◄ نگاهی به روند خرابی در بلاک لکوموتیوهای زیمنس
استفاده از متوسط فاصله بین خرابی های (MDBF) لوکوموتیوها در تعیین بخشی از جریمه و پاداش پیمانکاران و حتی سازندگان در دوران گارانتی نیز بسیار اثربخش است.
1) در سال ۱۳۹۴، متوسط فاصله بین خرابی های (MDBF) لوکوموتیوهای مسافری زیمنس، ۲۳ هزارکیلومتر بود، در کل طول سال، ۱۳۷ لوکوموتیو در گردش و روزانه به طور متوسط ۹۸ دستگاه گرم بود. جمع کیلومتراژ 33 میلیون، خرابی 1445، متوسط سیر سالانه هر لوکوموتیو گرم 339 هزارکیلومتر، روزانه 930 کیلومتر و قابلیت اعتماد متوسط لوکوموتیوهای زیمنس در 1394 برابر 96 درصد بود (15 خرابی در 365 روز). MDBF لوکوموتیو 1563 با 326 هزار کیلومتر سیر در 330 روز (90 درصد آماده به کاری) و پنج خرابی در بلاک، 65163 کیلومتر که بیشترین رقم سیر سالم در این سال بود و MDBF لوکوموتیو 1623 با 111 هزار کیلومتر سیر در 144 روز (39 درصد آماده به کاری) و 15 خرابی در بلاک، 7418 کیلومتر که کمترین رقم سیر سالم در این سال بود.
2) در سال 1401، متوسط فاصله بین خرابی های (MDBF) لوکوموتیوهای مسافری زیمنس، 14 هزارکیلومتر بود، در کل طول سال 133 لوکوموتیو در گردش و روزانه به طور متوسط 97 دستگاه گرم بود. جمع کیلومتراژ 37 میلیون، خرابی 2606، متوسط سیر سالانه هر لوکوموتیو گرم 378 هزارکیلومتر، روزانه 1040 کیلومتر و قابلیت اعتماد متوسط 93 درصد بود. MDBF لوکوموتیو ۱۶۲۹ با ۹۷۱۷۷ کیلومتر سیر در 95 روز (27 درصد آماده به کاری) و 1 خرابی در بلاک، ۹۷۱۷۷ کیلومتر که بیشترین رقم سیر سالم و MDBF لوکوموتیو 1648 با 330 هزار کیلومتر سیر و 44 خرابی، 7510 کیلومتر که کمترین رقم سیر سالم این سال بود.
3) در شهریور ۱۴۰۲، MDBF لوکوموتیوهای زیمنس 10065 کیلومتر بود و متوسط ۱۱۷ لوکوموتیو در گردش و 93 لوکوموتیو گرم، متوسط سیر (ماهانه) ۳۳۰۴۵ کیلومتر، روزانه 1066 کیلومتر و قابلیت اعتماد 89 درصد بود، لوکوموتیو ۱۶۴۵ با ۳۸۱۸۳ کیلومتر سیر سالم بهترین و لوکوموتیو ۱۵۶۴ با ۱۳ خرابی و ۲۳۶۹ کیلومتر سیر سالم بدترین لوکوموتیوها بودند.
۴) در بهمن ۱۴۰۲، MDBF لوکوموتیوهای زیمنس 8445 کیلومتر شده و متوسط ۱۱۶ لوکوموتیو در گردش و 77 لوکوموتیو گرم و متوسط سیر (ماهانه) ۳۴۰۸۵ کیلومتر، روزانه 1136 کیلومتر و قابلیت اعتماد 87 درصد بود. لوکوموتیو ۱۵۵۳ با ۳۶۸۲۱ کیلومتر سیر سالم بهترین و لوکوموتیو ۱۵۱۹ با ۱۶ خرابی و ۲۱۶۲ کیلومتر سیر سالم بدترین لوکوموتیوها بودند.با مقایسه شاخص MDBF در سال های 1394 تا 1401، ماه های 1402 و ... علاوه بر آگاهی از روند خرابی در بلاک که برای سیر و حرکت قطارها و به ویژه در افکار عمومی بسیار مخرب است می توان بهترین و بدترین ناوگان را شناسایی و ریشه یابی نمود.
استفاده از MDBF در تعیین بخشی از جریمه و پاداش پیمانکاران و حتی سازندگان در دوران گارانتی نیز بسیار اثربخش است.
- توضیحات تکمیلی: محاسبه شاخص مذکور خطای مشترکی دارد که به دلیل تشابه در همه محاسبات فوق از آن صرفنظر ولی دلیل آن تبیین می گردد، برای محاسبه MDBF کیلومتر سیر باید تقسیم بر تعداد خرابی باضافه ۱ گردد که برای کل ناوگان تاثیر آن ناچیز ولی برای هر دستگاه محسوس خواهد بود، با این ترتیب شاخص لوکوموتیوهایی که خرابی آنها صفر است مانند ۱۵۱۰ در بهمن ماه و ... نیز اصلاح خواهد شد، لذا در توضیحات بند 1 برای سال 1394، MDBF 1563 به 54 کاهش می یابد.
- شاخص فاصله متوسط بین خرابی ها (MDBF) بر تعریف خرابی بلاک ناوگان متکی است که باید در گزارشات مورد اشاره قرار گیرد، به عنوان نمونه خرابی ناوگان در قطارهای سریع السیر ژاپن یا شینکانسن هر رخدادی محسوب می شود که سبب 10 دقیقه توقف یا تاخیر قطارهای مسافری یا 30 دقیقه تاخیر قطارهای غیر مسافری گردد (تین 267810 و 248437). RAMS Plan قطارهای حومه، تاخیر پنج دقیقه پایانی یا گرم نشدن را بیان کرده که با احتساب سیر عملیاتی قطارها، مشابه قبلی به نظر می رسد.
در کتاب برقی کردن راه آهن (ص 26)، نتایج بهتر از تعهد MDBF 380 هزار کیلومتر در خرید لوکوموتیو برقی تشریح شده است.
- " داشبورد مدیریتی دهه هفتاد، فرم 103 (تین 233895) " که در آن انواع و تعداد خرابی پانزده روزه لوکوموتیوها، لوکوموتیوهای پرتکرار، ضعف تعمیرگاه ها و MTBF مشخص می شد را می توان برای ارزیابی کیفیت کار پیمانکاران و مالکان مجدد احیا نمود.
با سلام
نتیجه اعتماد به یک شرکت دو نفره پدر و پسری همین می شود.تازه خیلی از خراب ها توسط راه اهن حدف می شود که دسته گلی به اب داده شده مشخص نشود.خیلی از لکموتیو هایی که صرفا روشن می شود و قابلیت کشش واگن ندارند هم گرم رد می شود.
تاریخ نتیجه این سوی مدیریت را نشان خواهد داد.
بلیط نیست.هم زندگی مردم و هم زندگی پرسنلی که از این طریق زندگی می کردند را با این سوی برداشت و سوی مدیریت خراب کردند