بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

شگفتی های موزه راه آهن چین در شهر پکن + عکس

موزه های ریلی، نماد تاریخ پیشرفت صنعتی کشورهای مختلف محسوب شده و بخشی از هویت این کشورها به حساب می آیند.

شگفتی های موزه راه آهن چین در شهر پکن + عکس
تین نیوز

صنعت حمل و نقل ریلی از جمله مظاهر بارز انقلاب صنعتی در جهان محسوب می شود. در میان بزرگان فناوری این صنعت، نام کشورهایی چون بریتانیا، روسیه، آمریکا، ایتالیا، ژاپن و آلمان به چشم می خورد. هر یک از این کشورها پایه گذار بخشی از فناوری ساخت لوکوموتیو، استانداردهای فنی زیرساخت، ادوات، ناوگان و سیستم های مختلف مربوط به این صنعت بزرگ به حساب می آیند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، امروزه اکثر کشورهای یاد شده، دستاورهای خود در صنعت ریلی را به شکل موزه های ملی و محلی در معرض دید علاقمندان قرار داده اند. موزه های ریلی، نماد تاریخ پیشرفت صنعتی کشورهای مختلف محسوب شده و بخشی از هویت این کشورها به حساب می آیند.

در این میان، راه آهن چین نیز به عنوان متاخر ترین قدرت ریلی جهان، طی سال های گذشته از پیشرفت بسیار چشمگیری برخوردار شده است. اگرچه فرآیند نوسازی و صنعتی شدن چین با فاصله زیاد و معناداری با قدرت های غربی و حتی ژاپن آغاز شده، اما رشد چشمگیر پیشرفت این کشور در صنعت و حمل و نقل ریلی به اندازه ای بوده که امروز، راه آهن چین را می توان موفق ترین راه آهن جهان دانست.

در این بخش از سفرنامه ریلی؛ سری به موزه ریلی راه آهن چین زده ایم تا با صنعت حمل و نقل این کشور و روند توسعه آن بیشتر آشنا شویم.

موزه راه آهن چین

از آنجاکه چینی ها از سال ۱۹۴۹ با رهبری مائو تحت سیطره حزب و اندیشه های کمونیسم زندگی می کنند، عمده نمادهای فرهنگی این کشور نیز پیشوند ملی دارند. به عنوان مثال، درحالیکه در کشورهایی چون آلمان، ژاپن و بریتانیا، شاهد حضور چندین موزه ریلی جداگانه برای شهرهای مختلف هستیم، روال کار در چین اینگونه نیست. از آنجاکه چینی ها تقریبا برای شهرها هویتی مستقل قائل نبوده و همه چیز د مالکیت محض جمهوری خلق چین است، موزه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

موزه راه آهن چین 1

دستکم در بخش صنعت، چینی ها اهتمام ویژه ای برای ملی سازی نمادهای خود دارند. موزه راه آهن جمهوری خلق چین نیز یکی از این نمادها است که در شهر پکن واقع شده است. اگرچه در شهرهای دیگر چین همچون شانگهای نیز موزه ریلی وجود دارد، اما تنها موزه ملی و کامل راه آهن چین در شهر پکن واقع شده است. لذا، برای آشنایی با صنعت حمل و نقل ریلی چین، راهی جز بازدید از این موزه نخواهید داشت.

این موزه نیز در زمره دارایی های دولتی چین به حساب می آید که در سال ۱۹۷۸ بنا نهاده شده است. تفاوتی که این موزه با بسیاری از موزه های شبیه به خود در جهان دارد در این است که از این مکان به عنوان فضایی برای انجام امور مختلف ریلی از جمله آموزشی نیز استفاده می شود.

لذا در بدو ورود به موزه راه آهن چین، با سه بخش روبرو خواهید شد: دروازه ژنگیانگ، موزه حومه شرق و تالار یادبود ژان تیانیو.

دروازه ژنگیانگ

موزه راه آهن چین 2

دروازه ژنگیانگ در بخش جنوب شرقی موزه راه آهن چین واقع شده است. این بخش در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری رسیده و در بازدید عموم قرار گرفت. فضای یک هکتاری ژنگیانگ ویزه نمایش سیر تحول صنعت حمل و نقل ریلی چین از سال ۱۸۷۶ تاکنون است. با اینحال، دوره های تحول راه آهن چین در سالن های ژنگیانگ دسته بنده شده است:

سالن اول: دوره آغازین (۱۸۷۶ تا ۱۹۱۱)

سالن دوم: دوران سخت (۱۹۱۱ تا ۱۹۴۹)

سالن سوم: دوران خیزش (۱۹۴۹ تا ۱۹۷۸)

سالن چهارم: دورا توسعه سریع (۱۹۷۸ تا ۲۰۲۲)

سالن پنجم: دوران توسعه علمی (از سال ۲۰۰۲ تاکنون)

موزه راه آهن چین 3

تمام این سالن ها به ابزار مختلف انتقال دانش از جمله اسناد، تصاویر و ویدئوهای آموزشی مجهز شده اند. معروفترین ماکت قرار داده شده در این بخش از موزه راه آهن چین، قطار بولت CRH-3 بوده که کاملا در ابعاد واقعی ساخته و در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده شده است.

موزه حومه شرقی

موزه حومه شرقی فاصله نسبتا زیادی با موزه ژنگیانگ دارد. این بخش از موزه راه آهن چین در نزدیکی جاده جوئیکشیانکیائو شمالی قرار داشته و بیش از ۱۰۰ لوکوموتیو کلاسیک راه آهن چین در این موزه جا خوش کرده اند.

موزه راه آهن چین 4

 

با نگاهی به این لوکوموتیوها، می توان انواع آنها از لوکوموتیو بخار گرفته تا کشورهای سازنده مختلف برای آنها از آمریکا، ژاپن، آلمان و حتی بلژیک را پیدا کرد. بازدید کنندگان همچنین می توانند داخل برخی از لوکوموتیوها شده و عکس یادگاری نیز با آنها بگیرند. این موزه در حقیقت بهترین نماد برای سیر تحول و توسعه راه آهن چین از دوران گذشته تا به امروز محسوب می شود.

سالن یادبود ژان تیانیو

همانطور که گفته شد، سالن یادبود ژان تیانیو، سومین بخش از موزه راه آهن چین به حساب می آید. این سالن به منظور احترام به ژان تیانیو، مهندس و پایه گذار صنعت حمل و نقل ریلی در چین ساخته شده است.

موزه راه آهن چین 5

 

فضای این سالن بزرگ حدود ۲۸۰۰ متر بوده و پر از اسناد و تصاویر تاریخی از گذشته تاکنون است که رقم آنها به بالای دو هزار مورد می رسد.

موزه راه آهن چین 6

تمامی این اسناد نشان می دهند که تیانیو چگونه و با چه مشقتی اقدام به ساخت راه آهن چین و رونق بخشیدن به آن کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.