وزیر راه:
باید با بنادر عربی رقابت کنیم
حملونقل - دیگر بحث بر سر ایجاد شرایط برای رقابت با بنادر جنوبی خلیجفارس نیست. گویا وزیر راه و شهرسازی بنا گذاشته است تا یک سال پایانی دولت نخست تدبیر و امید را به تحقق وعدههایی بپردازد که سالها مدیران و مسئولان دریایی آرزوی آن را داشتهاند. عباس آخوندی این جدیت را زمانی نشان داد که با مدیران دریایی – بندری استان هرمزگان نشست و از شرایط و حال و هوایی بندری و دریایی این استان سخن گفت.
شاید به همین علت است که ابتدا شرایط پیش از حال حملونقل دریایی و ایران را به مدیرانش گوشزد کرد و سپس گفت: «اتفاقات بسیار بزرگی درحال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بینالمللی است و درعین حال تأکید دارد برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندرعباس را حفظ کنیم غیراز بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده شود ازجمله اینکه حمل ونقل ترکیبی را در استان سازمان دهی کنیم.» عباس آخوندی به همین منظور هرمزگان را دروازه ورودی ایران خواند و گفت: «استانی با موقعیت استراتژیک صددرصدی برای ما است و قطعا امنیت اقتصادی و
دریایی ایران از طریق این استان تأمین میشود، بنابراین هرمزگان استانی است که مستقیما از سیاستهای ملی دولت متاثر میشود. ما فکر میکنیم استان هرمزگان و بنادر جنوب کشور در خوزستان و همچنین در استان سیستان و بلوچستان باید قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوب خلیجفارس را داشته باشند.
برهمین اساس حفظ مزیت رقابتی بنادر ما یکی از استراتژیهایی است که قابل چشم پوشی نسیت. نه تنها باید بتوانیم رقابت کنیم بلکه باید بتوانیم از طریق همکاری و از طریق حضور فعال در بازار جهانی و دیپلماسی اقتصادی سهم ملت ایران را از بازار تجارت جهانی به دست آوریم.» وی خطاب به مدیران استان هرمزگان تأکید کرد: «شما استانی هستید که بیش از همه مفهوم هزینه مبادله را میدانید. ما هزینه بسیار زیادی را از تحریم متحمل شدهایم. قطعا آنجایی که پای عزت و سرافرازی باشد هر هزینهای را پرداخت میکنیم.
هیچ هزینهای بیشتر از هزینه جنگ نبود اما ملت ایران با شهدا، جانبازان و ایثارگرانش آن را پرداخت، با این حال تدبیر حکم میکند تا جایی که بتواینم از پرداخت هزینه پرهیز کنیم و با حفظ عزیت هزینه مبادله را کاهش دهیم. آنچه در دولت تدبیر و امید انجام شد آن بود که با حفظ موقعیت عزت و اقتدار ایران توانستیم راه ورود کشور را به بازارهای جهانی هموار و هزینه مبادلات ایران با جهان را کاهش دهیم، این مهم جان مایه بحثی است که دولت دارد و شما در استان هرمزگان بیش از هرکس دیگری گواهی میکنید.
همینکه کشوری به تنهایی روبهروی ۶ قدرت بزرگ جهانی مینشیند و ۶ قدرت با یک قدرت صحبت میکنند هیچ عزتی بالاتر از این نیست و این به رسمیت شناختن قدرت ایران است.» آخوندی گفت: بنادر یک سازو کار صددرصد جهانی دارد اینکه بتوانیم موقعیت حملونقل بینالمللی ایران را در سطح جهانی بازپس بگیریم یکی از اهداف اصلی ماست که تعقیب میکنیم. باید بتوانیم مزیت رقابتی بنادر را به دست آوریم که لازمه این کار تعامل است.
خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است. وقتی گفته میشود ۱۴ شرکت خطوط کشتیرانی دنیا به آبهای ایران برگشته و برنامه دورهای دارند این همان موقعیتی است که ما به دنبال آن هستیم. وی به شرایط بندر شهید رجایی قبل و بعد از تحریمها اشاره کرد و گفت: پیش از تحریم ۲,۶ میلیون کانتینر در سال بارگیری و تخلیه کالا داشتیم که این رقم در دوره تحریم به نصف کاهش یافت اما از سال گذشته تاکنون مجددا به رقم ۲,۲ میلیون کانتینر در سال رسیده است که نشان میدهد به شرایط قبل از تحریم نزدیک شدهایم اما بازگشت به شرایط پیش از تحریم بازگشت به نقطه صفر است و هدف ما باید چیزی
بیش از این باشد.
یعنی باید بتوانیم موقعیت بنادر ایران را با کل کشورهای جنوب در موقعیت رقابتی قرار دهیم. برای رسیدن به این مهم اقدامات خوبی در حال انجام است. نخست توسعه خود بندر است که خوشبختانه فاز ۳ بندر شهید رجایی، بهسازی فاز یک و تجهیز فاز دو را داریم. عملیات اجرایی در فاز ۳ شروع شده است و ما به دنبال آن هستیم که عمق آب خور فاز سه دو متر بیشتر از عمق آب خور فاز دو باشد. تا کشتیهایی با امکان پهلوگیری با ظرفیت بالاتر را داشته باشیم. مقدمات جذب سرمایهگذار بینالمللی در فاز سه بندر شهید رجایی انجام و بهزودی اعلام خواهد شد که امیدواریم در سال جاری ظرفیت ۱۰ میلیون
کانتینری را به مجموع بندر اضافه کنیم.
تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است
وی ادامه داد: نکته مهم تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است که درحال حاضر فقط از یال جنوبی استفاده و از یال شرقی و غربی استفاده نمیکنیم. خوشبختانه با استفاده از شرایط بعد از تحریم مناقصات بینالمللی را انجام دادهایم که رقم مناقصه ۱۰۷ میلیون یورو بود. کارهای مناقصه برگزار، السیها گشایش و تمام تضامین توسط بانکهای مهم اروپایی داده شده و امیدواریم ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دو کاملا تجهیز و ظرفیت آن به شدت گسترش یابد.
آخوندی به اهمیت توسعه باقی بنادر اشاره کرد و گفت: داشتن ماموریت برای بندر سیریک، جاسک و تیاپ بحث مهمی است خوشبختانه کار لایروبی در هر سه این بنادر شروع شده و ما از جهت توسعه این عمل کردهایم. این مهم از سوی دولت و وزارت راه وشهرسازی دنبال میشود که باید با مجموعه بنادر کشور کار کنیم نه فقط یک بندر بزرگ چون بندر شهید رجایی. توسعه بندر جاسک و چابهار در دستور کار است و در همین راستا کارها در بندر چابهار به سرعت در حال پیشرفت است و ظرفیت این بندر از ۲,۵ میلیون تن در سال به ۸,۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا میکند و در حال حاضر با انجام قرارداد با هندیها
سرمایهگذاری خارجی بزرگی در چابهار انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین این را هم گفت که مهمتر از خود بندر اتفاقی است که در پسکرانهها صورت میگیرد و آنجاست که امکان بهرهوری از بندر را فراهم میکند. در سالهای اخیر موافقتهای سرمایهگذاری متعددی در پسکرانههای بندر عباس ایجاد شده است که به مفهوم اشتغال و آبادانی است که سرجمع این قراردادها در دو هزار و ۴۰۰ هکتار پسکرانه بندر عباس به ارزش ۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵ میلیارد تومان آن در همین دو سال اخیر منعقد شده است.
