیقاتی به همراه نام کارفرمایان پیوست گردد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.