|
کد خبر:
116794
|
نیاز مشهد به ۱۰ خط قطار شهری
تیننیوز| مدیر پروژههای شرکت قطار شهری مشهد گفت: با توجه به نیاز سفر شهری زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی و رشد جمعیت شهری و حاشیهنشینی، این کلانشهر تا ۱۰ خط قطار شهری هم جای مطالعه دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهد پیام، مهندس علیرضا منصوریان اظهار داشت: طرح مطالعات و تحقیقات حمل و نقل شهر مشهد از سال ۷۶ توسط پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف توسط ۲۵۰۰ کارشناس و اساتید دانشگاه انجام شده و مشهد دومین شهر کشور بود که مطالعات جامع حمل و نقل را آغاز، ولی نخستین شهری است که طرح را نهایی و به تصویب رساند.
به گفته وی، در طرح مطالعات حمل و نقل شهر مشهد، یکپارچه سازی سیستمهای حمل و نقل شهری، استفاده از نرمافزارهای به روز و سازگار با SIS و استفاده از روشهای نوین در مدیریت تقاضا سفر، مدنظر خواهد بود.
مهندس منصوریان ادامه داد: در مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر مشهد، تا کنون ۴ خط شبکه حمل و نقل ریلی مشهد در دست مطالعه، طراحی و مورد اجرا قرار داده است که خط اول قطار شهری از فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد تا انتهای بلوار وکیلآباد به طول ۲۴ کیلومتر، خط ۲ از رضاشهر تا طبرسی به طول ۱۴٫۵ کیلومتر که تست گرم این خط با ۳ رام قطار سبک شهری به طول ۸۰۰ متر از هفته پیش شروع شده و در یوم ا… ۲۲ بهمن امسال از طبرسی تا میدان شهداء به بهرهبرداری میرسد.
وی درباره حفاری خط ۳ قطار شهری که از شهریور ماه امسال با دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) آغاز شده گفت: این خط از شمال غرب و محدوده متراکم شهرى به سمت مرکز شهر و حرم مطهر و در نهایت منطقه محروم جنوب شرقى شهر، امتداد دارد.
به گفته وی، اهمیت خط ۳ به واسطه طول زیاد و اتصال مناطق حساس و پر ترافیک شهر از جمله گره هاى اصلى و مهم ترافیکى شهر، مرکز شهر و اتصال به خط ٢ و ۴ (میدان شهدا) حرم مطهر، امتداد بلوار امام رضا (ع)، ترمینال مسافربرى و مناطق متراکم مسکونى جنوب و غرب شهر میباشد.
مهندس منصوریان تصریح کرد: اهمیت خط ۳ به واسطه مرحلهاى و فازبندى اجرا و بهرهبردارى از آن میباشد، با اجراى فاز اول (از میدان فردوسى تا پایانه مسافرى) ۲ ایستگاه تبادلى خطوط ۱،۲،۳ بهم متصل گردیده و هسته مرکزى شهر زیرپوشش ریلى قرار خواهد گرفت.
مدیر پروژههای خطوط قطار شهری مشهد با اشاره به طرح احداث خط ۴ متروی شهر گفت: این خط که مطالعات آن به طول ۱۴ کیلومتر پایان یافته، شمال مشهد را به شرق این کلانشهر متصل می کند.
وی اضافه نمود: خط ۴ قطار شهری مشهد از آرامگاه خواجه ربیع آغاز و پس از عبور از پیرامون حرم مطهر رضوی و از میدان مصلی به سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس امتداد خواهد یافت و در صورت تأمین اعتبار پروژه احداث تونل ریلی آغاز میشود.
مدیر پروژه خطوط قطار شهری مشهد گفت: احداث یک کیلومتر خط قطار سبک شهری ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد، که کندوکاری آن با دستگاه پیشرفته حفاری(TBM) انجام میشود. طول این دستگاه ۱۱۰ متر است.
وی در پایان از حمایتهاى بىدریغ سید صولت مرتضوی شهردار مشهد، در نگاه زیربنایى به پروژه هاى ملى و زیر ساختى تشکر و قدردانى کرد.
به گفته وی، در طرح مطالعات حمل و نقل شهر مشهد، یکپارچه سازی سیستمهای حمل و نقل شهری، استفاده از نرمافزارهای به روز و سازگار با SIS و استفاده از روشهای نوین در مدیریت تقاضا سفر، مدنظر خواهد بود.
مهندس منصوریان ادامه داد: در مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر مشهد، تا کنون ۴ خط شبکه حمل و نقل ریلی مشهد در دست مطالعه، طراحی و مورد اجرا قرار داده است که خط اول قطار شهری از فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد تا انتهای بلوار وکیلآباد به طول ۲۴ کیلومتر، خط ۲ از رضاشهر تا طبرسی به طول ۱۴٫۵ کیلومتر که تست گرم این خط با ۳ رام قطار سبک شهری به طول ۸۰۰ متر از هفته پیش شروع شده و در یوم ا… ۲۲ بهمن امسال از طبرسی تا میدان شهداء به بهرهبرداری میرسد.
وی درباره حفاری خط ۳ قطار شهری که از شهریور ماه امسال با دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) آغاز شده گفت: این خط از شمال غرب و محدوده متراکم شهرى به سمت مرکز شهر و حرم مطهر و در نهایت منطقه محروم جنوب شرقى شهر، امتداد دارد.
به گفته وی، اهمیت خط ۳ به واسطه طول زیاد و اتصال مناطق حساس و پر ترافیک شهر از جمله گره هاى اصلى و مهم ترافیکى شهر، مرکز شهر و اتصال به خط ٢ و ۴ (میدان شهدا) حرم مطهر، امتداد بلوار امام رضا (ع)، ترمینال مسافربرى و مناطق متراکم مسکونى جنوب و غرب شهر میباشد.
مهندس منصوریان تصریح کرد: اهمیت خط ۳ به واسطه مرحلهاى و فازبندى اجرا و بهرهبردارى از آن میباشد، با اجراى فاز اول (از میدان فردوسى تا پایانه مسافرى) ۲ ایستگاه تبادلى خطوط ۱،۲،۳ بهم متصل گردیده و هسته مرکزى شهر زیرپوشش ریلى قرار خواهد گرفت.
مدیر پروژههای خطوط قطار شهری مشهد با اشاره به طرح احداث خط ۴ متروی شهر گفت: این خط که مطالعات آن به طول ۱۴ کیلومتر پایان یافته، شمال مشهد را به شرق این کلانشهر متصل می کند.
وی اضافه نمود: خط ۴ قطار شهری مشهد از آرامگاه خواجه ربیع آغاز و پس از عبور از پیرامون حرم مطهر رضوی و از میدان مصلی به سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس امتداد خواهد یافت و در صورت تأمین اعتبار پروژه احداث تونل ریلی آغاز میشود.
مدیر پروژه خطوط قطار شهری مشهد گفت: احداث یک کیلومتر خط قطار سبک شهری ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد، که کندوکاری آن با دستگاه پیشرفته حفاری(TBM) انجام میشود. طول این دستگاه ۱۱۰ متر است.
وی در پایان از حمایتهاى بىدریغ سید صولت مرتضوی شهردار مشهد، در نگاه زیربنایى به پروژه هاى ملى و زیر ساختى تشکر و قدردانى کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.