ارزیابی مثبتی از وضعیت بنادر دارم و باید بگویم اتفاقات بسیار بزرگی در حال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بینالمللی است. با این حال باز هم فکر میکنم برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندر عباس را حفظ کنیم غیراز بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده و حمل ونقل ترکیبی را در استان سازماندهی کنیم. حملونقل - دیگر بحث بر سر ایجاد شرایط برای رقابت با بنادر جنوبی خلیجفارس نیست. گویا وزیر راه و شهرسازی بنا گذاشته است تا یک سال پایانی دولت نخست تدبیر و امید را به تحقق وعدههایی بپردازد که سالها
مدیران و مسئولان دریایی آرزوی آن را داشتهاند.
عباس آخوندی این جدیت را زمانی نشان داد که با مدیران دریایی – بندری استان هرمزگان نشست و از شرایط و حال و هوایی بندری و دریایی این استان سخن گفت. شاید به همین علت است که ابتدا شرایط پیش از حال حملونقل دریایی و ایران را به مدیرانش گوشزد کرد و سپس گفت: «اتفاقات بسیار بزرگی درحال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بینالمللی است و درعین حال تأکید دارد برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندرعباس را حفظ کنیم غیراز بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده شود ازجمله اینکه حمل ونقل ترکیبی را در استان سازمان دهی
کنیم.» عباس آخوندی به همین منظور هرمزگان را دروازه ورودی ایران خواند و گفت: «استانی با موقعیت استراتژیک صددرصدی برای ما است و قطعا امنیت اقتصادی و دریایی ایران از طریق این استان تأمین میشود، بنابراین هرمزگان استانی است که مستقیما از سیاستهای ملی دولت متاثر میشود.
ما فکر میکنیم استان هرمزگان و بنادر جنوب کشور در خوزستان و همچنین در استان سیستان و بلوچستان باید قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوب خلیجفارس را داشته باشند. برهمین اساس حفظ مزیت رقابتی بنادر ما یکی از استراتژیهایی است که قابل چشم پوشی نسیت. نه تنها باید بتوانیم رقابت کنیم بلکه باید بتوانیم از طریق همکاری و از طریق حضور فعال در بازار جهانی و دیپلماسی اقتصادی سهم ملت ایران را از بازار تجارت جهانی به دست آوریم.» وی خطاب به مدیران استان هرمزگان تأکید کرد: «شما استانی هستید که بیش از همه مفهوم هزینه مبادله را میدانید. ما هزینه بسیار زیادی را از تحریم
متحمل شدهایم.
قطعا آنجایی که پای عزت و سرافرازی باشد هر هزینهای را پرداخت میکنیم. هیچ هزینهای بیشتر از هزینه جنگ نبود اما ملت ایران با شهدا، جانبازان و ایثارگرانش آن را پرداخت، با این حال تدبیر حکم میکند تا جایی که بتواینم از پرداخت هزینه پرهیز کنیم و با حفظ عزیت هزینه مبادله را کاهش دهیم. آنچه در دولت تدبیر و امید انجام شد آن بود که با حفظ موقعیت عزت و اقتدار ایران توانستیم راه ورود کشور را به بازارهای جهانی هموار و هزینه مبادلات ایران با جهان را کاهش دهیم، این مهم جان مایه بحثی است که دولت دارد و شما در استان هرمزگان بیش از هرکس دیگری گواهی میکنید. همینکه
کشوری به تنهایی روبهروی ۶ قدرت بزرگ جهانی مینشیند و ۶ قدرت با یک قدرت صحبت میکنند هیچ عزتی بالاتر از این نیست و این به رسمیت شناختن قدرت ایران است.»
