◄ چوپان دروغگو در واگن مترو
برخی از قطارهای مترو در سکوت کامل هستند و هیچ اطلاعاتی را منتشر نمی کنند.
برای اطلاع رسانی به مسافر مترو در داخل واگن ها، سیستم (Passenger Information System) PIS کار گذاشته می شود.
این سیستم علاوه بر اطلاع رسانی در محیط ایستگاه و روی سکو، در داخل واگن، شامل تابلوهایی است که ایستگاه فعلی و ایستگاه بعدی را نشان می دهند و شامل تعدادی پیام های صوتی (معمولا از پیش ضبط شده) است که در همه واگن ها قابل شنیدن است و همان اطلاعات ایستگاه فعلی و ایستگاه بعدی را اعلام و ایستگاه های تقاطعی را یاد آوری می کند. یک سیستم اطلاع رسانی مستقیم بین راهبر و مسافران هم برای مواقع ضروری و رساندن اطلاعات غیر روتین پیش بینی شده است.
در مترو تهران همین حداقل ها هم با کاستی زیاد ارائه می شوند. اطلاع رسانی ایستگاه ها (اعم از تابلو و بلند گو) به دفعات زیاد دارای اشتباه است و مسافران اگر در شلوغی قطار به پنجره ها سرک نکشند و تابلوهای ایستگاه را نگاه نکنند و یا از دیگر مسافران نپرسند، در ایستگاه اشتباهی پیاده شده و سردرگم می شوند. نتیجه این سردرگمی البته بد و بیراهی است که نثار کارکنان و مدیران مترو می کنند. گاهی نام ایستگاه های اعلام شده مربوط به خط دیگری است. برخی از قطارها هم در سکوت کامل هستند و هیچ اطلاعاتی را منتشر نمی کنند که این البته خسارتش کمتر است؛ این چوپان دروغگو اگر ساکت بماند و هیچ اطلاعاتی منتشر نکند خیلی محترم تر است تا اینکه اطلاعات نادرست منتشر و مردم را سردرگم کند.
لازم است که شرکت بهره برداری مترو فکری به حال این اطلاع رسانی مغشوش بکند.
* کارشناس حمل و نقل
چرا در عکس بالا ، مسافرین مترو خندان هستند؟
نه تنها در تهران که در سایر کلانشهرها هم به شدت کسری ناوگان داریم در نتیجه فشار زیادی بر ناوگان فعلی وارد می شه یکسری از واگن ها و قطارها نیاز به دوره تعمیراتی بیشتر دارند که ناچارا در مواردی که به امنیت ربطی ندارد گذشت می شود فعلا باید صبر کرد تا هم قطارهای وارداتی برسند هم تولیدات ملی تا هم ارتقای نسل داشته باشیم هم فضایی مهیا شود که بشه بهتر مدیریت کرد .
ممنون
گزارش خوبی بود
علاوه بر مطالب صحیح این گزارش ، برای من جای سوال است ، در حالیکه طبق تکنولوژی روز ، حتی میشود صدای ضبط شده را مثل فایل های موسیقی روی فلش ریخت و به ترتیب توسط راهبر قطار پخش شود ، چرا اینقدر کار را پیچیده کرده اند که راهبر های قطار درست نمی توانند با این سیستم سخنگو کار کنند ؟!
یک مشکل دیگر:
مگر ضبط صدای جدید چقدر مشکل است که صدا ها را بصورت وصله پینه بهم چسبانده اند و از افراد مختلف با تن صدای مختلف ایستگاههای تبادلی را اعلام می کنند ؟!
مشکل سوم : استفاده از صدای افراد بد صوت برای برخی از خطوط . همه مسافران معترض شده اند و این موضوع مثل سوهان روح مسافران را آزار میدهد . تا صدای گوینده می آید همه می گویند خوش صدا تر از این در مترو تهران پیدا نمیشده ؟!
خواهشن رسیدگی کنید
این کارها نوعی شکنجه است برای مسافران اما صدای ما به جایی نمی رسد.