لزوم حمایت دولت از توسعه ریلی
تیننیوز| دولت به منظور دستیابی به راهها و ریلهای ایمن، باید با وزارت راه و شهرسازی به تعامل بیشتری دست یابد.
رقم محدودی در توزیع بودجه سال ۹۵ برای پروژههای عمرانی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته و این نشاندهنده کمتوجهی دولت به حوزه راهسازی و خطوط راهآهن است.
در حال حاضر در بخش حملونقل کشور به ویژه حوزه ریلی، شاهد وجود تعداد زیادی پروژه نیمهتمام هستیم که میزان بودجه درنظر گرفته برای آنها بسیار محدود است. همچنین وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به بخشهای زیرساختی کشور مناسب نیست زیرا کلنگزنیهای زیادی شده و قدمهایی برداشته شده اما برای تحقق کامل آنها فاصله بسیار است.
میانگین طول عمر ساخت پروژهها بالا رفته است و این موضوع به نفع کشور نیست اما کمیسیون عمران در مجلس جدید، برای همه حوزههای ریلی، جادهای و تامین زیرساختها برای تولید و اقدامات اقتصادی گامهای بزرگی برداشته است. کمیسیون عمران در صدد است جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برگزار کند و در این جلسات برنامهها و سیاستهای مربوط به بخش حملونقل کشور بهویژه راهآهن و توسعه خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ مشخص شود.
در حال حاضر نمایندگان مردم استانها و شهرهای مختلف در مجلس، به دنبال مطالبات مردم یعنی ساخت راهآهن، قطار و مرمت و نگهداری راهها هستند و تحقق این اهداف با بودجه محدود امکانپذیر نیست.
باید موانع موجود برای تخصیص بودجه بازنگری و رفع شود. لازم است ارزیابی دقیق از میزان اختصاص بودجه به بخش حملونقل و درخواست دولت از تحقق اهداف موردنظر بررسی شود. دولت باید سیاست و برنامهریزی مدونی را برای حملونقل کشور به ویژه حوزه ریلی پیادهسازی کند و وزارت راه و شهرسازی را در جریان برنامههای خود قرار دهد.
کمیسیون عمران مجلس بر اساس برنامه ششم توسعه، از ابتدا به دنبال رفع موانع برای توسعه راهآهن بوده است. اعضای کمیسیون عمران آمادگی کامل برای حمایت از بخش ریلی دارند اما دولت نیز باید سیاستهای خود را در جهت تحقق اهداف موردنظر آن اعلام کند و این امر بستگی به متقاعد کردن دولت بهوسیله وزیر راه و شهرسازی دارد.
برای دریافت اعتبارات از دولت برای توسعه ریلی، لازم است وزیر راه و شهرسازی بتواند دولت را متقاعد کند. گامهایی در برنامه ششم توسعه برای راهآهن و توسعه خطوط برداشته شده اما مشخص نشده است برای توسعه این زیرساخت مهم چه میزان بودجه اختصاص داده خواهد شد و این امر مشکلات را دوچندان میکند.
در سالهای گذشته شاهد عملکرد ضعیف در اختصاص بودجه موردنیاز پروژههای عمرانی بودیم. به نظر میرسد دولت باید برای بخش ریلی بیش از این گام بردارد زیرا حملونقل ریلی ایمن، روان و پاک است که در کنار حفاظت از محیطزیست، استفاده بیشتر از آن موجب کاهش تصادفات رانندگی میشود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی*
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.