آخوندی گفت: بنادر یک سازو کار صددرصد جهانی دارد اینکه بتوانیم موقعیت حملونقل بینالمللی ایران را در سطح جهانی بازپس بگیریم یکی از اهداف اصلی ماست که تعقیب میکنیم. باید بتوانیم مزیت رقابتی بنادر را به دست آوریم که لازمه این کار تعامل است. خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است. وقتی گفته میشود ۱۴ شرکت خطوط کشتیرانی دنیا به آبهای ایران برگشته و برنامه دورهای دارند این همان موقعیتی است که ما به دنبال آن هستیم. وی به شرایط بندر شهید رجایی قبل و بعد از تحریمها اشاره کرد و گفت: پیش از تحریم ۲,۶ میلیون کانتینر در سال بارگیری و تخلیه کالا
داشتیم که این رقم در دوره تحریم به نصف کاهش یافت اما از سال گذشته تاکنون مجددا به رقم ۲,۲ میلیون کانتینر در سال رسیده است که نشان میدهد به شرایط قبل از تحریم نزدیک شدهایم اما بازگشت به شرایط پیش از تحریم بازگشت به نقطه صفر است و هدف ما باید چیزی بیش از این باشد. یعنی باید بتوانیم موقعیت بنادر ایران را با کل کشورهای جنوب در موقعیت رقابتی قرار دهیم.
برای رسیدن به این مهم اقدامات خوبی در حال انجام است. نخست توسعه خود بندر است که خوشبختانه فاز ۳ بندر شهید رجایی، بهسازی فاز یک و تجهیز فاز دو را داریم. عملیات اجرایی در فاز ۳ شروع شده است و ما به دنبال آن هستیم که عمق آب خور فاز سه دو متر بیشتر از عمق آب خور فاز دو باشد. تا کشتیهایی با امکان پهلوگیری با ظرفیت بالاتر را داشته باشیم. مقدمات جذب سرمایهگذار بینالمللی در فاز سه بندر شهید رجایی انجام و بهزودی اعلام خواهد شد که امیدواریم در سال جاری ظرفیت ۱۰ میلیون کانتینری را به مجموع بندر اضافه کنیم.
تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است
وی ادامه داد: نکته مهم تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی است که درحال حاضر فقط از یال جنوبی استفاده و از یال شرقی و غربی استفاده نمیکنیم. خوشبختانه با استفاده از شرایط بعد از تحریم مناقصات بینالمللی را انجام دادهایم که رقم مناقصه ۱۰۷ میلیون یورو بود. کارهای مناقصه برگزار، السیها گشایش و تمام تضامین توسط بانکهای مهم اروپایی داده شده و امیدواریم ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دو کاملا تجهیز و ظرفیت آن به شدت گسترش یابد.
آخوندی به اهمیت توسعه باقی بنادر اشاره کرد و گفت: داشتن ماموریت برای بندر سیریک، جاسک و تیاپ بحث مهمی است خوشبختانه کار لایروبی در هر سه این بنادر شروع شده و ما از جهت توسعه این عمل کردهایم. این مهم از سوی دولت و وزارت راه وشهرسازی دنبال میشود که باید با مجموعه بنادر کشور کار کنیم نه فقط یک بندر بزرگ چون بندر شهید رجایی. توسعه بندر جاسک و چابهار در دستور کار است و در همین راستا کارها در بندر چابهار به سرعت در حال پیشرفت است و ظرفیت این بندر از ۲,۵ میلیون تن در سال به ۸,۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا میکند و در حال حاضر با انجام قرارداد با هندیها
سرمایهگذاری خارجی بزرگی در چابهار انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین این را هم گفت که مهمتر از خود بندر اتفاقی است که در پسکرانهها صورت میگیرد و آنجاست که امکان بهرهوری از بندر را فراهم میکند. در سالهای اخیر موافقتهای سرمایهگذاری متعددی در پسکرانههای بندر عباس ایجاد شده است که به مفهوم اشتغال و آبادانی است که سرجمع این قراردادها در دو هزار و ۴۰۰ هکتار پسکرانه بندر عباس به ارزش ۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵ میلیارد تومان آن در همین دو سال اخیر منعقد شده است. ارزیابی مثبتی از وضعیت بنادر دارم و باید بگویم اتفاقات بسیار بزرگی در حال رخ دادن است که همه اینها نتیجه
بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بینالمللی است. با این حال باز هم فکر میکنم برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندر عباس را حفظ کنیم غیراز بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده و حمل ونقل ترکیبی را در استان سازماندهی کنیم.
لینک مطلب:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7362-
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.