در باب اهمیت راه آهن رشت - آستارا در حوزه امنیت اقتصادی
از لحاظ امنیت اقتصادی پروژه رشت - آستارا برای بسیاری از کشورها مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه جا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت.
راه آهن رشت آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه ای ایران است
منجمی در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی بابیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می شود، افزود: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا ست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.
وی گفت: ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همچنین راه آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت.
منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.
وی افزود: به طور کلی حمل ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می شود و احداث راه آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها نیز تاثیر گذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
منجمی ادامه داد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل ها از جمله جنگل گیسوم وارد می شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
به گفته منجمی، راه آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.
منجمی تاکید کرد: مسیر ریلی رشت_ آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالیکه حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در حالیکه با تکمیل راه آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت _ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.
تو این بیپولی ایران، خود روسیه باید تو این طرحها سرمایهگذاری کنه